دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

هر آنچه باید درباره خطای اینورتر زیمنس بدانید

در دنیای امروز اینورتر زیمنس یکی از بهترین انواع اینورتر اروپایی موجود در بازار ایران است که برای اتوماسیون صنعتی در بسیاری از صنایع به کار می‌رود. این نوع از درایوها برای اینکه بتوانند عملکرد بهینه و کارایی زیادی داشته باشند؛ نیاز به سرویس و نگهداری مداوم دارند. در برخی از موارد به دلیل عیب‌هایی که در فرایند انجام یک عملیات در دستگاه رخ داده است؛ یک سری کد خطا بر روی صفحه اینورتر نمایش داده می‌شود. بعضی از این کدها در مدل‌های مختلف اینورتر Siemens با هم متفاوت هستند؛ اما برخی از آن‌ها هم معنای مشابهی دارند. با این مقاله از پینیون همراه شوید تا همه چیز را درباره خطای اینورتر زیمنس و علت ایجاد هریک از آن‌ها با شما در میان بگذاریم.

رایج ترین خطاها در اینورتر زیمنس

منظور از خطا و آلارم در اینورتر زیمنس

به طور کلی کدهایی که بر روی نمایشگر اینورتر زیمنس نشان داده می‌شوند؛ به دو دسته خطاها و آلارم‌ها تقسیم می‌شوند. کدهای خطا معمولا با حرف F آغاز می‌شوند و حرف اول کدهای هشدار یا آلارم هم A است. در برخی از موارد هم ممکن است با کدهای مواجه شوید که با N شروع می‌شوند. منظور از این موارد این است که خطا مربوز به نرم‌افزار داخلی است و دستگاه نیاز به راه اندازی مجدد یا آپدیت نرم‌افزار دارد. مدل های مختلفی از اینورتر صنعتی وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز هر مارکی که می‌خواهید را تهیه نمایید.

اما خطا و آلارم چه تفاوتی با هم دارند؟ آلارم در واقع یک هشدار است که شما را آگاه می‌کند که دستگاه شما به دلیلی نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد؛ اما این مشکل در حال حاضر به طور خودکار برطرف شده است. با این حال اگر علت بروز خطا در دستگاه را ریشه‌یابی نکنید، ممکن است که هشدار تبدیل به خطا شود.

بنابراین خطا در اثر استفاده نادرست از اینورتر و یا رسیدگی نکردن به مشکلات موجود ایجاد می‌شود. خطاهای اینورتر زیمنس ممکن است به دلیل وجود مشکل در سخت‌افزار دستگاه ایجاد شده و یا در نرم‌افزار به وجود آیند. در چنین مواردی کدهای Fault به طور خودکار برطرف نمی‌شوند و حتی ممکن است باعث توقف عملکرد دستگاه شوند. بنابراین اگر یک کد خطا را بر روی اینورتر زیمنس خود مشاهده کردید؛ باید بلافاصله آن را ریشه‌یابی کرده و به عیب‌یابی و تعمیر اینورتر بپردازید.

بیان رایج ترین خطاها در اینورتر زیمنس

رایج ترین خطاها در اینورتر زیمنس

دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد یک کد خطا بر روی اینورتر زیمنس شود. از اصلی‌ترین دلایل وجود مشکل در اینورتر زیمنس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود یک نقص در سخت‌افزار یا نرم‌افزار سیستم
  • وجود اشکال در منبع تغذیه مانند متناسب نبودن ولتاژ با نوع یا مقدار ولتاژ ورودی درایو
  • وجود اشکال در سیم‌کشی که باعث شکست فاز می‌شود
  • خطای اضافه بار که نشان از متناسب نبودن توان درایو و موتور دارد
  • خطای اضافه جریان یا ولتاژ
  • افزایش دمای داخلی درایو
  • خرابی IGBT
  • وجود اتصال کوتاه یا خطای زمین
  • اشکال در ارتباط با کنترل‌کننده‌ها
  • خطای ارتباط داخلی میان اجزا
  • خطای کنترلر یا ماژول ترمز

کدهای خطا برای مدل های مختلف اینورتر زیمنس

همانطور که گفتیم مدل‌های مختلف اینورتر زیمنس، خطاها را با کدهای متفاوتی نمایش می‌دهند. این کدهای خطا به تفصیل در دفترچه راهنمای هریک از درایوها آورده شده است. بنابراین در زمان مشاهده هریک از کدها می‌توانید با مراجعه به دفترچه راهنما، از علت ایجاد آن و نحوه برطرف کردن خطا مطلع شوید. در ادامه برخی از رایج‌ترین کدهای خطا را در اینورتر زیمنس برای شما آورده‌ایم.

کدهای خطای اینورتر زیمنس مدل G120C

این مدل از اینورتر زیمنس در دو مدل فیلتردار و بدون فیلتر به بازار عرضه شده است و 7 فریم سایز مختلف دارد. یکی از مزیت‌های این درایو قدرت آن در تشخیص سریع خطاها است که باعث می‌شود نگهداری از آن بسیار راحت‌تر باشد. در جدول زیر برخی از رایج‌ترین کدهای خطا در این مدل اینورتر را برای شما آورده‌ایم. همچنین می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به صفحه اینورتر زیمنس مدل G120C مراجعه کنید.

کد خطا دلیل ایجاد نحوه برطرف کردن خطا
F01000 خطای نرم‌افزار داخلی تصحیح مقدار ورودی‌ها و آپدیت نرم‌افزار
F01036 مشکل در فرایند بک آپ گیری فایل پشتیبان بررسی شود
F01030 خطای کنترلر اصلی کنترلر اصلی به طور فعال متصل شود

کدهای خطای اینورتر زیمنس مدل V20

اینورتر زیمنس مدل V20 برای کاربری‌های متوسط طراحی شده و قابلیت کار با ولتاژهای تک فاز و سه فاز را در خود دارد. این مدل از اینورتر اروپایی به راحتی نصب می‌شود و قابلیت تحمل اضافه بار تا 150 درصد را دارد. با این حال نصب نادرست یا موارد دیگر ممکن است باعث ایجاد کدهای خطا در آن شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کد خطا علت ایجاد نحوه رفع کد خطا
F1 اضافه جریان یا اتصال کوتاه در خروجی درایو

چک کردن کابل و موتور

باز کردن رابط بین درایو و موتور و دادن فرمان حرکت

تماس با متخصص

F2 خطای اضافه ولتاژ

چک کردن ولتاژ برق ورودی

نصب مقاومت ترمز

چک کردن سلامت مقاومت ترمز

F3 خطای کاهش ولتاژ

چک کردن ولتاژ برق ورودی

تماس با متخصص

F4 افزایش دمای داخلی درایو

چک کردن فن خنک‌کننده

بازگشت به تنظیمات کارخانه

F5 خطای اضافه بار

چک کردن تناسب توان موتور و درایو

کنترل مقدار بار مکانیکی روی موتور

اندازه‌گیری جریان ورودی

F20 اختلال در ولتاژ DC

کنترل فازهای ورودی

چک کردن سلامت خازن‌های اصلی

کدهای خطای اینورتر زیمنس میکرومستر

اینورتر میکرومستر زیمنس یکی از پرکاربردترین محصولات این برند است که در زمانی استفاده می‌شود که نیاز به تغییر سرعت زیاد وجود داشته باشد. این نوع از درایوها دارای قابلیت‌هایی هستند که با تکیه بر آن‌ها می‌توانند به‌سرعت بروز خطا را تشخیص داده و آن را در قالب هشدار یا کد خطا به شما نمایش دهند. رایج‌ترین کدهای خطای اینورتر زیمنس میکرومستر از قرار زیر هستند:

کد خطا علت ایجاد نحوه برطرف کردن کد خطا
F0001 خطای اضافه جریان یا اتصال کوتاه در خروجی درایو

باز کردن کابل‌های اتصال موتور و درایو

چک کردن موتور و کابل از نظر اتصال کوتاه

افزایش مقدار پارامتر P1120

F0002 خطای اضافه ولتاژ

کنترل ولتاژ ورودی درایو

نیاز به نصب مقاومت ترمز یا وجود اشکال در آن

F0003 خطای کاهش ولتاژ

کنترل ولتاژ ورودی

تماس با متخصص

F0004 افزایش دمای داخلی درایو

کنترل سلامت فن خنک‌کننده و مسیر حرکت هوا بین پره‌ها

بازگرداندن به تنظیمات کارخانه

F0005

F0011

اضافه بار

کنترل تناسب توان موتور و درایو

اندازه‌گیری جریان ورودی

تماس با متخصص

F0041 خطای اتوتیون درایو تنظیم پارامترها بر اساس مقدار واقعی
F0051 خطای حافظه داخلی

بازگرداندن درایو به تنظیمات کارخانه

تماس با متخصص

رایج ترین راه ها برای برطرف کردن کدهای خطا در اینورتر زیمنس

بسته به اینکه چه نوع کد خطایی در اینورتر زیمنس نمایش داده شده باشد؛ راه‌های مختلفی برای برطرف کردن آن وجود دارد. در ابتدای کار شما باید با استفاده از دفترچه راهنما، علت ایجاد خطا را بررسی کنید. به این ترتیب متوجه خواهید شد که منشا ایجاد Fault در کجا است و چه مواردی باید مورد بررسی قرار بگیرند. به طور کلی خطاهایی که بر روی درایو زیمنس نمایش داده می‌شوند، ممکن است با یکی از راه‌های زیر برطرف شوند:

  • خاموش و روشن کردن درایو
  • بازگشت به تنظیمات کارخانه
  • آپدیت نرم‌افزار داخلی اینورتر

اما در بسیاری از موارد، کد خطا حتی پس از انجام این کارها هم بر روی صفحه باقی خواهد ماند. در این موارد شما باید با متخصص تماس بگیرید تا علت اصلی ایجاد خطا را بررسی کرده و آن را برطرف کنید.

سخن پایانی

اطلاع از کدهای خطای اینورتر زیمنس و علت ایجاد آن‌ها باعث می‌شود که شما بتوانید در مدت طولانی‌تر و با بازدهی بیشتری از این درایو استفاده کنید. هر یک از مدل‌های اینورتر Siemens خطاها را با کدهای مختلفی نمایش می‌دهند که در این مقاله به بررسی آن‌ها پرداختیم. برای عیب‌یابی و تعمیر اینورتر بهتر است که با متخصص تماس بگیرید و از دست‌کاری مدارها و کابل‌ها خودداری کنید. باید بدانید که عدم رسیدگی به‌موقع به کدهای خطا و برطرف کردن علت آن‌ها، یکی از اصلی‌ترین دلایل سوختن اینورتر است.

سوالات متداول

  • آیا نحوه برطرف کردن خطا در مدل های مختلف اینورتر زیمنس متفاوت است؟

به طور معمول راه های مشابهی برای برطرف کردن خطاهای یکسان در مدل های مختلف اینورتر Siemens وجود دارد. اما برای اطمینان از این مسئله بهتر است به دفترچه راهنما مراجعه کرده یا با متخصص تماس بگیرید.

  • آیا وجود خطاها باعث توقف عملکرد اینورتر می شوند؟

در برخی از موارد، خطاها در حین کار اینورتر به وجود می آیند و توابع حفاظتی موجود در درایو برای جلوگیری از آسیب، عملکرد آن را متوقف می کنند. برخی از موارد هم درایو از ابتدا به دلیل وجود خطا روشن نمی شود و تا زمان برطرف کردن دلیل ایجاد این کد، وضعیت ادامه خواهد داشت.

  • چگونه می توان از ایجاد خطا در اینورتر زیمنس جلوگیری کرد؟

نصب و استفاده درست از درایو یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ایجاد خطا در اینورتر زیمنس است. همچنین نگهداری و سرویس در دوره های زمانی منظم هم باعث می شود که شما خیلی سریع از وجود مشکل در درایو خبردار شده و از پیشروی آسیب جلوگیری کنید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید