دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

نحوه محاسبه توان اینورتر

محاسبه توان اینورتر یکی از گام‌های اساسی در زمان انتخاب درایو است که حتما باید با دقت زیادی انجام شود؛ در غیر این صورت آسیب‌هایی به دستگاه و اینورتر وارد می‌‌شود که هزینه‌های زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در این مقاله از پینیون می‌‌خواهیم نحوه محاسبه توان درایو را به شما آموزش دهیم تا بتوانید یک اینورتر را متناسب با نیاز‌های خود انتخاب کنید.

توان اینورتر چگونه محاسبه میشود

توان اینورتر چیست؟

از دید ریاضی حاصل ضرب ولتاژ در جریان خروجی از اینورتر را توان خروجی آن می‌نامند؛ همچنین حاصل ضرب ولتاژ و جریان ورودی هم توان ورودی نام دارد که می‌‌تواند بر روی دور موتور تاثیر بگذارد. اگر پلاک خوانی موتور را به درستی انجام داده باشید، متوجه خواهید شد که بر روی آن یک ضریب توان تعیین شده که مشخص می‌‌کند توان اکتیو و توان ظاهری با هم چه ارتباطی دارند و به نوعی بازدهی موتور را مشخص می‌‌کند. در زمان خرید اینورتر باید به خاطر داشته باشید که این ضریب توان چقدر است تا بتوانید درایوی را انتخاب کنید که بتواند بیشترین بازدهی را برای شما به ارمغان آورد.

روش‌های محاسبه توان اینورتر

3 روش برای محاسبه توان اینورتر

 

برای محاسبه توان اینورتر از روش‌های مختلفی استفاده می‌‌شود که هریک از آن‌ها می‌‌تواند نوع خاصی از توان را به شما بدهد. از این روش‌ها می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- توان ظاهری SM

توان ظاهری SM یکی از پارامتر‌های مهم در انتخاب اینورتر است؛ این توان در واقع همان چیزی است که توسط درایو به موتور تحویل داده خواهد شد. برای محاسبه توان درایو از نوع ظاهری نیاز به ولتا و جریان داشته و از رابطه زیر استفاده می‌‌کنیم:

SM = (ولتاژ * جریان * رادیکال 3) تقسیم بر 1000

واحد اندازه گیری توان ظاهری، کیلوولت آمپر است و به شما می‌‌گوید که باید اینورتر را به گونه ای انتخاب کنید که این میزان توان را در کاربرد‌های گشتاور ثابت و متغیر به شما ارائه دهد.

2- توان PM

توان PM هم نوع دیگری از توان تولیدشده توسط اینورتر است که می‌‌تواند بهره وری را مشخص کند؛ البته باید بدانید که برای محاسبه توان اینورتر از این نوع، نیاز به SM داریم و باید مقدار این کمیت را بدانیم. رابطه محاسبه توان درایو PM به صورت زیر نوشته می‌‌شود:

PM = SM * بهره وری موتور * cos(φ)

3- محاسبه توان اینورتر در حالت کلی

همانطور که می‌‌دانیم، اینورتر وسیله ای است که جریان مستقیم را می‌‌گیرد و به جریان متناوب تبدیل می‌‌کند. با این دید، در محاسبه توان اینورتر گفته می‌‌شود که توان درایو در واقع حداکثر مقدار توان الکتریکی است که می‌‌تواند از منبع DC بگیرد. برای محاسبه این می‌‌زان توان، باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • میزان مصرف برق (بر حسب وات) را برای موتور پیدا کنید که معمولا بر روی پلاک آن نوشته شده است.
  • کل توان موردنیاز را در عدد 1.25 ضرب کنید تا حداقل خروجی ایمن محاسبه شود.
  • نتیجه به دست آمده را به نزدیکترین عدد بیشتر، گرد کنید.
  • ضریب توان اینورتر را با استفاده از دفترچه راهنمای آن به دست آورید؛ در برخی از دفترچه‌ها، از بازده یا کارایی به جای ضریب توان استفاده شده است.
  • ضریب به دست آمده را در نتیجه حاصل از مرحله 2 ضرب کرده و توان اینورتر را محاسبه کنید.

دقت داشته باشید که در این شیوه محاسبه توان درایو، باید نتیجه به دست آمده در مرحله 5 از حداقل خروجی ایمن که در مرحله 2 محاسبه می‌‌شود، بیشتر باشد؛ در غیر این صورت، اینورتر برای موتور شما مناسب نخواهد بود.

سخن پایانی

محاسبه توان اینورتر یکی از مهمترین مراحل در انتخاب بهترین اینورتر است. مطمئن ترین راه برای انجام این کار، این است که در زمان خرید اینورتر با متخصصان مشورت کنید تا بسته به نیاز‌های شما، بهترین توان درایو را معرفی کنند. در این مقاله از پینیون تعدادی از روش‌های محاسبه توان درایو را به شما آموزش دادیم.

سوالات متداول

  • مزایای محاسبه توان اینورتر چیست؟

محاسبه توان درایو به شما کمک می‌‌کند تا اینورتر مناسبتری را برای کاربرد موردنظر خود خریداری کرده و به این ترتیب بازدهی کار را افزایش دهید.

  • در زمان خرید اینورتر، محاسبه کدام توان لازم است؟

توصیه می‌‌شود در زمان خرید اینورتر به محاسبه توان کلی بپردازید؛ زیرا در آن هم ولتاژ و جریان ورودی در نظر گرفته شده و هم به ضریب توان موتور توجه شده است.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید