دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

اینورتر اروپایی یا ایرانی؟!

اینورترها یکی از قطعات اصلی در اتوماسیون صنعتی هستند که نقش بسیار موثری در کاهش میزان مصرف برق و کم کردن هزینه‌ها بر عهده دارند. امروزه کارخانه‌های مختلفی در ایران و جهان به تولید این محصولات مشغول هستند و درایوهایی با ویژگی‌های متفاوت را روانه بازار کرده‌اند. از مشهورترین انواع اینورتر موجود در بازار، می‌توان به اینورتر اروپایی اشاره کرد که توسط برندهای زیمنس، اشنایدر، دانفوس و جفران تولید می‌شود. علاوه بر این دو کارخانه ایرانی به نام‌های یونیک استنسون و آگر هم در حوزه تولید انواع اینورتر فعالیت می‌کنند. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم ویژگی‌ها و قابلیت‌های اینورتر ایرانی و اروپایی را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که کدام یک برای شما گزینه بهتری است.

مقایسه اینورتر اروپایی و ایرانی از نظر توان خروجی

کارخانه‌های تولیدکننده انواع اینورتر ایرانی در تلاش هستند تا حد امکان خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کرده و محصولاتی با قدرت بالا را تولید کنند. در حال حاضر انواع محصولات ایرانی قادر هستند توان خروجی در بازه 0.75 تا 110 کیلووات را ایجاد کنند. این محصولات با چنین بازه توانی، هم به عنوان اینورتر سنگین کار و هم به عنوان اینورتر سبک کار قابل استفاده هستند.

اما انواع اینورتر اروپایی قادر به تولید توان خروجی در بازه گسترده‌تری هستند. تا جایی که شما می‌توانید تا مقدار 630 کیلووات را هم از نمونه‌های خاص این درایو دریافت کنید. به همین دلیل است که برای انجام کارهای فوق سنگین و یا کار هم‌زمان با چندین واحد، خرید اینورتر اروپایی توصیه می‌شود. اما برای اتصال به یک موتور و انجام کارهایی با توان کمتر، اینورتر ایرانی می‌تواند به خوبی نیاز شما را برآورده کند.

تفاوت اینورتر ایرانی و اروپایی از دید ولتاژ ورودی

تفاوت اینورتر ایرانی و اروپایی از دید ولتاژ ورودی

کارخانه‌های ایرانی و اروپایی محصولات خود را در دو نوع تک فاز و سه فاز به بازار عرضه می‌کنند که قادر هستند ولتاژ خروجی تک فاز و سه فاز را تولید کنند. البته معمولا درایوهایی با خروجی تک فاز تولیدشده در کارخانه‌های اروپایی مانند اشنایدر، در ایران موجود نیستند. درایوهای تک فاز ایرانی با ولتاژ 220 ولت سازگار هستند و اینورترهای سه فاز با ولتاژ 380 ولت کار می‌کنند. این موضوع درباره اینورترهای اروپایی هم صدق می‌کند؛ اما نکته مهم اینجا است که برخی از درایوهای سه فاز اروپایی، قادر هستند با ولتاژهای بالاتر تا 690 ولت هم سازگار شوند که در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهم اینجا است که انواع اینورتر ایرانی به خوبی با ولتاژ و فرکانس برق شهری ایران سازگار شده‌اند و در نتیجه می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را به پریز وصل کنید. این موضوع باعث می‌شود که نوسانات ولتاژ و جریان، تاثیر بیشتری بر روی انواع اینورتر اروپایی بگذارد و نیاز به استفاده از محافظ در آن‌ها محسوس‌تر باشد. البته همه این محصولات دارای توابع حفاظتی در برابر اضافه بار و نوسانات هستند که می‌تواند سلامت اجزای داخلی آن‌ها را حفظ کند.

مقایسه کاربرد اینورتر اروپایی و ایرانی

به طور کلی اینورترها در زمانی به کار می‌روند که نیاز به استفاده از قطعه‌ای برای افزایش کارایی موتور و کاهش استهلاک آن باشد. این محصولات قادر هستند که مصرف انرژی را بهینه کرده و جهت حرکت موتور را بسته به نیاز تغییر دهند. انواع اینورتر ایرانی و اروپایی را می‌توان به یک یا چند موتور متصل کرده و عملکرد آن‌ها را کنترل کرد. بیشتر اینورترهای ایرانی در نیروگاه‌های بادی و خورشیدی کاربرد دارند؛ اما در موارد صنعتی و خانگی هم کاربرد دارند. علاوه بر این از اینورترهای اروپایی هم می‌توان برای دستگاه‌های مختلفی مانند نوار نقاله، پرداخت فلزات، جرثقیل و دستگاه‌های جابجایی مواد استفاده کرد. پس می‌توان گفت که از این دید تفاوت زیادی میان اینورتر اروپایی و ایرانی وجود ندارد و بسته به توان خروجی و سایر ویژگی‌ها، می‌توان آن‌ها را به دستگاه‌های مختلفی متصل کرد.

تفاوت قیمت میان اینورتر ایرانی و اروپایی

تفاوت قیمت میان اینورتر ایرانی و اروپایی

به دلیل اینکه مواردی مانند قیمت ارز یا هزینه‌های ترخیص از گمرک بر روی قیمت اینورتر ایرانی تاثیر نمی‌گذارد؛ خرید این محصولات با قیمت کمتری در مقایسه با انواع اینورتر اروپایی امکان‌پذیر است. به طور کلی موارد زیادی بر روی قیمت اینورتر اروپایی یا ایرانی تاثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توان خروجی (سنگین کار یا سبک کار بودن)
  • برند سازنده
  • امکانات جانبی اینورتر مانند کی پد یا توابع حفاظتی و عملکردی
  • فروشگاه عرضه‌کننده

بررسی هزینه های تعمیر و نگهداری اینورتر ایرانی و اروپایی

هرچند امروزه بسیاری از شرکت‌ها در ایران به عنوان نمایندگی فعال و معتبر انواع درایو اروپایی فعالیت می‌کنند؛ اما هنوز هم تامین قطعات این محصولات قدری دشوار است. همین موضوع باعث می‌شود که قطعات و خدمات پس از فروش اینورتر اروپایی، هزینه بیشتری در مقایسه با تعمیر و نگهداری اینورتر ایرانی داشته باشد. ما در گروه پینیون انواع خدمات تعمیر اینورتر را به شما ارائه می‌دهیم؛ بنابراین اگر با درایوهای ایرانی یا اروپایی خود به مشکل برخوردید، تنها کافی است با ما تماس بگیرید.

مقایسه برندهای سازنده اینورتر ایرانی و اروپایی

مقایسه برندهای سازنده اینورتر ایرانی و اروپایی

در حال حاضر 4 برند اروپایی و 2 برند ایرانی در زمینه تولید انواع اینورتر و درایو موتور در ایران فعالیت می‌کنند. همان‌طور که گفتیم مشهورترین برندهای اروپایی تولیدکننده اینورتر در ایران از قرار زیر هستند:

اینورتر زیمنس

اینورتر زیمنس یکی از محبوب‌ترین انواع اینورتر اروپایی در ایران است که می‌تواند برای تنظیم و راه‌اندازی موتورهای الکتریکی AC و DC مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید زمان خاموش و روشن شدن موتور را با استفاده از این درایو کنترل کرده و سرعت آن را تا چند برابر سرعت نامی موتور تغییر دهید. انواع اینورتر زیمنس در مواردی به کار می‌روند که نیاز به شبکه شدن وجود داشته باشد. به علاوه اگر بخواهید بدون نیاز به تجهیزات اضافی مانند تابلو برق، موتور را چپ‌گرد و راست‌گرد کنید؛ خرید این محصولات توصیه می‌شود.

اینورتر اشنایدر

محصولات این برند دارای توان خروجی بسیار گسترده‌ای هستند و مصرف انرژی پایینی دارند. به علاوه در برابر تنش‌های مکانیکی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. انواع اینورتر اشنایدر به دلیل بهره‌مندی از قیمت مناسب در مقایسه با سایر برندهای اروپایی، در بازار ایران بسیار محبوب هستند. به علاوه اگر شما این محصولات را از نمایندگی معتبر خریداری کنید؛ می‌توانید از خدمات پس از فروش بهره‌مند شوید. درایوهای این محصول تنوع بسیار زیادی دارند و در سری التیوار به بازار عرضه می‌شوند؛ کاربرد اصلی این درایوها در راه‌اندازی و کنترل موتورهای القایی سه فاز است.

اینورتر جفران

درایو جفران بیشتر در مصارف صنعتی کاربرد دارد و به همین دلیل توان خروجی زیادی را تولید می‌کند. این نوع از محصولات برای راه‌اندازی موتورهای سنکرون و آسنکرون کاربرد دارند. انواع اینورتر جفران دارای توابع حفاظتی بسیار کاربردی برای حفاظت از موتور در برابر اضافه بار یا حرارت زیاد هستند؛ به همین دلیل در صنایع سنگینی مانند صنایع کاغذسازی، پلاستیک و فلزات از آن‌ها استفاده می‌شود.

اینورتر دانفوس

اینورتر دانفوس بیشتر در صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی کاربرد دارد. به علاوه می‌توان به عنوان اینورتر آسانسور، پمپ آب، تهویه و هواساز هم از محصولات این برند استفاده کرد. از میان انواع اینورتر اروپایی، اینورتر دانفوس بیشترین سازگاری را با برق ایران دارد و به دلیل قیمت مناسب، در میان مصرف‌کنندگان بسیار محبوب است.

علاوه بر این‌ها، برندهای ایرانی یونیک استنسون و آگر هم در این زمینه فعال هستند که مشخصات محصولات آن‌ها از قرار زیر است:

اینورتر یونیک استنسون

انواع اینورتر یونیک استنسون به صورت تک فاز و سه فاز با کلاس حفاظتی IP54 تولید می‌شوند. به همین دلیل خرید این محصول برای استفاده در کارگاه‌هایی با مقدار آلودگی زیاد توصیه می‌شود. این محصولات دارای بازه توانی گسترده‌ای هستند. به علاوه برند یونیک، برای محصولات خود یک گارانتی 2 ساله را در نظر گرفته که شامل تعویض کالا هم می‌شود.

اینورتر آگر

انواع اینورتر سبک کار و سنگین کار آگر در صنایع فن و پمپ، ماشین‌آلات نساجی و تولید پلاستیک کاربرد دارند. اینورتر آگر قابلیت اتصال موازی چندین موتور را دارد و می‌تواند پارامترها را به طور خودکار اندازه‌گیری کند. برند آگر هم برای جلب رضایت مشتریان، گارانتی بلندمدتی را در نظر گرفته است.

بالاخره اینورتر ایرانی بخریم یا اروپایی؟!

پاسخ دادن به این سوال نیاز به بررسی متغیرهای زیادی دارد. نخستین مرحله‌ای که باید پشت سر بگذارید؛ این است که ببینید به چه محصولی نیاز دارید. برای مثال اگر توان خروجی مورد نیاز شما از 110 کیلووات بیشتر است؛ اینورترهای ایرانی نمی‌توانند به خوبی پاسخگوی آن باشند. به همین دلیل چاره‌ای جز خرید اینورتر اروپایی نخواهید داشت. با این حال انواع درایوهای ایرانی، قیمت بسیار پایین‌تری در مقایسه با محصولات مشابه اروپایی دارند. به علاوه اگر نیاز به تعمیر پیدا کنند؛ دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات مورد نیاز بسیار ساده‌تر خواهد بود. پس اگر به دنبال یک محصول مقرون به صرفه و در عین حال باکیفیت می‌گردید؛ پیشنهاد ما به شما خرید اینورتر ایرانی است.

سوالات متداول

  • مزایای خرید اینورتر ایرانی چیست؟

این محصولات بازه توان گسترده‌ای دارند و برای کاربردهای سبک، متوسط و نیمه سنگین قابلیت استفاده را دارند. به علاوه با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش بسیار خوبی ارائه می‌شوند. از سوی دیگر قطعات این محصولات کاملا در دسترس هستند و تعمیر و نگهداری آن‌ها هزینه کمی دارد.

  • معایب خرید اینورتر ایرانی چیست؟

برخی از خریداران اظهار کرده‌اند که توان خروجی واقعی برخی از اینورترهای ایرانی، در مقایسه با توان اسمی آن‌ها بسیار پایین‌تر است. همین موضوع باعث می‌شود که هزینه‌های اضافه‌تری برای رسیدن به کیفیت مورد نظر به صاحب اینورتر تحمیل شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید