دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

بال اسکرو چیست؟ انواع، ویژگی‌ها، مزایا و معایب

بال اسکرو چیست؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که معمولا در زمان شروع کار با قطعات صنعتی برای افراد مختلف پیش می‌آید. ما در این مقاله از پینیون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که بال اسکرو چیست؟ همچنین انواع، مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کرده و این قطعه مکانیکی مهم را از هر لحاظی مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی انواع بال اسکرو

بال اسکرو چیست؟

بال اسکرو یا Ball Screw یک وسیله مکانیکی پرکاربرد در صنعت است که می‌تواند حرکت چرخشی را به خطی تبدیل کند و به همین دلیل به طور گسترده در دستگاه‌های CNC به کار می‌رود. این وسیله وظیفه دارد که نیروها را با کمترین میزان اصطکاک انتقال داده و امکان حرکت خطی اشیا را فراهم کند. در ساختار این وسیله، مهره بال اسکرو حول محور خود می‌چرخند و یک سری شیارهای مارپیچی را طی می‌کند؛ در نتیجه سایر قسمت‌ها یک حرکت خطی در راستای محور را تجربه خواهند کرد. برای اطلاع از قیمت بال اسکرو بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

ساختار بال اسکرو چگونه است

حال که دانستیم بال اسکرو چیست و در چه مواردی در صنعت کاربرد دارد، می‌خواهیم با ساختار این وسیله آشنا شویم. به صورت کلی بال اسکرو از دو جزء اصلی پیچ (Screw) و مهره (Ball Nut) ساخته شده؛ به این معنا که یک شفت رزوه شده به عنوان پیچ و یک گوی به عنوان مهره در خود دارد. در ساختار گوی، یک سری شیار وجود دارد که تعدادی ساچمه در آن قرار گرفته است؛ این ساچمه‌ها باید کاملا مطابق با شیارهای شفت یا پیچ باشند تا بتوانند به درستی حرکت کنند. برای اطلاع از تفاوت بال اسکرو و لید اسکرو مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

مزیت های بال اسکرو چیست

مزیت های بال اسکرو چیست

  • اصطکاک بسیار پایین
  • مناسب برای کاربردهایی با دقت بالا
  • مقاوم در برابر اعمال بارهای فشاری
  • ایجاد تلورانس‌های بسیار دقیق
  • حذف لقی در میان حرکتی چرخشی و خطی به دلیل وجود پیش بار
  • جلوگیری از سایش و خوردگی سطوح
  • پیشگیری از لق شدن مکانیزم حرکت
  • جلوگیری از لغزش سطوح و برطرف کردن حل مشکل لید اسکرو
  • تبدیل نیروی چرخشی ضعیف به نیروی رانشی قوی

نحوه عملکرد بال اسکرو

اگر می‌خواهید بدانید که در تبدیل حرکت چرخشی به خطی نقش بال اسکرو چیست و چگونه می‌تواند این وظیفه را انجام دهد، باید با عملکرد این سیستم آشنایی پیدا کنید. پیچ بال اسکرو به شفت خروجی از موتور دوار متصل شده است. بر روی سطح این پیچ یک سری رزوه قرار گرفته‌اند که با دقت زیادی زده شده‌اند و در واقع محل حرکت ساچمه‌ها هستند. مهره بال اسکرو هم یک حالت سیلندری دارد که در داخل آن رزوه‌هایی قرار گرفته است؛ نکته مهم اینجا است که برای حرکت روان این دو قطعه بر روی هم، نیاز است که رزوه‌های پیچ و مهره با هم یکسان و هماهنگ باشند.

نحوه عملکرد بال اسکرو به چه صورت است

این مهره دارای یک فلنج است که آن را به قطعه متحرک دستگاه وصل می‌کند؛ همچنین در جداره داخلی آن، زائده‌های پلاستیکی و فلزی وجود دارند که ساچمه برگردان نامیده می‌شوند. این زائده‌ها، ساچمه‌ها را به ابتدای رزوه برمی‌گردانند و همین روند بازگشتی، باعث افزایش ابعاد و اندازه بال اسکرو شده است. در نهایت پیچ متصل به موتور، یک حرکت دوار انجام می‌دهد که با استفاده از ساچمه‌ها و فرایندهای خاص، حرکت خطی مهره را به دنبال خواهد داشت. برای انتقال حرکت خطی از مهره به قطعاتی که نیاز به آن دارند، از فلنج یا بلوک‌هایی به نام ساپورت مهره بال اسکرو استفاده می‌شود.

دقت بال اسکرو چقدر است؟

به طور کلی دقت نهایی حرکت خطی به دقت بال اسکرو وابسته است و این موضوع هم بستگی به روش ساخت این قطعات دارد. برای ساخت انواع بال اسکرو از دو روش نورد (rolled) یا سنگ زنی (Grounded) استفاده می‌کنند که روش سنگ زنی دقیق‌تر است؛ به همین دلیل قیمت بال اسکرو ساخته شده با این روش هم بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر، دقت بال اسکرو به کنترل موتور متصل هم بستگی دارد.

کاربرد بال اسکرو چیست

  • ساخت دستگاه‌های تراش یا فرز CNC
  • فرمان برقی خودرو
  • تجهیزات مونتاژ دقیق
  • روبات‌ها
  • صنایع هوایی و موشکی
  • تولید نیمه‌هادی‌ها

ویژگی های مهم بال اسکرو چیست

ویژگی های مهم بال اسکرو چیست

در زمان خرید این قطعه، باید بدانید که ویژگی‌های مهم بال اسکرو چیست و باید به چه مواردی در این زمینه دقت کنید. مهم‌ترین ویژگی‌های این قطعه مکانیکی عبارت‌اند از:

قطر بال اسکرو

قطر بال اسکرو معمولا فاصله خارجی میان پیچ بال اسکرو از سر رزوه است که در تحمل بار نهایی واردشده به محور، تاثیر زیادی دارد. هرچند بزرگ‌تر بودن قطر باعث می‌شود که میزان تحمل بار نهایی هم بیشتر باشد؛ اما بدون دلیل نباید به سراغ قطرهای بزرگ‌تر بروید. زیرا این موضوع باعث افزایش بی‌دلیل وزن و اندازه سیستم خواهد شد. برای انتخاب مناسب‌ترین قطر بال اسکرو نیاز است که خمش و کمانش را بررسی کرده و با توجه به آنها، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

گام بال اسکرو

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم در زمان خرید بال اسکرو، گام آن است. در پاسخ به سوال گام بال اسکرو چیست باید بگوییم که این کمیت به فاصله میان دو نقطه مشابه در دو رزوه متوالی پیچ گفته می‌شود. در نتیجه به طور مستقیم بر روی میزان و سرعت پیشروی تاثیر داشته و به نوعی مشخص‌کننده دقت این قطعه مکانیکی است. زیرا هر دور حرکت موتور باعث می‌شود که مهره به اندازه یک گام به جلو حرکت کند؛ باید بدانید که برای رسیدن به دقت بیشتر در حرکت خطی، نیاز است که گام بال اسکروی کوچک‌تری را انتخاب کنید.

بهترین برند تولیدکننده بال اسکرو چیست

بهترین برند تولیدکننده بال اسکرو چیست

شرکت‌های مختلفی در سرتاسر جهان به تولید بال اسکرو مشغول هستند؛ اما سوال مهم اینجا است که بهترین برند بال اسکرو چیست؟ برندهای THK، TBI، هایوین و Kuroda از بهترین برندهای تولیدکننده بال اسکرو هستند. یکی از سوال دیگر در این زمینه این است که آیا بال اسکرو چینی انتخاب مناسبی است؟ باید بگوییم که بال اسکرو چینی هم امروزه توانایی رقابت در بازارهای جهانی را پیدا کرده و با توجه به قیمت مناسبی که دارد، برای کاربردهای معمولی گزینه مناسبی است. شما می‌توانید برای خرید بال اسکرو هایوین بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از پینیون به این سوال پاسخ دادیم که بال اسکرو هایوین چیست و اطلاعاتی را درباره مزیت‌ها، کاربردها و مهم‌ترین ویژگی‌های این وسیله مکانیکی در اختیار شما قرار دادیم. گروه پینیون در زمینه فروش بال اسکرو چینی و دیگر برندها در ایران فعالیت کرده و این محصولات را با تضمین اصالت کالا به شما ارائه می‌دهد.

سوالات متداول

  • علت استفاده از ساچمه در مکانیزم بال اسکرو چیست؟

ساچمه‌ها می‌توانند یک حرکت روان و بدون صدا را ایجاد کنند که اصطکاک را تا حد زیادی کاهش داده و امکان رسیدن به بیشترین حد دقت را فراهم می‌کند.

  • در زمان خرید بال اسکرو باید به چه نکاتی توجه کرد؟

مقدار بار مکانیکی واردشده، دقت موردنیاز، شرایط محیطی و کار در محل نصب

  • معایب بال اسکرو چیست؟

نداشتن مکانیزم خود قفل‌شوندگی، حساسی به آلودگی و ضربه، عدم امکان کار با موتورهای دارای سرعت متغیر

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید