دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

6 راهکار برای کاهش مصرف انرژی الکتروموتور

الکتروموتورها یا موتورهای الکتریکی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر صنعتی به شمار می‌روند که بخش زیادی از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند. تا جایی که نتایج تحقیقات نشان داده بیش از 60 درصد مصرف برق در صنعت‌های مختلف، مربوط به موتورهای الکتریکی است. به همین دلیل در این مقاله از پینیون تصمیم گرفتیم که روش‌هایی را برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتورها به شما ارائه دهیم که به شما کمک می‌کند تا هزینه تمام‌شده را هم تا حد زیادی کاهش دهید. پس با ما همراه باشید.

1) دقت در انتخاب الکتروموتور

اولین گام برای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور این است که در زمان خرید این محصول، چشمان خود را به درستی باز کرده و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. باید بدانید که موتورهای الکتریکی در بازار دارای تنوع زیادی هستند که هریک کیفیت متفاوتی دارند. به همین دلیل باید حتما در زمان خرید الکتروموتور با مشاوران و متخصصان در این زمینه مشورت کرده و بهترین محصول را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

توجه به تناسب نوع موتور و الکتروموتور برای کاهش مصرف انرژی

2) توجه به تناسب نوع موتور و الکتروموتور

یکی دیگر از مواردی که قبل از نصب و راه‌اندازی موتور الکتریکی باعث کاهش مصرف انرژی در آن می‌شود، وجود تناسب میان دستگاه‌ها است. زمانی که قصد دارید یک الکتروموتور انتخاب کنید، باید به سراغ گزینه‌ای بروید که می‌تواند در بازه 80 تا 100 درصد توانایی خود را برای کاربرد مورد نظر شما به کار بگیرد. برای مثال فرض کنید که شما نیاز به گشتاور زیادی ندارید، اما از الکتروموتوری استفاده کرده‌اید که می‌تواند گشتاور بسیار بالایی را تولید کند. در این صورت عملا بخش زیادی از توانایی دستگاه بی‌استفاده می‌ماند، در حالی که انرژی مصرفی آن بسیار بالا است. همین موضوع در نهایت باعث افزایش مصرف برق یا سوخت در الکتروموتور می‌شود. بنابراین قبل از اینکه اقدام به خرید این محصولات کنید، پیشنهاد می‌دهیم مقاله ما درباره نکات مهم در خرید الکتروموتور را مطالعه کنید تا بتوانید محصول مناسبی را برای خود انتخاب نمایید.

3) سرویس و نگهداری به موقع

از دیگر روش‌های کاهش مصرف انرژی الکتروموتور می‌توان به سرویس و نگهداری به موقع این دستگاه اشاره کرد. موتورهای الکتریکی دارای تعداد زیادی قطعه چرخان هستند که به طور دائمی در معرض اصطکاک یا ذرات آلوده‌کننده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل است که برای افزایش طول عمر، نیاز به رسیدگی دائمی و منظم دارند. اگر این دستگاه را به طور منظم سرویس نکنید، جریانی بیشتری از مدار می‌کشد و همین موضوع در درازمدت هزینه‌های مصرف انرژی را تا حد زیادی بالا خواهد برد.

بلبرینگ‌ها و سایر قطعاتی که در الکتروموتور وجود دارند، پس از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. به همین دلیل باید حتما عمر مفید و زمان نصب هر قطعه را به طور دقیق بدانید تا بتوانید بازه‌های زمانی مشخصی را برای سرویس دستگاه، تمیز کردن و روانکاوی آن تعیین کنید. چراکه اگر سرویس و نگهداری را به موقع انجام ندهید، رفته‌رفته قطعات چرخان خراب شده و باعث ایجاد ارتعاش در الکتروموتور می‌شوند. این ارتعاش یک بار مضاعف به موتور وارد می‌کند که در نهایت باعث افزایش مصرف انرژی خواهد شد.

 کاهش مصرف انرژی با برقراری شرایط مناسب برای خنک کاری موتور

4) برقراری شرایط مناسب برای خنک کاری موتور

همان‌طور که گفتیم قطعات چرخان و متحرک زیادی در داخل الکتروموتور وجود دارند که حرکت آن‌ها بر روی هم باعث ایجاد گرما خواهد شد. هر موتور الکتریکی دارای یک محدوده دمای کاری است؛ بنابراین اگر میزان حرارت و گرمای موجود در قطعات داخلی یا محیط اطراف از این مقدار بالاتر برود، در معرض سوختن و خراب شدن قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که راهکار دیگری که برای کاهش مصرف انرژی الکتروموتور پیشنهاد می‌شود، خنک کاری درست است. باید دقت کنید که فن موتور به درستی کار خود را انجام دهد و در صورت نیاز یک سیستم تهویه خارجی را بر روی این سیستم نصب کنید. در غیر این صورت دمای موتور بالا رفته و مقاومت سیم‌پیچ‌ها را بالا می‌برد. همین موضوع باعث جریان کشی بیشتر توسط موتور الکتریکی خواهد شد و در نهایت مصرف انرژی را به طور سرسام‌آوری افزایش می‌دهد.

5) استفاده از تابلوهای خازنی

هر الکتروموتور در درون خود دارای یک سیم‌پیچ است که همواره بار سلفی ایجاد می‌کند. وجود این بار باعث ایجاد ری اکتیو خواهد شد؛ به همین دلیل رفته‌رفته توان موثر موجود در شبکه کمتر شده و عملکرد تجهیزات هم تحت تاثیر قرار خواهند کرد. وجود بار سلفی و ری اکتیو در مدار، باعث افزایش مصرف انرژی موتورهای الکتریکی می‌شود. به همین دلیل برای کاهش برق مصرفی توسط الکتروموتور، پیشنهاد می‌شود که از تابلوهای خازنی استفاده کنید. این تابلوها مجموعه‌ای از خازن‌ها هستند که می‌توانند ضریب توان شبکه را اصلاح کرده و از تحمیل هزینه اضافه جلوگیری کنند.

 کاهش مصرف انرژی با استفاده از اینورتر یا سافت استارتر

6) استفاده از اینورتر یا سافت استارتر

یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور که در زمان راه‌اندازی این دستگاه باید مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از اینورتر است. هر موتور الکتریکی در زمان راه‌اندازی و برای رسیدن به سرعت نامی، نیاز به کشیدن جریان نسبتا زیادی از مدار دارد. به عبارت بهتر، با روشن شدن موتور، حدود 70 درصد جریان به سمت آن روانه می‌شود تا بتواند به سرعت نامی برسد و بر گشتاور لغزشی خود غلبه کند. پس از رسیدن به این موقعیت، جریان کاهش پیدا کرده و موتور عملکرد عادی خود را در پیش می‌گیرد.

اما برای کاهش این جریان کشی اولیه، بهترین راه استفاده از اینورتر است. خرید اینورتر یا سافت استارتر، به ویژه برای موتورهایی با سایز بزرگ، به شما کمک می‌کند تا بتوانید این جریان کشی اولیه را تا حد زیادی کاهش دهید. این موضوع نه تنها جریان هجومی و گشتاور لحظه‌ای را در زمان راه‌اندازی کم می‌کند، بلکه باعث افزایش طول عمر موتور و کاهش مصرف انرژی در آن خواهد شد.

سخن پایانی

به صورت کلی اگر می‌خواهید یک الکتروموتور را با کمترین مصرف انرژی راه‌اندازی کنید، پیشنهاد ما به شما خرید اینورتر صنعتی و درایو موتور است. زمانی که اینورتر را به موتور متصل می‌کنید، می‌تواند به صورت سافت استارت شروع به کار کرده و کم‌کم جریان را وارد سیم‌پیچ کند. به این ترتیب هم حرکت و سرعت موتور قابل‌کنترل است و هم از کشیدن شدن جریان بیش از حد جلوگیری می‌شود. به ویژه در مواردی که از اینورتر پمپ یا فن استفاده می‌کنید، این کار می‌تواند تا 50 درصد انرژی مصرفی الکتروموتور را کم کند.

برای مثال در چاه‌های آب، معمولا از تابلوهای ستاره مثلا برای اتصال به کف کش و هدایت آب به سمت بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل است که کف کش‌ها مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و هزینه زیادی را بر روی دست کشاورزان یا دیگر افرادی که آب از چاه استخراج می‌کنند، باقی می‌گذارند. این در حالی است که اتصال اینورتر به این الکتروموتور، می‌تواند مصرف سوخت این الکتروموتورها را تا 60 درصد کاهش داده و به یک‌سوم حالت ستاره مثلث برساند.

سوالات متداول

  • روغن کاری چه تاثیری بر روی کاهش مصرف انرژی الکتروموتور دارد؟

به طور کلی استفاده از روانکارهای صنعتی و روغن‌کاری به موقع قطعات چرخان، باعث کاهش اصطکاک ایجادشده در قطعات چرخان شده و مانع از ایجاد ارتعاش می‌شود. به همین دلیل به روان کار کردن موتور و کاهش جریان اولیه کمک زیادی خواهد کرد.

  • آیا نوع الکتروموتور بر روی مصرف انرژی آن تاثیرگذار است؟

بله. طراحی موتورهای الکتریکی و برندهای سازنده آن‌ها با هم متفاوت هستند. همین موضوع باعث می‌شود که بازدهی این محصولات تفاوت زیادی داشته باشد. به همین دلیل است که باید در زمان خرید این محصولات، به خوبی نیاز خود را مشخص کرده و در نهایت با متخصصان مشورت کنید تا بهترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند.

  • چگونه می توان عملکرد تجهیزات را با توجه به نیاز سیستم بهینه سازی کرد؟

یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی در الکتروموتور این است که همواره متغیرهای آن را بر روی یک مقدار ثابت و بهینه نگه داشته و از اتلاف آن‌ها جلوگیری کنیم. برای رسیدن به این هدف، بهترین راه استفاده از درایوهای تنظیم سرعت است که به دو دسته اینورتر و گیربکس تقسیم می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ابزارها، می‌توانید مقاله ما را درباره تفاوت گیربکس و اینورتر در تنظیم دور موتور الکتریکی مطالعه کنید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید