دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

9 نکته مهم در انتخاب و خرید اینورتر برای موتور

به دلیل اینکه اینورترها تاثیر بسیار زیادی در بازدهی و کارایی موتور دارند؛ همواره خرید این محصولات برای فعالان اتوماسیون صنعتی یک چالش بزرگ بوده است. باید بدانید که وجود تناسب میان اینورتر و موتور تاثیر بسیار زیادی در طول عمر دستگاه‌ها دارد و می‌تواند از انتقال نوسانات جریان یا ولتاژ به دستگاه جلوگیری کند. اما این موضوع دو شرط اصلی دارد: 1) درایو خود را درست انتخاب کرده باشید 2) آن را به درستی نصب کنید در این مقاله از پینیون می‌خواهیم همه نکات مهمی را که باید در زمان انتخاب درایو در نظر داشته باشید؛ با شما در میان بگذاریم. پس اگر نمی‌دانید چه نوع اینورتری را برای موتور خود خریداری کنید؛ تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب و خرید اینورتر برای موتور

چرا خرید اینورتر متناسب با موتور اهمیت دارد؟

انتخاب درست درایو متناسب با شرایط موتور، اهمیت بسیار زیادی در افزایش بازدهی دستگاه و طول عمر آن دارد. این دو سیستم باید هم از نظر ابعادی و هم از نظر توان‌های خروجی و ورودی با هم هماهنگی داشته باشند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا مصرف انرژی و دیگر هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید. نکته مهم اینجا است که قبل از هر چیزی باید نیازهای دستگاه خود را تعیین کنید و سپس با توجه به این نیازها، بهترین گزینه را انتخاب نمایید. بسته به اینکه شما در چه صنعتی کار می‌کنید؛ ممکن است به دلایل مختلفی به اینورتر نیاز داشته باشید. پس زمانی که برای خرید اینورتر به بازار مراجعه می‌کنید؛ باید نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

ابعاد اینورتر متناسب با موتور

1)  به ابعاد موتور دقت کنید

زمانی که می‌خواهید یک درایو متناسب با موتور خود خریداری کنید؛ باید با توجه به ابعاد موتور، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. اگر ظرفیت اینورتر بیش از حد زیاد باشد؛ عملا بخشی از این ظرفیت بلا استفاده باقی می‌ماند و حتی ممکن است به موتور آسیب وارد کند. از سوی دیگر اگر ابعاد آن خیلی کوچک باشد؛ باز هم نمی‌تواند عملکرد خوبی را از خود نشان دهد و به دلیل اضافه بار آسیب خواهد دید. بنابراین باید ابعاد و نیازهای موتور را قبل از خرید در نظر داشته باشید.

2) ابعاد محل نصب را در نظر بگیرید

هر چند امروزه بیشتر اینورترها با اندازه‌های جمع و جوری ساخته می‌شوند و قابلیت نصب در محیط‌های کوچک را دارند؛ اما باید قبل از خرید، محل نصب را مشخص کنید. به این ترتیب می‌تواند درایو را با در نظر گرفتن همه اصول استاندارد و ایمنی در زمان نصب، در محل مورد نظر خود نصب کنید.

توان خروجی درایو موثر در انتخاب اینورتر

3) به توان خروجی درایو دقت کنید

امروزه بهترین برندهای تولیدکننده اینورتر محصولات خود را به‌گونه‌ای تولید می‌کنند که قابلیت تولید توان‌های خروجی در بازه گسترده از چند صدم وات تا چند صد وات را دارند. به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را در صنایع مختلفی مانند دستگاه‌های بسته‌بندی، نوار نقاله‌ها، فن‌ها و پمپ‌ها به کار ببرید. اما باید دقت کنید که برای همه این موارد، به یک توان خروجی ثابت نیاز ندارید. به همین دلیل باید تفاوت اینورتر سنگین کار با اینورتر سبک کار را بدانید تا هم هزینه‌های شما برای خرید این محصول منطقی‌تر شود و هم بتوانید بازده بالایی را دریافت کنید.

4) نوع بار واردشده به موتور را در نظر داشته باشید

به طور کلی بارهایی که به موتور وارد می‌شود؛ در دو دسته گشتاور متغیر و گشتاور ثابت قرار می‌گیرند. برای مثال در فن‌ها و پمپ‌ها نیاز به درایوی با گشتاور متغیر داریم که بتواند با تغییر سرعت، گشتاور را هم عوض کند. از سوی دیگر در مواردی مانند آسانسور یا جرثقیل، سرعت معمولا ثابت است و نیازی به تغییر گشتاور وجود ندارد. بنابراین درایوهایی با سرعت ثابت هم می‌توانند در این موارد پاسخگو باشند.

درجه حفاظت درایو مخصوص موتور نکته ای مهم در هنگام خرید اینورتر

5) درجه حفاظت درایو بسیار اهمیت دارد

درجه حفاظت انواع اینورترها با استفاده از یک کد 4 رقمی به صورت IPXX تعریف می‌شود. در این کد XX یک عدد است که میزان تحمل درایو در برابر پاشش آب یا نفوذ گرد و غبار را نشان می‌دهد و می‌تواند از 20 تا 65 متغیر باشد. هرچه این عدد بالاتر باشد؛ توانایی درایو برای تحمل چنین شرایطی هم بالاتر خواهد بود. بنابراین اگر در محیط‌های مرطوب یا پر از گرد و غبار کار می‌کنید؛ باید اینورتری خریداری کنید که درجه حفاظت IP65 داشته باشد. این موضوع برای صنایعی مانند نساجی یا ماشین‌سازی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا وجود ذرات زیاد در این موارد، نیاز به انواع اینورتر صنعتی با درجه حفاظت بالا را تشدید خواهد کرد.

6) امکانات خاص اینورتر را در نظر بگیرید

امروزه اینورترهای موجود در بازار با توابع عملکردی و حفاظتی مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. به طور معمول سیستم‌هایی با توابع بیشتر، قیمت بالاتری هم دارند. اما ممکن است که شما به همه این موارد نیازی نداشته باشید و حتی بعضی از آن‌ها را استفاده نکنید. برای مثال در برخی موارد شما نیازی ندارید که کی پد را از راه دور کنترل کنید؛ به همین دلیل نیازی نیست که مقدار بیشتری برای خرید درایوی با این ویژگی هزینه کنید. با این حال احتمالا خرید محصولی با قابلیت Pump Cleaning برای شما مفید باشد؛ زیرا این درایوها به طور خودکار با چپ‌گرد و راست‌گرد کردن موتور، پمپ را لایروبی می‌کنند و در نتیجه جرم‌ها و رسوبات جدا خواهند شد. این موضوع باعث می‌شود که هزینه تعمیر و نگهداری درایو تا حد زیادی کاهش پیدا کند. بنابراین باید ضمن بررسی نیازهای خود، توابع عملکردی اینورتر را هم در نظر بگیرید و محصولی را خریداری کنید که به نیازهای شما پاسخ می‌دهد.

وجود قابلیت افزونگی یا شبکه شدن در درایو

7) وجود قابلیت افزونگی یا شبکه شدن در درایو

اگر می‌خواهید که کارتان تحت هیچ شرایطی متوقف نشود؛ باید درایوی را تهیه کنید که قابلیت افزونگی را در خود دارد. به این ترتیب دو یا چند اینورتر به یک واحد متصل می‌شوند و اگر به هر دلیلی یکی از آن‌ها از کار بیفتد؛ بقیه درایوها وظیفه آن را بر عهده خواهند گرفت. به علاوه اگر اینورتری را خریداری کنید که امکان شبکه شدن دارد؛ می‌توانید به راحتی آن را از نقاط دیگر کنترل کنید و نیازی به سیم‌کشی نخواهید داشت. در نتیجه هزینه تعمیر و نگهداری درایوها تا حد زیادی کمتر خواهد شد و دیگر نیازی به کارت شبکه نخواهید داشت.

8) نوع ولتاژ ورودی درایو را در نظر بگیرید

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب درایو متناسب با موتور این است که باید بدانید ولتاژ ورودی اینورتر تک فاز است یا سه فاز؟ درایو اینورتر تک فاز با ولتاژ 200 تا 220 ولت کار می‌کند و می‌توانید به راحتی آن را برای استفاده‌های خانگی خریداری کنید و با خیال راحت به برق شهر متصل نمایید. به علاوه این محصول برای راه اندازی انواع الکتروموتور، نوار نقاله، میکسر و فن هم کاربرد دارد. در مقابل درایو اینورتر سه فاز با ولتاژ 380 تا 480 ولت کار می‌کند و نیاز به ورودی‌های خاص دارد. از این سیستم‌ها برای انتقال برق با قدرت بالا استفاده می‌شود و حتی می‌توانید در زمان قطع برق هم به عنوان یک منبع تغذیه از آن‌ها بهره بگیرید.

قابلیت ذخیره انرژی اینورتر نکته ای مهم در خرید اینورتر

9) وجود قابلیت ذخیره انرژی را در درایو جدی بگیرید

بسیاری از اینورترهای موجود در بازار، دارای مدهای کنترلی Sleep و Wake up هستند که تا حد زیادی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. وجود این مدهای کنترلی باعث می‌شود که در زمان عدم نیاز به دستگاه، درایو از حالت RUN خارج شود و در نتیجه انرژی کمتری را مصرف کند. این موضوع می‎تواند تا حد زیادی در هزینه‌های شما تاثیرگذار باشد. برای اینکه بیشتر به اهمیت این موضوع پی ببرید؛ می‌توانید مقاله نقش اینورتر در کاهش مصرف برق را مطالعه کنید.

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در زمان انتخاب و خرید اینورتر برای موتور در نظر داشته باشید؛ تعیین نیازها است. شما باید قبل از هر اقدامی نیازهای خود، شرایط محل نصب و ویژگی‌های درایو مورد نیاز را به خوبی مورد مطالعه قرار دهید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. شما می‌توانید با کارشناسان ما در گروه فنی مهندسی بازرگانی پینیون تماس بگیرید و همه سوالات خود را برای انتخاب بهترین گزینه مطرح کنید.

سوالات متداول

آیا در زمان خرید اینورتر باید به برند تولید کننده آن دقت کنیم؟

بله. برند تولیدکننده درایو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در زمان خرید این محصول در نظر داشته باشید. زیرا انواع اینورترهای اروپایی، کره ای، چینی و ایرانی در بازار موجود هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. به دلیل تفاوت‌های کیفی میان این مدل‌ها، بسیار اهمیت دارد که کدام درایو را برای کدام محصول خود خریداری می‌کنید.

اینورتر ایرانی بهتر است یا خارجی؟

پاسخ دادن به این سوال بستگی به این موضوع دارد که قرار است از این دستگاه برای اتصال به چه واحدی و در چه صنعتی استفاده کنید. تولیدکننده‌های اینورتر ایرانی در تلاش هستند تا با افزایش کیفیت محصولات خود، با برندهای باکیفیت جهانی وارد رقابت شوند. به همین دلیل تعیین مناسب‌ترین گزینه، بستگی به نیازهای شما دارد. برای اینکه بهترین تصمیم را بگیرید؛ می‌توانید با کارشناسان ما در پینیون تماس حاصل کنید.

قبل از خرید درایو متناسب با موتور باید چه مواردی را مشخص کنیم؟

  • نوع ولتاژ ورودی و خروجی
  • ابعاد و شرایط محل نصب
  • نیازهای موتور
  • مقدار فرکانس ورودی و خروجی
  • ابعاد موتور و درایو

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید