دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

علت سوختن اینورتر چیست؟ 

اینورترها یکی از اصلی‌ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی هستند که می‌توانند به طور موثری شدت آسیب‌های احتمالی واردشده به موتور را کاهش دهند. در برخی از موارد عدم نصب درست یا مراقبت صحیح از دستگاه، باعث می‌شود که خود اینورتر دچار اختلال شده و نتواند به خوبی وظیفه خود را عملی کند. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم مهم‌ترین علت سوختن اینورتر و از کار افتادن آن را برای شما فهرست کنیم تا بتوانید در مواقع نیاز به راحتی آن را عیب‌یابی کنید.

اصلی ترین دلایل سوختن و از کار افتادن اینورتر

عیب یابی اینورتر

عیب‌یابی اینورتر و شناخت علت سوختن آن نیازمند آن است که شما به خوبی اجزای داخلی این درایو را بشناسید و بدانید که هر قطعه دقیقا چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد. به این ترتیب اگر مشکلی در عملکرد دستگاه پیش آمد، می‌توانید به راحتی علت خرابی درایو را متوجه شوید. در بیشتر این موارد اینورتر روشن است و یک کد خطا هم بر روی نمایشگر آن نشان داده شده است. در نتیجه باید با استفاده از دفترچه راهنما، به علت ایجاد آن کد خطا پی برده و بلافاصله آن را برطرف کنید. اما در برخی موارد اینورتر روشن نمی‌شود و اصلا کار نمی‌کند. در این مواقع توصیه می‌شود که برای تعمیر اینورتر از یک متخصص کمک بگیرید. زیرا عیب‌یابی اشتباه باعث می‌شود که دستگاه به درستی کار نکند و در درازمدت سبب سوختن اینورتر شود.

شش علت اصلی سوختن اینورتر

علت سوختن اینورتر

یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای اینورتر بیفتد، سوختن آن است. این موضوع می‌تواند تا مدت زیادی دستگاه‌های دیگر شما را هم از کار بیندازد و حتی در مواردی به آن‌ها آسیب وارد کند. به همین دلیل باید علت سوختن اینورتر را بشناسید تا بتوانید با نگهداری درست از این درایو، از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

1) عدم تهویه مناسب در محل نصب اینورتر

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند در درازمدت به سوختن اینورتر منجر شود؛ عدم تهویه مناسب در محل نصب این دستگاه است. متاسفانه بیشتر افراد در زمان نصب اینورتر، به تناسب ابعاد درایو با محل نصب دقت نمی‌کنند. به همین دلیل فضای کافی برای جریان یافتن هوا و خنک شدن قطعات وجود ندارد. در نتیجه به مرور زمان این حرارت و گرما بر روی اجزای داخلی درایو تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به سوختن آن می‌شود.

2) جمع شدن گرد و غبار یا الیاف بر روی اجزای داخلی

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نگهداری از اینورتر در نظر داشته باشید؛ تمیز کردن و سرویس مرتب آن می باشد. درایوهای موتور معمولا دارای یک کلاس حفاظتی هستند که با نماد IP نمایش داده می‌شود. این موضوع بدان معنا است که سازنده تا حد امکان تلاش کرده تا این درایو را در برابر نفوذ گرد و غبار یا رطوبت ایمن کند. اما واضح است که در یک محوطه کارگاهی که مقدار ذرات موجود در هوا بسیار زیاد است؛ اینورتر نمی‌تواند به خودی خود از ورود ذرات جلوگیری کند. در چنین محیط‌هایی به مرور زمان مقداری گرد و غبار بر روی قطعات داخلی دستگاه می‌نشیند. شما باید در دوره‌های زمانی مشخص این دستگاه و فن‌های آن را تمیز کرده و از تجمع ذرات بر روی آن‌ها جلوگیری کنید. به این ترتیب مسیر طبیعی جا به جایی هوا در اینورتر مسدود نمی‌شود و از سوختن اینورتر جلوگیری خواهد شد.

3) سوختن فیوزهای برق ورودی

در بسیاری از موارد عدم سیم‌کشی درست درایو و توجه نکردن به ورودی‌ها و خروجی‌ها، باعث می‌شود که اتصال کوتاهی در دستگاه ایجاد شده و در نتیجه فیوزهای ورودی آسیب ببینند. به همین دلیل لازم است که این فیوزها را تعویض کنید گاهی اوقات حرارت زیاد می‌تواند منجر به ذوب شدن فیوز شود که این مورد آسیب جدی را به اینورتر وارد خواهد کرد. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری شود باید قبل از روشن کردن اینورتر، توان ورودی و قسمت ترمز را بررسی کنید. سوختن اینورتر می تواند عوامل ناخوشایندی را به وجود آورد به همین دلیل بهتر است هر چند وقت یکبار آن‌ها را چک کنید.

4) اضافه بار یا جریان به مدت طولانی

یکی از موارد مهمی که باید در زمان خرید انواع اینورتر اروپایی، ایرانی، کره ای، چینی و تایوانی به آن دقت کنید؛ مقدار تحمل اضافه بار توسط درایو است. برخی از انواع اینورترها می‌توانند تا 150 درصد اضافه بار یا جریان را تحمل کنند؛ اما این قابلیت تنها به مدت محدود است. به این معنا که اگر inverter بیشتر از چند ثانیه یا یک دقیقه در معرض این اضافه بار باشد؛ آسیب جدی خواهد دید. بنابراین سعی کنید که همیشه کاری را متناسب با توان درایو بر آن محول کنید تا این مشکل به وجود نیاید.

5) عدم تناسب ولتاژ ورودی با درایو

یکی دیگر از مواردی که منجر به سوختن اینورتر می‌شود؛ عدم تناسب ولتاژ ورودی با درایو است. باید دقت کنید که میزان خطای مجاز در ولتاژ واردشده به این محصولات، تنها 5 درصد نسبت به ولتاژ اسمی است. این نوع از محصولات به دو صورت اینورتر تک فاز و اینورتر سه فاز به فروش می‌رسند. اینورترهای تک فاز معمولا با ولتاژ 220 تا 240 ولت متناوب کار می‌کنند. اما نمونه‌های سه فاز قابلیت کار با ولتاژهای 380 تا 480 ولت متناوب را دارند. برخی از آن‌ها هم باید به ورودی برق مستقیم یا DC متصل شوند. بنابراین در زمان نصب درایو باید دقت کنید که ولتاژ درستی را به درایو اعمال کرده‌اید و سپس اقدام به روشن کردن آن کنید. زیرا مناسب نبودن ولتاژ ورودی باعث از بین رفتن پل دیود و برخی از محافظ‌های داخلی می‌شود.

6) وجود مشکل در درایو IGBT

درایو IGBT در واقع یک ترانزیستور دو قطبی با گیت عایق شده است که برای تغییر وضعیت درایو یا تنظیم جریان استفاده می‌شود. در بسیاری از موارد ایجاد مقدار زیادی حرارت در درایو باعث می‌شود که این بخش از کار بیفتد. همچنین وارد شدن آسیب به یکی از ترانزیستورها هم می‌تواند باعث ایجاد اتصال کوتاه و از کار افتادن این درایو شود.

بروز مشکل و عیب یابی اینورتر

سخن پایانی

به محض اینکه متوجه وجود مشکل در اینورتر شدید، علت سوختن اینورتر را نمی‌دانستید باید نسبت به عیب‌یابی آن اقدام کرده و با یک متخصص تماس بگیرید. در غیر این صورت، ممکن است درایو شما دچار سوختگی شود و خسارت‌های زیادی را برای شما به بار آورد. از سوی دیگر عدم مراقبت و نگهداری درست از اینورتر هم باعث تجمع گرد و غبار بر روی آن شده و در درازمدت می‌تواند آسیب‌های جدی را به آن وارد کند. بنابراین در دوره‌های زمانی منظم درایو خود را تمیز کرده و تلاش کنید که باری بیش از حد توان، به آن وارد نکنید.

سوالات متداول

  • عیب یابی اینورتر چگونه انجام می‌ شود؟

در صورتی که کد خطا بر روی صفحه، نمایش داده شده باشد؛ برای عیب‌یابی باید علت آن را برطرف کرد. در غیر این صورت برای این کار باید ابتدا یک بررسی چشمی برای اطمینان از سلامت کابل‌ها و اتصالات انجام دهید. همچنین باید با متخصص تماس بگیرید تا با استفاده از دستگاه‌های خاص، ورودی‌ها و خروجی‌های درایو را بررسی کرده و به علت موضوع پی ببرد.

  • آیا علت روشن نشدن اینورتر، سوختن آن است؟

در بسیاری از موارد اینورترها به دلیل تمام شدن باتری و یا شل شدن اتصالات، روشن نمی‌شوند. بنابراین قبل از اینکه اقدام به باز کردن درایو یا تعویض قطعات آن کنید؛ باید مطمئن شوید که باتری شارژ دارد و اتصالات سالم هستند.

  • بهترین محل برای نصب اینورتر کجا است؟

این درایوها را باید در جایی نصب کنید که در فاصله مناسبی نسبت به دیوارهای اطراف قرار گرفته باشد. در این صورت هوا به خوبی در اطراف آن جریان خواهد یافت و حرارت ایجاد شده به طور موثری دفع می‌شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید