دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

5 تفاوت سافت استارتر و درایو

اطلاع از تفاوت سافت استارتر با درایو باعث می‌شود که بتوانید از هریک از این تجهیزات صنعتی در جای درست خود استفاده کنید. باید بدانید که به طور کلی فرق درایو و سافت استارتر در عملکرد آن‌ها نیست و هر دو را می‌توان به نوعی راه انداز و توقف گرد نرم دانست؛ اما این دو دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که در این مقاله از پینیون به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1- فرق بین سافت استارتر و درایو در مدار داخلی

یک تفاوت سافت استارتر با درایو در مدار داخلی آن‌ها است که باعث شده این دو وسیله کارایی متفاوتی داشته باشند. در ساختار سافت استارتر، 6 عدد تریستور غیر موازی استفاده شده که دارای 3 بخش کاتد، آند و گیت منطقی هستند. زمانی یک پالس بر روی ورودی گیت اعمال شود، جریانی از آند به کاند ایجاد شده که در نهایت به سمت موتور حرکت خواهد کرد. سافت استارتر وظیفه دارد که سرعت این جریان هجومی را تا حد امکان کاهش دهد تا جریان به آرامی وارد موتور شده و در نتیجه استارت نرم اتفاق بیفتد.

این در حالی است که در مدار داخلی درایو، از یک رکتیفایر، فیلتر و اینورتر استفاده که می‌توانند ولتاژ متناوب را به مستقیم تبدیل کرده و آن را به بخش فیلترها بفرستند. این فیلترها که در واقع از تعدادی خازن تشکیل شده اند، می‌توانند تا حد زیادی نوسانات ولتاژ را پایین آورده و به این ترتیب جریان را روانتر کنند. در نتیجه استارت نرم با استفاده از درایو اتفاق می‌افتد. برای آشنایی با تفاوت درایو و اینورتر مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

2- تفاوت کارایی سافت استارتر و درایو

فرق بین سافت استارتر و درایو از نظر کارایی را می‌توان اصلی ترین تفاوت آن ها در نظر گرفت. به طور کلی سافت استارتر زمانی استفاده می‌شود که در زمان استارت یا توقف، میزان جریان هجومی زیاد باشد اما نیازی به کنترل سرعت نداشته باشیم. به عبارت بهتر سافت استارتر می‌تواند موتور را به سرعت معینی برساند و در حین کار هم از نوسان کردن سرعت جلوگیری کند؛ اما قابلیت تنظیم سرعت را نخواهد داشت. در چنین مواردی باید از درایو استفاده کنیم.

3- تفاوت سافت استارتر با درایو از نظر کاربرد

تفاوت سافت استارتر با درایو از نظر کاربرد

سافت استارتر تنها در زمان استارت یا توقف مدار به کار می‌آید؛ این در حالی است که شما می‌توانید از درایو، در همه فرایند استفاده کرده و سرعت و فرکانس را تنظیم کنید. علاوه بر این، یک تفاوت سافت استارتر با درایو در این است که پس از شروع به کار، soft starter از مدار خارج می‌شود؛ اما درایو در مدار باقی مانده و وظیفه حفاظت از موتور را بر عهده دارد.

4- تفاوت در نحوه عملکرد

یک فرق سافت استارتر و درایو در نحوه عملکرد آن‌ها است. به طور کلی درایوهای AC به عنوان تجهیزاتی برای کنترل فرکانس شناخته می‌شوند و بر اساس منحنی v/f کار می‌کنند؛ این در حالی است که سافت استارتر تنها ولتاژ را کنترل کرده و از این طریق می‌تواند جریان‌های هجومی را کاهش دهد. همین موضوع باعث می‌شود که گشتاور موتور هم در زمان راه اندازی با سافت استارتر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده و اصطلاحا موتور زیر بار بخوابد؛ اما با استفاده از درایو می‌توان در کمترین سرعت هم به بیشینه گشتاور دست پیدا کرد. این موضوع به دلیل استفاده از اینورتر در درایو است؛ شما می‌توانید برای اطلاع از تفاوت اینورتر و سافت استارتر مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

5- فرق بین سافت استارتر و درایو در قیمت

شاید بتوان گفت که مهمترین تفاوت سافت استارتر با درایو، در قیمت آن‌ها است که برای مصرف کننده بسیار اهمیت دارد. به طور کلی قیمت سافت استارتر در مقایسه با درایو بسیار کمتر است؛ زیرا کارایی محدودتری دارد. با این حال در مواردی که نیاز به کنترل کمیت‌های مختلف در دستگاه‌های صنعتی باشد، خرید درایو به صرفه تر خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت اینورتر صنعتی یا درایو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

با وجود کاربردهای زیادی که درایو و سافت استارتر در صنایع امروزی دارند، بسیاری از افراد از تفاوت سافت استارتر و درایو آگاهی ندارند؛ به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به زبان ساده به بررسی فرق بین سافت استارتر و درایو بپردازیم و از جنبه‌های مختلفی این دو وسیله را مورد بررسی قرار دهیم.

سوالات متداول

  • درچه مواردی باید از درایو به جای سافت استارتر استفاده کنیم؟

در صورتی که تنها یک راه اندازی ساده مانند پمپ آب دارید که در آن نیازی به تغییر جهت، سرعت و قدرت ندارید، سافت استارتر می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما اگر نیاز به پارامترهای کنترلی بیشتری داشته باشید، باید از درایو استفاده کنید.

  • درایوها چه قابلیت‌های اضافه ای نسبت به سافت استارتر دارند؟

با استفاده از درایو نه تنها می‌توان فرایند راه اندازی نرم را انجام داد؛ بلکه امکان ذخیره انرژی، تنظیم سرعت، کنترل شتاب و گشتاور، ایجاد حرکت روان و تنظیم فرکانس هم در آن وجود دارد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید