دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

راهنمای خرید تابلو برق صنعتی اینورتر

خرید تابلو برق صنعتی اینورتر همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی صاحبان صنایع است؛ زیرا در صورت عدم انتخاب یک تابلوی مناسب، عملکرد اینورتر دچار اختلال شده و خسارت‌های مالی زیادی را برای صنایع به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل در این مقاله از پینیون تصمیم گرفته‌ایم که راهنمای خرید تابلو برق اینورتر را به شما ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از اطلاعات کامل، بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید.

رعایت نکات اصلی در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر

1-توجه به ولتاژ تابلو برق

اولین نکته ای که باید در زمان خرید انواع تابلو برق به آن دقت کنید، ولتاژ آن است. بر این اساس انواع تابلوهای برق صنعتی را در سه دسته فشار متوسط، فشار ضعیف و فشار بالا طبقه بندی می‌کنند که هر کدام برای کارکردهای خاصی مناسب هستند. تابلوهای LV یا فشار ضعیف برای ژنراتورها، مدارهای تغذیه و تابلوهای برق آتش نشانی استفاده می‌شوند. اما برای حفاظت شبکه در برابر نوسانات ولتاژی یا صنایع بزرگ، از تابلوهای MV و HV استفاده می‌شود.

علاوه بر این دسته بندی‌های دیگری هم برای انواع تابلوهای برق صنعتی وجود دارد. برای مثال از تابلوهای خازنی برای اصلاح ضریب توان در کارخانه‌ها استفاده می‌شود. همچنین تابلوهایی که دارای کلیدهای MCCB هستند، می‌توانند برای تغذیه یک سوله یا بخشی از کارخانه مورداستفاده قرار بگیرند. بنابراین قبل از خرید، باید انواع تابلوهای برق صنعتی را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

2-داشتن قابلیت حفاظت از اینورتر

یکی دیگر از نکات مهم در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر این است که دارای اجزایی باشد که بتوانند به خوبی از این وسیله در برابر عواملی مانند اتصال کوتاه محافظت کنند.

داشتن قابلیت حفاظت از اینورتر معیاری برای خرید تابلو برق صنعتی اینورتر

برای مثال یکی از اجزای بسیار مهم در انواع تابلو برق داشتن یا رله یا circuit breaker است که در صورت تشخیص اضافه بار یا اتصال کوتاه، برق ورودی را قطع خواهد کرد و به این ترتیب مانع از وارد شدن آسیب به سافت استارتر یا اینورتر می‌شود. برای شناخت اجزای تابلو برق صنعتی پیشنهاد می‌دهیم مقاله ما را مطالعه کنید.

3-حفاظت در برابر شرایط محیطی، مهم ترین نکته در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر

شاید بتوان گفت که حفاظت از اینورتر و سافت استارتر در برابر شرایط محیطی، مهم‌ترین هدفی است که در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر دنبال می‌شود. هرچند کیس و بدنه اینورتر و سافت استارتر از تاثیر گرد و غبار یا افزایش دما بر روی بردها و تجهیزات داخلی جلوگیری می‌کنند؛ اما برای اطمینان از صحت عملکرد دستگاه لازم است که از تابلو برق استفاده شود.

بنابراین برای حفاظت از اینورتر و سافت استارتر در برابر رطوبت، مواد شیمیایی موجود در محیط، آلودگی و مواد خورنده باید به درجه IP تابلو برق توجه کنید. این درجه بندی توسط استاندارد IEC مشخص شده و سطح حفاظتی تابلو برق صنعتی اینورتر را تعیین می‌کند. برای آشنایی با استانداردهای تابلو برق صنعتی مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید. علاوه بر این، رتبه بندی دیگری هم برای تعیین درجه حفاظتی تابلو برق وجود دارد که به نام NEMA شناخته می‌شود. درجه بندی IP و NEMA برای تابلوهای برق صنعتی بر اساس استانداردهای IEC و انجمن ملی تولیدکنندگان برق در جدول زیر آورده شده است.

درجه حفاظتی یا IP سطح حفاظتی رتبه بندی NEMA سطح حفاظتی
IP00

-عدم محافظت دستگاه در برابر آب یا ذرات خارجی

-امکان ورود ذرات و اشیا خارجی به تابلو برق

-احتمال وارد شدن آسیب به دستگاه‌ها یا انسان‌ها

NEMA 1

-بسیار پایین

-مناسب برای مصارف عمومی

-قابل نصب در فضای داخلی ساختمان

IP20

-محافظت از تابلو برق در برابر ورود ذراتی با اندازه متوسط

-حفاظت از قسمت‌های الکترونیکی دستگاه

-جلوگیری از بروز صدمات جانی

NEMA 3R

-مناسب استفاده در فضای باز

-مقاوم در برابر ذرت گرد و غبار

-مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی

IP54

-جلوگیری از ورود عوامل خارجی یا ذرات معلق در فضاهای صنعتی به تابلو برق

-استفاده از فیلترهای ورودی و خروجی

-داشتن واشرهای مناسب برای جلوگیری از ورود ذرات

NEMA 4

-مقاوم در برابر ریزش خاک و پاشیدن آب

-قابلیت حفاظت در برابر باران، برف، وزش باد و گرد و غبار

IP66

-بالاترین سطح حفاظتی تابلو برق صنعتی اینورتر

-جلوگیری از ورود ریزترین ذرات به دستگاه

-حفاظت کامل از اینورتر و سافت استارتر در برابر ذرات و عوامل خارجی

-مناسب برای محیط‌هایی که نیاز به شستشوی دائمی دارند

NEMA 4R

-مقاوم در برابر ریزش خاک و پاشیدن آب

-مقاوم در برابر گرد و غبار، وزش باد، باران و برف

-مقاوم در برابر خوردگی

4-داشتن قابلیت نظارت و مانیتورینگ

هرچند یکی از اهداف اصلی از خرید تابلو برق صنعتی اینورتر حفاظت از این وسیله در برابر شرایط محیطی یا الکتریکی است؛ اما باید بدانید که این موضوع، تنها هدف نیست. بهترین تابلوهای برق صنعتی مواردی هستند که امکان نصب انواع نمایشگرها و ادوات کنترلی لازم برای آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوان با استفاده از این وسایل، کمیت‌های اساسی مانند سرعت، جریان و توان را به طور دائمی رصد کرد. به این ترتیب هر زمانی که نیاز شد، اپراتور می‌تواند از کلیدها و شستی‌ها برای در دست گرفتن کنترل استفاده کرده و با صدور فرمان‌های لازم، از بروز حادثه جلوگیری کند.

5-داشتن سیم بندی آسان

یکی از نکات مهم در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر داشتن سیم کشی آسان و کمترین میزان سیم است. به عبارت بهتر برای جلوگیری از اتصالی کردن سیم‌ها یا راحتی انجام تعمیرات در تابلو برق، نیاز است که همه سیم‌ها در اینتابلو کاملا تجمیع و مرتب شوند. برای اینکه بتوانید حجم سیم کشی تابلو را تا حد زیادی کاهش دهید، پیشنهاد ما به شما خرید تابلوهای برق دارای PLC است. با جایگزینی کنترلرهای قدیمی با پی ال سی می‌توانید تا 80 درصد این حجم را کاهش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله plc چیست مراجعه کنید.

6-توجه به نیازهای کاربری در ساخت تابلو برق اینورتر

از دیگر نکات مهم در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر می‌توان به تناسب ویژگی‌های این محصول با کاربری موردنیاز شما اشاره کرد. باید بدانید که فروش انواع اینورتر صنعتی برای استفاده در صنایع مختلفی مانند نوار نقاله، فن، بوستر پمپ و کرین انجام می‌شود. به همین دلیل قبل از ساخت تابلو برق اینورتر باید دید که محل نصب چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه می‌توان نیازهای آن را برطرف کرد؟

توجه به نیازهای کاربری معیاری برای خرید تابلو برق صنعتی اینورتر

برای مثال در صورتی که هدف شما از خرید انواع اینورتر صنعتی استفاده از آن در نوار نقاله است، تنها قابلیت موردنیاز شما، ارسال دستور خاموش یا روشن است. اما در سیستم‌های HVAC نیاز به تعداد زیادی فن با قابلیت تنظیم سرعت متناسب با شرایط خواهید داشت؛ همین موضوع می‌تواند در زمان نصب و راه اندازی اینورتر دردسرهای زیادی را برای شما به وجود آورد. اما با خرید تابلو برق صنعتی اینورتر می‌توانید همه این پارامترها را به صورت پیش فرض تنظیم کرده و زمان و هزینه نصب اینورتر را تا حد زیادی کاهش دهید.

سخن پایانی

در خرید تابلو برق صنعتی اینورتر باید نکاتی را در نظر داشته باشید تا بتوانید مناسبترین محصول را خریداری کنید. در این مقاله از پینیون مهمترین موارد را برای خرید انواع تابلوهای برق صنعتی ذکر کردیم. در صورتی که نیاز به ساخت تابلو برق اینورتر بر اساس همه اصول ذکرشده در این مقاله و استانداردهای تابلو برق دارید، تنها کافی است با ما در پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

ابعاد تابلو برق اینورتر چقدر است؟

برای اینکه تابلو برق بتواند به خوبی حرارت ایجادشده را پراکنده کند، نیاز به ابعاد بزرگی دارد تا هوا به خوبی بتواند در داخل آن گردش کند. به همین دلیل در ساخت تابلو برق اینورتر برای محاسبه ابعاد موردنیاز، به کمیت‌های زیر دقت می‌شود:

  • توان تجهیزات در تولید گرما
  • بیشترین دمای عملکردی بر حسب درجه سانتی گراد
  • بیشترین دمای محیط خارجی بر حسب درجه سانتی گراد
  • ضریب انتقال حرارت محفظه

آیا با استفاده از تابلو برق اینورتر می‌توان سرعت را کنترل کرد؟

بله. یکی از مهمترین وظایف تابلو برق اینورتر تنظیم میزان سرعت است که برای این کار از ولومی استفاده می‌شود که بر روی درب تابلو نصب شده است. همچنین اپراتور می‌تواند با استفاده از پتانسیومتر هم سرعت را بر روی مقدار موردنیاز تنظیم کند.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید