دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

نکات مهم در نگهداری و تعمیر اینورتر برای افزایش طول عمر آن

اینورتر امروزه به یکی از اصلیترین وسایل در کنترل سرعت و کاهش مصرف انرژی در صنایع مختلف تبدیل شده است. این وسیله معمولا قیمت زیادی دارد و خرید اینورتر هزینه زیادی را به صنایع تحمیل خواهد کرد؛ به همین دلیل لازم است که اصول نگهداری و تعمیر اینورتر را یاد بگیرید تا بتوانید طول عمر آن را افزایش دهید. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم شما را با اصول نگهداری از اینورتر آشنا کنیم.

روش های افزایش طول عمر اینورتر

اصول مهم در نصب اینورتر برای افزایش طول عمر

یکی از قسمت‌های مهم در اصول نگهداری و تعمیر اینورتر مربوط به نصب دستگاه است؛ در صورتی که این مراحل به درستی انجام شوند، احتمال نفوذ مواد خطرناک به دستگاه کمتر شده و نیاز به تمیزکاری مداوم نخواهد داشت. از مهمترین نکاتی که باید در زمان نصب اینورتر به آن دقت داشته باشید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینورتر را در جایی با تهویه مناسب نصب کنید.
  • اجازه دهید هوا در اطراف اینورتر شما جریان پیدا کند تا حرارت ایجادشده در آن به خوبی دفع شود.
  • حداقل 12 اینچ را از اطراف اینورتر خالی بگذارید تا فن به درستی کار کند.
  • محلی را انتخاب کنید که اپراتور‌ها بتوانند به راحتی برای تعمیرات یا بازرسی به قسمت‌های مختلف اینورتر دسترسی داشته باشند.
  • دستورالعمل‌های سازنده را در زمان نصب به طور کامل رعایت کنید.
  • حتما نصب اینورتر را به یک فرد حرفه ای بسپارید.

نکات مهم در بازرسی‌های دوره ای اینورتر

یکی از اصول نگهداری اینورتر که می‌تواند منجر به افزایش طول عمر این دستگاه شود، انجام بازرسی‌های دوره ای در بازه‌های زمانی معین است. هدف از این بازرسی‌ها، پیدا کردن علائم خرابی یا نقص عملکرد و از بین بردن عوامل ایجادکننده خطر هستند. برخی از کار‌هایی که در این بازرسی‌ها باید انجام شوند، عبارتند از:

نکات مهم در بازرسی های دوره ای اینورتر

  • تمیز کردن اینورتر و پاک کردن گرد و غبار

اولین اصل از اصول نگهداری اینورتر مربوط به پاک کردن گرد و غبار‌ها و تمیز کردن قسمت‌های مختلف این وسیله، به ویژه قسمت‌هایی که نیاز به روغنکاری دارند، است. باید دقت کنید که جمع شدن گرد و غبار بر روی قسمت‌های متحرک اینورتر می‌تواند سایش و اصطکاک را افزایش داده و باعث گرم شدن بیش از حد اینورتر شود. بنابراین حتما با جاروبرقی یا جارو‌های کوچک گرد و غبار‌ها را پاک کرده و مطمئن شوید که هیت سینک‌ها دچار گرفتگی نشده اند.

  • بررسی فیلتر‌ها

به طور معمول در بازرسی‌های دوره ای اینورتر نیاز است که به صورت چشمی‌ ورودی‌های هوا را بررسی کرده و در صورت نیاز، فیلتر آن را تعویض کنید. دقت داشته باشید که اگر اینورتر در شرایط کاری سخت قرار ندارد، می‌توانید از بازه زمانی ذکرشده در دفترچه راهنما برای تعیین زمان تعویض فیلتر استفاده کنید. اما اگر اینورتر به طور دائمی‌ در معرض گرد و غبار یا ذرات دیگر مانند الیاف پارچه است، باید فیلتر‌ها را زودتر از آن موعد تعویض نمایید.

  • بررسی سیستم تهویه

در اصول نگهداری اینورتر ذکر شده که از مناسب بودن تهویه در محل نصب و کار اینورتر مطمئن شوید؛ زیرا عدم تهویه صحیح می‌تواند منجر به افزایش چشمگیر دما شده و فرایند خنک کاری را دچار اختلال کند. از سوی دیگر برخی از سیستم‌های تهویه ممکن است در فضا رطوبت ایجاد کنند که برای اینورتر مناسب نخواهد بود. در این مورد لازم است که به بررسی صدا، بو یا لرزش غیرعادی در اینورتر بپردازید و در صورت دیدن این علائم، با از کار کردن بیشتر با دستگاه خودداری کرده و با تعمیرکار اینورتر تماس بگیرید.

  • بررسی ورودی‌ها و خروجی‌ها

هر چند وقت یک بار ورودی‌ها و خروجی‌های اینورتر را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه پایانه‌ها به اندازه کافی محکم هستند. همچنین اطمینان حاصل کنید که روکش سیم‌ها سالم است، سیم اتصال به زمین به درستی نصب شده و همه اتصالات برقی در ایمن‌ترین حالت خود قرار دارند. شل بودن اتصالات باعث می‌شود که گرمای تولیدشده افزایش پیدا کرده یا قوس الکتریکی به وجود آید. همچنین توصیه می‌شود که داده‌های عملکردی مانند ولتاژ، جریان و دما را بررسی کنید و اگر اینورتر خارج از محدوده کار می‌کند، به تکنسین‌ها گزارش دهید.

  • بررسی فن‌ها از مهمترین اصول نگهداری اینورتر

یکی دیگر از اصول نگهداری اینورتر بررسی فن‌ها و عملکرد صحیح آن‌ها است. بدون کارایی درست فن‌ها، اینورتر نمی‌تواند به درستی کار کند و ممکن است بیش از حد گرم شود؛ در نتیجه خازن‌ها خشک می‌شوند و ممکن است سیستم خاموش شود. بنابراین باید صدا‌های غیرعادی یا لرزش‌های بیش از حد را بررسی کنید و مطمئن شوید که فن‌ها می‌توانند آزادانه و بدون مانع بچرخند. دقت داشته باشید که حفظ محدوده دمایی مناسب برای اینورتر بسیار مهم است و نادیده گرفتن این گام در نگهداری و تعمیر اینورتر می‌تواند خسارت‌های زیادی را به بار آورد.

  • بررسی کی پد و ال سی دی

یکی از قسمت‌های مهم برای ارسال دستورات به اینورتر و مشاهده ورودی و خروجی دستگاه، کی پد و ال سی دی است. باید حتما این قسمت‌ها را به طور دائمی‌ تمیز کنید تا لمس صفحه یا دکمه‌های کی پد دچار مشکل نشوند. همچنین نیاز است که پس از یک برنامه نویسی طولانی مدت، قدری به این وسایل استراحت بدهید و از استفاده دائمی‌ از آن‌ها خودداری نمایید.

  • تهیه نسخه پشتیبان از پارامتر‌ها

در هر بار بازرسی و ارزیابی اینورتر، نیاز است که ابتدا از پارامتر‌های دستگاه در کامپیوتر یا کنترل پنل، یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار را باید قبل از اینکه دست به قطعات دستگاه بزنید، انجام دهید تا همه اطلاعات به صورت فریزشده باقی بمانند. با استفاده از این نسخه‌های پشتیبان می‌توانید مشکلات جزئی درایو را به راحتی برطرف کنید.

  • تست مقاومت

از دیگر نکات مهم در اصول نگهداری اینورتر می‌توان به تست مقاومت روی کنتاکت‌های درایو اشاره کرد. اگر این قطعه فرسوده شده باشد، می‌تواند در سوئیچ‌ها عدم تعادل ایجاد کرده و وظایف کنترلی اینورتر را دچار اختلال کند. بنابراین لازم است که هرگونه عدم تعادل متناوب یا مستقیم را موردبررسی قرار دهید.

  • تمیز کردن دائمی‌ درایو

از دیگر اصول مهم نگهداری از اینورتر می‌توان به تمیز کردن دائمی‌ و خشک نگه داشتن محیط (به ویژه برای اینورتر‌هایی که درجه IP پایینی دارند) است. همچنین اگر اینورتر در منطقه ای قرار گرفته که به طور دائمی‌ با زباله‌ها، گرد و غبار یا رطوبت سر و کار دارد، باید مطمئن شوید که این شرایط محیطی بر روی عملکرد آن تاثیر نمی‌گذارند. برای مثال گرد و غبار می‌تواند منجر به مسدود شدن فن‌ها و هیت سینک‌ها شود که به دستگاه آسیب می‌زند. همچنین رطوبت بیش از حد هم باعث زنگ زدگی و خوردگی خواهد شد که در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از پینیون مهمترین توصیه‌های کارشناسی در راستای نگهداری اینورتر و افزایش طول عمر آن را به شما ارائه کردیم. دقت داشته باشید که برخی از بازرسی‌ها و ارزیابی‌ها را باید به صورت روزانه انجام دهید تا درایو بتواند به مدت زیاد کار کند؛ همچنین نیاز است که در بازه‌های زمانی سه یا شش ماهه به طور کامل دستگاه را بازبینی کرده و حتی برخی از قطعات را تعویض کنید. شما می‌توانید در صورت نیاز به خدمات تعمیر اینورتر با ما در پینیون تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • مزایای رعایت اصول نگهداری اینورتر چیست؟

ار بین رفتن خطر شکستن قطعات، افزایش طول عمر، کاهش هزینه‌های تعمیر یا تعویض قطعات

  • بازرسی اینورتر را باید هر چند وقت یک بار انجام داد؟

برخی از بازرسی‌ها مانند بررسی شل یا سفت بودن سیم‌ها و سالم بودن روکش آن‌ها، باید هر روز و قبل از روشن کردن دستگاه انجام شوند. اما سایر موارد مانند بررسی فیلتر‌ها یا جریان و ولتاژ کاری معمولا هر سه تا شش ماه یک بار انجام می‌شوند.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید