دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

8 تفاوت اصلی تابلو برق صنعتی و خانگی

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از رایج‌ترین سوالات در زمینه برقکاری است که در این مقاله از پینیون قصد داریم به آن پاسخ دهیم. به طور کلی از تابلو برق در صنایع یا خانه‌ها، با هدف حفاظت از تجهیزات الکتریکی و مدارها استفاده می‌شود. همچنین این وسیله می‌تواند توزیع برق را در میان وسایل مختلف در خانه یا صنایع مدیریت کرده و به این ترتیب آسیب‌های وارد به آن را به حداقل برساند. با ما در پینیون همراه باشید تا اصلی‌ترین تفاوت میان تابلوهای برق صنعتی و خانگی را بررسی کنیم.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

1- تفاوت ساختار تابلو برق صنعتی و مسکونی

تابلوهای برق صنعتی به دلیل اینکه باید میزان جریان بسیار بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های خانگی تحمل کنند، دارای تجهیزات قدرتمندتر و پیچیده‌تری هستند. هردوی این تابلوها در یک محفظه فلزی قرار می‌گیرند که از تعدادی پانل ساخته شده است. در تابلوهای برق صنعتی معمولا تعداد زیادی سوئیچ، قطع کننده مدار و فیوز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان تجهیزات برقی را کنترل و امکان حفاظت از آن‌ها را فراهم کرد. اما تجهیزات تابلو برق خانگی بسیار ساده‌تر هستند و تنها با استفاده از قطع کننده‌های مدار، می‌توانند از وسایل برقی محافظت کنند.

2- تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در کلیدها

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در کلیدها

کلیدهای تابلو برق همیشه یکی از موارد مهم در تعیین عملکرد این وسایل هستند و به عنوان اصلی‌ترین تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی هم شناخته می‌شوند. به طور معمول قطع کننده‌هایی که در تابلوهای صنعتی استفاده می‌شوند، از نوع قالبی یا عایق بندی شده هستند که بر اساس استانداردهای NEMA و UL-891 ساخته شده اند. این در حالی است که تابلوهای برق خانگی از قطع کننده‌های LV یا فشار ضعیف استفاده می‌شود که بر اساس استاندارد NEMA SG-3 و ANSI C37.20.1 توسعه داده شده اند. برای آشنایی با استانداردهای تابلو برق صنعتی می‌توانید مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

3- ولتاژ قابل تحمل

یک تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی در این است که هر کدام می‌توانند سطح ولتاژ متفاوتی را تحمل کنند. انواع تابلوهای برق صنعتی که در دسته‌های LV، MV و HV قرار می‌گیرند، می‌توانند تا ولتاژهای بسیار بالا در حدود 350 کیلوولت را هم تحمل کنند. این در حالی است که تابلوهای برق خانگی در بهترین حالت، تنها تا ولتاژ 600 ولتی را مدیریت خواهند کرد.

4- تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر اندازه

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر اندازه

به طور معمول اندازه تابلو برق خانگی کوچکتر از مدل‌های صنعتی است و نیاز به فضای نصب کمتری دارد. علت کوچکتر بودن سایز تابلو برق صنعتی این است که تنها نیاز به دسترسی از جلو دارند؛ اما در تابلوهای برق صنعتی باید امکان دسترسی از جلو و پشت فراهم شود و به همین دلیل جای بیشتری اشغال می‌کنند.

5- تفاوت کاربرد تابلو برق صنعتی و خانگی

یک تفاوت تابلو برق صنعتی با خانگی در کاربرد آن‌ها است. به طور معمول تابلوهای برق صنعتی برای روشن کردن و راه اندازی ترانسفورماتورها، ژنراتورها، خطوط انتقال، موتورها و شبکه‌های برق برای مورداستفاده قرار می‌گیرند. هدف از ساخت تابلو برق صنعتی، تامین و کنترل توان و محافظت از تجهیزات در برابر خطرات الکتریکی است. این تابلوها می‌توانند در زمان شناسایی شرایط خطا، منبع تغذیه را قطع کنند. هرچند تابلوهای برق خانگی هم در محافظت از تجهیزات اهمیت زیادی دارند، اما هدف اصلی آن‌ها توزیع برق میان تجهیزات است و می‌توانند از اتصال کوتاه یا ورود جریان بیش از حد جلوگیری کنند.

6- تفاوت در اجزای سازنده

تفاوت در اجزای سازنده تابلو برق صنعتی و خانگی

تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی از نظر اجزای سازنده تقریبا بر هیچ کسی پوشیده نیست. تابلوهای برق خانگی معمولا از فیوزهایی تشکیل شده اند که جریان برق را در صورت نیاز قطع می‌کنند. همچنین یک سری اجزای کنترلی مانند رله‌های حفاظتی و ترانسفورماتورهای جریان در آن‌ها وجود دارد که بر روی هدایت نیرو نظارت می‌کنند. در مقابل تابلوهای برق صنعتی دارای تجهیزات کنترلی پیشرفته تری هستند که می‌توانند چندین منبع برق متصل را کنترل کنند و از فرکانس سنج‌ها ساخته شده‌اند. همچنین شیوه‌هایی برای حمل یا توزیع برق ورودی از منبع به بخش‌های مختلف تاسیسات در آن‌ها تعبیه شده است. برای آشنایی با اجزای تابلو برق صنعتی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

7- تفاوت در ایمنی

تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر ایمنی چندان زیاد نیست؛ اما می‌توان آن را به عنوان یک جنبه مقایسه در نظر گرفت. تابلوهای صنعتی معمولا در جعبه‌های فلزی قرار داده می‌شوند که باید در محیط داخلی نصب شوند. اما تابلوهای برق خانگی دارای محفظه‌های چوبی هستند که قابلیت نصب در فضای بیرونی را هم دارند.

8- تفاوت تابلو برق صنعتی و خانگی از نظر قیمت

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم تابلوهای برق خانگی و صنعتی، قیمت و هزینه ساخت آن‌ها است. از آنجا که تابلوهای صنعتی معمولا با جریان و ولتاژ بالاتری سر و کار دارند، باید از تجهیزات قویتری هم در آن‌ها استفاده شود که بتواند این جریان را به طور موثری توزیع کند. به همین دلیل قیمت ساخت تابلوهای برق صنعتی خیلی بیشتر از تابلوهای خانگی است. شما می‌توانید برای سفارش ساخت انواع تابلو برق با بهترین قیمت و به صورت کاملا حرفه ای بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی بیشتر در میزان ولتاژ و جریان قابل تحمل توسط این دو سیستم است. ما در این مقاله از پینیون تلاش کردیم تا تفاوت‌های آن‌ها را به طور کامل موردبررسی قرار دهیم. در صورتی که نیاز به ساخت انواع تابلو برق دارید می‌توانید با ما در پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • آیا تابلو برق خانگی زیرمجموعه تابلو برق صنعتی است؟

علی رغم شباهت‌های زیادی که میان این تابلوهای برق وجود دارد، نمی‌توان گفت که تابلو برق خانگی زیمجموعه صنعتی است. زیرا تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی از نظر ساختار، اجزی سازنده و استانداردهای آزمایش بسیار قابل توجه است.

  • تفاوت تابلو برق خانگی و صنعتی از نظر تست چیست؟

هردوی این تابلوها در ولتاژ 2200 ولت آزمایش می‌شوند. اما تابلو برق خانگی با ضریب توان 20 درصد برای مدت 3 سیکل با مدار کوتاه آزمایش می‌شود و تابلو برق صنعتی برای 30 سیکل با 15 درصد ضریب توان آزمایش می‌شود.

یک دیدگاه بگذارید