دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

راهنمای نصب و راه اندازی اینورتر اشنایدر

اینورتر اشنایدر یکی از بهترین انواع اینورتر اروپایی موجود در بازار ایران است که می‌تواند با انواع موتورهای سنکرون و آسنکرون ارتباط برقرار کند. برخی از انواع این درایو قابلیت اتصال به چند واحد را دارند؛ به همین دلیل می‌توانند تا حد زیادی در افزایش سرعت کار و بهینه‌سازی مصرف انرژی موثر عمل کنند. اما نکته مهم اینجا است که برای بهبود عملکرد و بالا بردن بازدهی این محصول، باید آن را در مکان مناسب و به شکل درستی نصب کنید. به همین دلیل در این مقاله از پینیون می‌خواهیم راهنمای کامل نصب و راه اندازی انواع اینورتر اشنایدر را به شما ارائه دهیم.

نکات مهم قبل از نصب و راه اندازی درایو اشنایدر

قبل از اینکه بخواهید اینورتر اشنایدر را نصب کنید؛ باید اطلاعاتی را در مورد این درایو به دست آورید که به شما در زمان راه اندازی کمک می‌کنند. مهم‌ترین این اطلاعات از قرار زیر هستند:

معرفی انواع اینورتر اشنایدر التیوار

  • نوع اینورتر

اینورتر اشنایدر دارای انواع مختلفی است که در سری التیوار ارائه می‌شوند. این محصولات از نظر تعداد ورودی و خروجی با هم متفاوت هستند و موقعیت پایانه‌ها هم در هر یک از آن‌ها تفاوت دارد. به همین دلیل قبل از نصب باید به دقت نقشه سیم‌کشی هر یک از این درایوها را مطالعه کنید. باید بدانید که ترمینال‌های منبع تغذیه در بالا و ترمینال‌های خروجی برای اتصال به موتور در پایین اینورتر اشنایدر قرار می‌گیرند. انواع اینورتر Schneider Altivar از قرار زیر هستند:

ATV310: اینورتر اشنایدر مدل ATV310 دارای 5 ورودی دیجیتال و آنالوگ و 3 خروجی Digital، Analog و رله است. این محصول قابلیت نمایش پارامترها و خطاها را دارد؛ در نتیجه در زمان راه اندازی، می‌توانید به سادگی کمیته‌ای مختلف را تنظیم کرده و عملکرد آن را بهینه کنید.

ATV71: اینورتر اشنایدر مدل ATV71 شش ورودی دیجیتال و 2 ورودی آنالوگ دارد. به علاوه 2 خروجی رله و 1 خروجی آنالوگ هم برای آن در نظر گرفته شده است. سیم‌کشی این محصولات با استفاده از کانکتور خطی یا سوئیچ انجام می‌شود که با هم متفاوت هستند.

ATV930: اینورتر اشنایدر مدل ATV930 دارای 3 ورودی آنالوگ و 8 ورودی دیجیتال است. به علاوه 1 خروجی دیجیتال، 2 خروجی آنالوگ و 3 خروجی رله برای آن در نظر گرفته شده که با استفاده از سوئیچ می‌توان آن‌ها را کنترل کرد.

ATV610: اینورتر اشنایدر مدل ATV610 دارای 2 ورودی آنالوگ، 6 ورودی دیجیتال و 2 خروجی است. در نقشه سیم‌کشی درایو، ورودی‌های Digital این محصول با DI1 تا DI6 و ورودی‌های Analog با نماد AI2 و AI3 نمایش داده شده‌اند. دو خروجی هم با نماد AO1 و AO2 قابل مشاهده هستند.

ATV340: اینورتر اشنایدر مدل ATV340 در دو مدل اترنت و مدولار به بازار عرضه شده است. هر دوی این مدل‌ها 3 ورودی آنالوگ و 8 ورودی دیجیتال دارند؛ اما خروجی‌های مدل مدولار 3 عدد است که از این میان 1 خروجی دیجیتال و 2 تای باقیمانده رله هستند. این در حالی است که مدل اترنت 6 خروجی دارد که از این میان 1 عدد دیجیتال، 2 عدد آنالوگ و 3 عدد رله هستند.

  • بررسی تناسب موتور با اینورتر

دقت کنید که باید پیش از برقراری ارتباط میان اینورتر و موتور، باید پلاک موتور را بررسی کرده و اطلاعات موجود بر روی آن را با پلاک اینورتر مقایسه کنید. در صورتی که اطلاعات مربوط به ولتاژ سازگار، خروجی‌ها و ورودی‌ها، پایانه‌ها و موارد دیگر با هم تطابق دارند؛ می‌توانید این دو سیستم را به هم متصل کنید. در غیر این صورت یا با پیغام خطا مواجه می‌شوید و یا اینکه ممکن است به موتور آسیب برسانید.

  • نوع ولتاژ ورودی

انواع اینورتر اشنایدر با ولتاژهای ورودی تک فاز و سه فاز کار می‌کنند. نمونه‌های تک فاز با ولتاژ 200 تا 240 ولت کار می‌کنند. اما نمونه‌های سه فاز در بازه‌های 380 تا 480 ولت یا 500 تا 690 ولت راه اندازی می‌شوند. بنابراین قبل از نصب باید بدانید که این درایوها را به چه ولتاژی نصب کنید تا بتوانند خروجی مورد نظر را برای شما به ارمغان آورند.

  • شرایط محل نصب و درجه حفاظت درایو

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از نصب درایو اطلاعات کافی را درباره آن به دست آورید؛ شرایط محل نصب است. برای مثال در محیط‌های صنعتی که گرد و غبار زیاد است؛ حتما باید از اینورترهایی استفاده شود که درجه حفاظت یا IP بالایی دارند. برای مثال اینورتر اشنایدر ATV71 به دلیل اینکه در کلاس‌های مختلف IP54، IP23، IP20 و IP55 ارائه می‌شود؛ قابلیت نصب در محیط‌های مختلف را دارد. ما در گروه پینیون انواع مختلف اینورتر اشنایدر را به شما ارائه داده‌ایم که قابلیت کار در شرایط سخت را هم دارند. برای اینکه بتوانید محصول مناسبی را انتخاب کنید؛ می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

معنای نشانه‌ های موجود در نقشه راهنمای سیم‌ کشی

زمانی که نقشه راهنمای سیم‌کشی و ترمینال‌های درایو اشنایدر را مورد بررسی قرار می‌دهید؛ یک سری نشانه‌های اختصاری در آن‌ها وجود دارد. با استفاده از اطلاعات جدول زیر، می‌توانید معنای هریک از آن‌ها را متوجه شده و به این ترتیب نقشه را درست بخوانید.

نوع ترمینال عملکرد مشخصات الکتریکی

RA

RC

خروجی رله خطا که در زمان خاموش بودن درایو یا وقوع خطا باز می‌شود

-حداقل توان سوئیچینگ برای ولتاژ مستقیم 24 ولت برابر 10 میلی‌آمپر

-حداکثر توان سوئیچینگ برای بارهای القایی در ولتاژ 30 ولت مستقیم و 250 ولت متناوب برابر 2 آمپر

-حداکثر توان سوئیچینگ برای بارهای اهمی در ولتاژ 30 ولت مستقیم و 250 ولت متناوب برابر 5 آمپر

 

0V مشترک O/I  
AI ورودی آنالوگ جریانی یا ولتاژی

-ورودی آنالوگ 0 تا 10 ولت با امپدانس 40 کیلو اهم و ماکزیمم ولتاژ 30 ولت

-ورودی آنالوگ 0 تا 20 میلی‌آمپر با امپدانس 250 اهم بدون مقاومت اضافی

 

+5V منبع تغذیه برای پتانسیومتر (2.2 تا 10 کیلو اهم)

-دارای دقت 0 تا 5 درصد

-ماکزیمم جریان 10 میلی‌آمپر

DO خروجی آنالوگ یا منطقی

-خروجی آنالوگ: ماکزیمم ولتاژ 30 ولت، امپدانس 1 کیلو اهم، جریان 10 میلی‌آمپر

-خروجی منطقی: ولتاژ 30 ولت، امپدانس 100 کیلو اهم، جریان 50 میلی‌آمپر

LI1

LI2

LI3

LI4

ورودی منطقی قابل‌برنامه‌ریزی

-در حالت Source برای فعال‌سازی ورودی‌ها نیاز به ولتاژ 15 ولت دارید

-در حالت Sink با ولتاژ صفر هم فعال خواهد شد

+15V منبع تغذیه ورودی منطقی بیشترین جریان 100 میلی‌آمپر

آشنایی با قسمت های مختلف کی پد برای راه اندازی اینورتر Schneider

برای اینکه بتوانید اینورتر اشنایدر را راه اندازی کنید؛ باید با قسمت‌های مختلف صفحه نمایش این محصول و نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا شوید. شکل زیر قسمت‌های مختلف موجود بر روی کی پد این محصول را نشان می‌دهد. به علاوه با استفاده از اطلاعات موجود در جدول، می‌توانید عملکرد هر یک از پارامترها و نحوه تنظیم آن‌ها را متوجه شوید.

آشنایی با قسمت‌های مختلف کی پد برای راه اندازی اینورتر Schneider

پارامتر توضیحات محدوده قابل تغییر تنظیمات کارخانه
bFr فرکانس موتور که تنها در زمان راه اندازی موتور برای نخستین بار نمایش داده می‌شود و برای دسترسی به آن در زمان‌های دیگر باید به منوی Fun بروید. 50 یا 60 هرتز 50 هرتز
ACC زمان شتاب که نشان‌دهنده مدت زمانی است که طول می‌کشد تا فرکانس خروجی از صفر به فرکانس نامی موتور برسد 0.1 تا 99.9 ثانیه 3 ثانیه
Dec زمان توقف که نشان‌دهنده مدتی است که طول می‌کشد تا فرکانس خروجی از فرکانس نامی موتور به صفر برسد 0.1 تا 99.9 ثانیه 3 ثانیه
LSP حد پایین سرعت که نشان‌دهنده فرکانس موتور در زمانی است که مرجع تعیین فرکانس در کمترین حد خود قرار دارد 0 هرتز تا HSP 0
HSP حد بالای سرعت که نشان‌دهنده فرکانس موتور در زمانی است که مرجع تعیین فرکانس در بیشترین حد خود قرار دارد LSP تا 200 هرتز bFr
ItH جریان حرارتی موتور که اولین پارامتر برای حفاظت حرارتی موتور است 0 تا 1.5 برابر جریان نامی درایو مطابق با توان درایو
SP2 دومین سرعت از پیش تعیین‌شده 0 تا 200 هرتز 10
SP3 سومین سرعت از پیش تعیین‌شده 0 تا 200 هرتز 20
SP4 چهارمین سرعت از پیش تعیین‌شده 0 تا 200 هرتز 30

مراحل راه اندازی اینورتر اشنایدر

برای اینکه بتوانید اینورتر اشنایدر را به درستی راه اندازی کنید؛ پیشنهاد می‌دهیم که از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا وجود هرگونه خطا در این فرایند می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد شود. برای این کار باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • درایو را در محل مورد نظر برای نصب قرار دهید.
  • اتصال برق ورودی و خروجی را به صورت ستاره یا مثلث (با توجه به اطلاعات نقشه سیم‌کشی درایو) برقرار کنید. در این مورد باید ابتدا اتصالات قدرت را متصل کنید و سپس به سراغ اتصالات کنترلی یا مربوط به فرمان بروید.
  • درایو را روشن کنید.
  • فرکانس نامی موتور bFr را بر روی 50 هرتز تنظیم کنید.
  • پارامترهای زمان شتاب ACC و توقف Dec را تعیین کنید.
  • پارامترهای LSP و HSP را که به ترتیب نشان‌دهنده حد پایین و بالای سرعت در ماکسیمم فرکانس هستند؛ تنظیم کنید.
  • پارامتر itH را که نشان‌دهنده حفاظت حرارتی درایو است؛ بر روی جریان نامی نوشته‌شده روی پلاک موتور تنظیم کنید.
  • سرعت‌های SP3، SP2 و SP4 را تنظیم کنید.
  • تنظیمات مربوط به مشخصات موتور را در منوی drC وارد کنید.
  • با استفاده از کی پد و پایانه‌ها، نحوه راه اندازی و تغییر فرکانس موتور را مشخص کنید.
  • فرمان استارت را به درایو بدهید.

نکته بسیار مهم: مراقب باشید که برق سه فاز را به خروجی اینورتر متصل نکنید؛ زیرا خسارت بسیار شدیدی به درایو وارد می‌شود.

آشنایی با قسمت‌ های مختلف منوی drc

از طریق منوی drc شما می‌توانید پارامترهای مختلفی را مانند ولتاژ، توان و محدوده جریان را مشخص کنید. به همین دلیل در زمان راه اندازی موتور اهمیت زیاد دارد. شکل زیر قسمت‌های مختلف این منو را نشان می‌دهد که با استفاده از اطلاعات جدول زیر قابل تنظیم هستند.

آشنایی با قسمت‌های مختلف منوی drc اینورتر اشنایدر

پارامتر توضیحات محدوده تنظیم تنظیمات کارخانه
UnS ولتاژ نامی موتور 100 تا 500 ولت با توجه به توان درایو
FrS فرکانس نامی موتور 40 تا 200 هرتز بستگی به bFr برابر 50 یا 60 هرتز
StA پایداری حلقه فرکانس که تعیین‌کننده زمان پاسخ و میزان پایداری است

-در هنگام توقف از 0 تا 100 درصد

در هنگام توقف از 1 تا 100 درصد

20
FLG بهره حلقه فرکانس که نشان‌دهنده زمان پاسخ و میزان پایداری است

-در هنگام توقف از 0 تا 100 درصد

-در هنگام توقف از 1 تا 100 درصد

20
UFr جبران IR برای بهبود گشتاور در سرعت‌های پایین یا افزایش بازدهی در موارد خاص مانند اتصال موازی چند موتور 0 تا 200 درصد 50
nCr جریان نامی موتور 0.25 تا 1.5 بستگی به توان دارد
CLI محدوده جریان 0.5 تا 1.5 برابر nCr 1.5 برابر nCr
nSL لغزش نامی موتور 0 تا 10 هرتز بستگی به توان دارد
SLP جبران لغزش برای بهبود عملکرد در مواردی خاص مانند اتصال چند موتور به صورت موازی 0 تا 150 درصد nSL 100
COS ضریب توان نامی موتور 0.5 تا 1 بستگی به توان دارد

سخن پایانی

راهنمای نصب و راه اندازی اینورتر اشنایدر به شما کمک می‌کند تا بتوانید به درستی درایو خود را نصب کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنید. تنها باید در نظر داشته باشید که همواره نقشه سیم‌کشی را کنار خود داشته باشید تا همه ورودی‌ها و خروجی‌ها به درستی نصب شوند. به علاوه پیشنهاد می‌دهیم که برای این کار از یک متخصص کمک بگیرید تا از صحت عملکرد مطمئن شوید. در صورت نیاز به خرید و یا مشاوره خرید به صفحه قیمت اینورتر صنعتی مراجعه فرمایید.

سوالات متداول

  • آیا در صورت بروز خطا در اینورتر اشنایدر می‌توان آن را ریست کرد؟

دقت کنید که ریست کردن درایو تنها زمانی جواب خواهد داد که شما خطای ایجادشده را برطرف کرده باشید؛ در غیر این صورت اینورتر آسیب خواهد دید.

  • در صورت نمایش کد خطا بر روی نمایشگر باید چه کار کنیم؟

در صورتی که پس از دنبال کردن راهنمای نصب و اتصال پایانه‌ها با کد خطا مواجه شدید؛ باید بسته به نوع اینورتر اشنایدر، جدول خطای آن را بررسی کرده و متوجه علت شوید. سپس با توجه به دستورالعمل اقدامات لازم را انجام داده یا با متخصص تماس بگیرید.

  • در چه صورت نیاز به تعویض درایو خواهید داشت؟

اگر پس از نصب اینورتر اشنایدر با خطای CrF مواجه شدید؛ درایو شما از کار افتاده و باید آن را تعویض کنید.

  • چگونه می‌توان درایو Schneider را به تنظیمات کارخانه برگرداند؟

برای این کار باید از پارامتر FCS در منوی FUN استفاده کنید.

  • تفاوت Sink و Source در ورودیهای دیجیتال اینورتر اشنایدر چیست؟

در حالت Sink پایه مشتریک به +24 وصل است و ترمینال‌های ورودی با صفر فعال می‌شوند. اما در حالت Source پایه مشتریک به صفر متصل میشود و ورودی‌ها با +24 فعال می‌شوند. اگر از تغذیه خارجی استفاده می‌کنید؛ باید در حالت سینک، سر مثبت منبع تغذیه را به مشترک وصل کرده و ورودی را با پایانه منفی منبع تغذیه تحریک کنید. اما در حالت سورس این شیوه اتصال برعکس است.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید