اینورتر یونیک استنسون یکی از بهترین محصولات ایرانی است که محصولات خود را در دو نوع تک فاز و سه فاز روانه بازار میکند. این نوع از درایوهای موتور به دلیل تعداد ورودیهای متنوعی که دارند، با انواع مختلفی از موتورها جفت میشوند و میتوانند تا حد زیادی مصرف انرژی و سایر هزینههای جانبی را در اتوماسیون صنعتی کاهش دهند. برای مشاهده مدلهای مختلف این محصول، میتوانید به صفحه اینورتر یونیک استنسون مراجعه کنید. کیفیت بسیار بالای درایوهای یونیک باعث شده که این محصولات در کنار اینورترهای اروپایی، کره ای و چینی حرف زیادی برای گفتن داشته باشند. اما گاهی اوقات این درایوها دچار مشکل میشوند که به صورت یک کد بر روی نمایشگر آنها نشان داده خواهد شد. در این مقاله از پینیون میخواهیم شما را با معنای هریک از این کدها و نحوه برطرف کردن خطای اینورتر یونیک استنسون آشنا کنیم.
مدلهای مختلف درایوهای استنسون به دلایل متفاوتی ممکن است که دچار ایراد شده و کدهای خطا را بر روی نمایشگر خود نشان دهند. با این حال در بیشتر موارد، این ارورها دلایل مشترکی دارند که رایجترین آنها از قرار زیر است:
در صورتی که بعد از روشن شدن اینورتر نتوانستید دادههای مورد نیاز را بر روی نمایشگر مشاهده کنید، در ابتدا باید برابر بودن ولتاژ منبع تغذیه یا ولتاژ نامی اینورتر را بررسی نمایید. به عبارت بهتر این مشکل معمولا به دلیل وجود ایراد در منبع تغذیه رخ میدهد. اما اگر منبع تغذیه سالم بود، باید به سراغ پل سه فاز یکسو کننده بروید و سلامت آن را بررسی کنید. این محصولات ممکن است خطاهایی داشته باشند اما از آن جایی که کیفیت بالایی دارند شما می توانید برای اطلاع از قیمت اینورتر صنعتی با ما در تماس باشید تا بهترین خرید را تجربه کنید. در ادامه به بررسی بهتر خطای اینورتر یونیک استنسون می پردازیم با ما همراه باشید.
یکی دیگر از کدهای خطای بسیار رایج در اینورتر یونیک استنسون، ایجاد اتصال کوتاه یا اتصال به زمین است. در این صورت مشاهده خواهید کرد که کلید هوای منبع تغذیه روشن نمیشود. از سوی دیگر این مشکل ممکن است باعث سوختن پل رکتیف هم بشود؛ به همین دلیل در صورت مشاهده Fault Code مربوط به اتصال زمین، باید با متخصص تماس بگیرید.
در مواقعی ممکن است که موتور حتی پس از راهاندازی اینورتر یونیک به کار نیفتد. در این موارد باید خروجی سه فاز در محل اتصال درایو و موتور را بررسی کرده و ببینید که آیا اتصال متعادلی بین ترمینالهای V ،U و W وجود دارد یا نه؟ در صورتی که این اتصالات مشکلی نداشته باشند، ممکن است که موتور دچار آسیبدیدگی شده و یا اینکه از نظر مکانیکی قفل شده باشد. اما اگر از سلامت موتور هم اطمینان دارید، ایراد از عدم وجود یا نامتعادل بودن ولتاژ خروجی است. به همین دلیل در این مورد باید حتما با متخصص تماس بگیرید. از آن جایی که محصولات اینورتر ایرانی کیفیت بالایی دارد و کاربری مناسبی را ارائه میدهد می توانید آن را تهیه نمایید.
گاهی اوقات ممکن است که با روشن شدن اینورتر یونیک استنسون، هیچ مشکلی را مشاهده نکنید. اما زمانی که درایو شروع به کار میکند، مشاهده کنید که سوئیچ در سمت ورودی میچرخد و مانع از ادامه کار خواهد شد. علت بروز این خطا در اینورتر یونیک استنسون ممکن است به دلیل زیاد بودن طول کابل اتصال میان موتور و اینورتر باشد. اگر اینطور است، باید یک راکتور AC خروجی را در این فاصله نصب کنید تا مشکل برطرف شود. در غیر این صورت باید قسمت خروجی را بررسی کرده و ببینید که آیا اتصال کوتاهی وجود دارد یا خیر؟
زمانی که یک کد خطا بر روی نمایشگر اینورتر یونیک استنسون نمایش داده میشود؛ نشاندهنده این است که اینورتر در اثر عدم رسیدگی یا نصب نادرست دچار مشکل شده است. به همین دلیل در بسیاری از موارد میتوانید با انجام برخی اقدامات بسیار ساده، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. مهمترین این اقدامات از قرار زیر هستند:
همانطور که گفتیم برای جلوگیری از ایجاد مشکل در درایوهای یونیک استنسون نیاز به انجام بررسیهای دورهای دارید. اما در این ارزیابی منظم باید چه مواردی را کنترل کنید؟
برای اینکه بتوانید ایرادهای موجود در اینورتر یونیک استنسون را برطرف کنید؛ نیاز به اطلاع از معنای کدهای خطای یونیک استنسون نمایش داده شده بر روی صفحه دارید. به همین دلیل ما در جدول زیر، مهمترین کدهایی را که ممکن است بر روی صفحهنمایش این محصول ببینید، به همراه معنا و نحوه برطرف کردن آنها آوردهایم.
کد خطا | معنا | علت | راه حل |
---|---|---|---|
SC1 | خطای فاز U در IGBT |
– کم بودن زمان شتابگیری – وجود مشکل در مدول IGBT – ایجاد تداخل در قسمتهای سختافزاری |
– افزایش زمان شتابگیری – بررسی تجهیزات خارجی و برطرف کردن تداخل ایجادشده – تماس با متخصص |
SC2 | خطای فاز V در IGBT | ||
SC3 | خطای فاز w در IGBT | ||
OC1 | خطای اضافه جریان در حین شتابگیری |
– کوتاه بودن زمان شتابگیری – پایین بودن ولتاژ ورودی – کم بودن توان اینورتر نسبت به موتور |
– افزایش زمان شتابگیری – کنترل توان ورودی – انتخاب یک اینورتر با ظرفیت بیشتر |
OC2 | خطای اضافه جریان در حین کاهش سرعت |
– کوتاه بودن زمان کاهش سرعت – زیاد بودن مقدار گشتاور – پایین بودن توان اینورتر در مقایسه با موتور |
– افزایش زمان کاهش سرعت – نصب یک واحد ترمز برای بهینهسازی مصرف انرژی – انتخاب اینورتر با ظرفیت بیشتر |
OC3 | اضافه جریان در زمان ثابت بودن سرعت |
– کم بودن ولتاژ شبکه – کم بودن قدرت اینورتر در مقایسه با موتور – غیرطبیعی بودن بار عبوری |
– کاهش مقدار بار عبوری – کنترل توان ورودی از منبع تغذیه – انتخاب اینورتر با ظرفیت بیشتر |
OV1 | اضافه ولتاژ در زمان شتابگیری |
– نرمال نبودن ولتاژ ورودی – از کار افتادن ناگهانی اینورتر |
– چک کردن توان ورودی – خودداری از روشن کردن دوباره موتور پس از ریست شدن |
OV2 | اضافه ولتاژ در زمان کاهش سرعت |
– کوتاه بودن زمان کاهش سرعت – بزرگ بودن اینرسی بار – غیرطبیعی بودن ولتاژ ورودی |
– افزایش زمان کاهش شتاب – افزایش تعداد مولفههای بهینهسازی مصرف انرژی – کنترل توان ورودی |
OV3 | اضافه ولتاژ در زمان ثابت بودن سرعت |
– تغییرات غیرطبیعی ولتاژ ورودی – زیاد بودن اینرسی بار |
– نصب چوک ورودی – اضافه کردن مولفههای بهینهساز مصرف انرژی |
UV | کاهش ولتاژ در ترمینال DC | کم بودن ولتاژ ورودی | چک کردن توان ورودی از منبع تغذیه |
OL1 | اضافه بار موتور |
– بالا بودن ولتاژ ورودی از منبع تغذیه – نادرست بودن تنظیمات جریان موتور – استفاده کردن از ترانزیستور نامناسب برای موتور – بالا بودن بیش از حد توان موتور |
– کنترل توان منبع تغذیه – ریست کردت جریان موتور – کنترل بار و تصحیح گشتاور – انتخاب یک موتور مناسب |
OL2 | اضافه بار اینورتر |
– شتابگیری بسیار سریع – ریست شدن موتور چرخان – پایین بودن بیش از حد ولتاژ منبع تغذیه – زیادی بودن بار اعمالشده |
– افزایش زمان شتابگیری – جلوگیری از دوباره روشن کردن موتور پس از توقف – کنترل خطوط منبع تغذیه – انتخاب یک اینورتر با توان بیشتر |
IPL | از دست رفتن فاز ورودی | ناپایدار بودن ورودیهای R، S و T |
– کنترل توان ورودی – اطمینان از درست بودن نصب اینورتر |
SPO | از دست رفتن فاز خروجی | ناپایداری یا کاهش فازهای U، V و W |
– بررسی توزیع فاز خروجی – بررسی موتور و کابل |
OH1 | گرمای بیش از حد در IGBT |
– وقوع اضافه جریان ناگهانی در اینورتر – وجود اتصال کوتاه مستقیم یا غیرمستقیم در میان سه فاز – آسیب دیدن فن – بالا بودن دمای مطلق در محیط – از بین رفتن سیمکشیها در قسمت کنترل یا اتصال – آسیب دیدن منبع تغذیه – کم بودن ولتاژ درایو – عدم کارکرد درست پنل کنترل |
– استفاده از راهحلهای لازم برای برطرف کردن اضافه جریان – بررسی اتصالات و اطمینان از سلامت آنها – کم کردن دمای محیط – برطرف کردن گرد و غبار از کانال ورود باد – تعویض فن – تماس با متخصص |
OH2 | |||
EF | خطای خارجی | خطای خارجی تاثیرگذار بر روی ترمینالهای ورودی | کنترل کردن تجهیزات خارجی درایو |
CE | خطای ارتباطی |
– اشتباه بودن تنظیمات پیشفرض – قطع ارتباط به مدت طولانی |
– تنظیم کردن دوباره درایو – ریست کردن اینورتر – بررسی اتصالات مربوط به ارتباطات |
ItE | خطای تشخیص جریان |
– قطع شدن اتصال برد کنترل – آسیب دیدن توان کمکی – آسیب دیدن یکی از مولفههای اصلی – نرمال نبودن مدار اصلاح در درایو |
تماس با متخصص |
tE | خطای تنظیم خودکار |
– عدم تناسب ظرفیت موتور و اینورتر – درست نبودن تنظیمات موتور – وجود اختلاف میان پارامترهای استاندارد و تنظیم خودکار |
– تغییر مدل اینورتر – تنظیم کردن پارامترها بر اساس نیاز موتور – نصب و اتصال دوباره موتور – کنترل سیمکشی موتور |
EEP | خطای EEPROM |
– خطای برد کنترل – عدم توانایی در خواندن و نوشتن پارامترها – آسیب دیدن EEPROM |
– ریست کردن درایو – تماس با متخصص |
bE | خطای واحد ترمز |
– آسیب دیدن واحد ترمز یا اتصالات آن – کم بودن مقاومت خارجی ترمز |
– بررسی واحد ترمز و استفاده از اتصالات جدید – افزایش مقاومت ترمز |
OL3 | افزایش بیش از حد گشتاور |
– سریع بودن شتابگیری – ریست شدن موتور چرخان – کم بودن ولتاژ منبع تغذیه – زیاد بودن بار اعمالشده بر درایو |
– افزایش زمان شتابگیری – خودداری از روشن کردن دوباره موتور پس از توقف – کنترل کردن خطوط تغذیه – انتخاب اینورتر با ظرفیت بیشتر |
سخن پایانی
شما میتوانید با انجام برخی از اقدامات مراقبتی بسیار ساده، از ایجاد کدهای خطای اینورتر یونیک استنسون جلوگیری نمایید. اما گاهی اوقات، بروز این خطاها اجتنابناپذیر است. در این موارد باید ابتدا علت ایجاد خطا را کشف کرده و سپس با توجه به دستورالعمل، برای برطرف کردن آن اقدام کنید. البته توصیه میشود که حتما این کار را به یک متخصص بسپارید تا مطمئن شوید که آسیبی به موتور و درایو نخواهد رسید. ما در گروه پینیون خدمات تعمیر اینورتر را به شما ارائه میدهیم که برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید بر روی لینک درجشده کلیک کنید.
سوالات متداول
اندازهگیری دما و رطوبت محیط در محل نصب اینورتر، از بین بردن ذرات روغن و گرد و غبار از روی اینورتر و تمیز کردن آن، اطمینان از عدم وجود گرما، صدا یا لرزش غیرعادی در درایو، اطمینان از عدم وجود اجسام خارجی در اجزای چرخان موتور و اینورتر به این موارد باید دقت کرد.
شاید ریست کردن درایو باعث از بین رفتن کد خطا از روی نمایشگر شود؛ اما به معنای نابود شدن منشا خطا نیست. به همین دلیل حتما باید درایو را بررسی کرده و با متخصص تماس بگیرید.
برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.
سلام
متاسفانه ما از این نوع درایو استفاده که چه عرض کنم
ساختمان ما با آفت ولتاژ درگیر است همین افت ولتاژ را ساختمان مجاور ما دارد اما اسانسور انها یک لحظه هم متوقف نشده ولی آسانسور ما هم یک لحظه هم کار نکرده ولتاژ هردو ساختمان ۳۳۳ولت است ودرایو ان ساختمان Hpاست وهم چنان کار می کند
لطفا راهنمایی کنید
باتشکر