در دنیای صنعت، توقف موتور یکی از مهمترین مواردی است که باید با دقت زیاد انجام شود. به ویژه در مواردی مانند جرثقیل و آسانسور که مقدار بار سنگین است و یا با سلامت افراد و اشیا سر و کار داریم، اهمیت این موضوع بیشتر خواهد شد. به همین دلیل از روش های مختلفی بهمنظور ترمز موتور در اینورترها استفاده میشود که یکی از آنها استفاده از مقاومت ترمز است. اما مفهوم دیگری هم به نام واحد ترمز یا بریک یونیت در صنعت وجود دارد که ممکن است با بریک رزیستور اشتباه گرفته شود. به همین دلیل در این مقاله از پینیون به این سوال پاسخ میدهیم که braking Unit چیست و چه تفاوتی با Braking Resistor دارد؟
بریک یونیت یکی از وسایل مورد نیاز در زمان نصب اینورتر است که در موارد لزوم باید حتما به همراه مقاومت ترمز خریداری شود. به عبارت بهتر Braking unit یک واسط است که میان درایو و رزیستور ترمز قرار میگیرد و در زمان اتصال مقاومت ترمز به اینورتر استفاده میشود. انواع اینورتر یونیک استنسون تا توان 22 کیلووات دارای واحد ترمز داخلی هستند. به همین دلیل در کاربردهای توان پایین، نیازی به خرید بریک یونیت هم وجود نخواهد داشت. در این صورت همانطور که در مقاله مدار داخلی اینورتر توضیح داده شده، این وسیله دارای یک بخش ترمز است که یک المان سوئیچ کننده در آن وجود دارد و میتواند انرژی ایجادشده را به رزیستور ترمز منتقل کند.
اما در توانهای بالاتر که المان سوئیچ کنندهی ولتاژ بر روی مقاومت ترمز خارجی حجیم میشود، نیاز است که این بخش تحت عنوان واحد ترمز در کنار اینورتر نصب گردد. به همین دلیل برای اتصال به درایور موتور نیازمند یک واسط هستیم که Braking Unit یا چاپر ترمز نام دارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود. پس باید به این نکته توجه نمود که در زمان خرید اینورتر صنعتی با توان بالا، باید علاوه بر خرید مقاومت ترمز خارجی، یونیت بریک را هم تهیه کنید.
شاید با خودتان فکر کنید که یونیت بریک شبیه به یک درگاه است که کابل مقاومت ترمز خارجی به آن متصل شده و به این ترتیب با درایو ارتباط برقرار میکند. اما بد نیست بدانید که این موضوع قدری پیچیدهتر از چیزی است که به نظر میرسد. یک Braking Unit در واقع یک سوئیچ الکتریکی یا IGBT است که ولتاژ باس DC را با تغییر انرژی الکتریسیته به گرما، مدیریت میکند.
به عبارت بهتر میتوان گفت که بریکینگ یونیت وظیفه دارد عملکرد ترمز را فعال کرده و به این ترتیب سطح ولتاژ باس DC را مدیریت کند. همانطور که در مقاله مقاومت ترمز اینورتر چیست توضیح دادیم، در زمان توقف موتور بخشی از انرژی جنبشی به الکتریکی تبدیل شده و موتور حالت ژنراتور پیدا میکند. زمانی که واحد مقاومت ترمز در مدار داخلی اینورتر قرار ندارد، نیاز است که این انرژی تولیدشده بهگونهای به رزیستور انتقال پیدا کند. در این صورت واحد ترمز وظیفه این انتقال را بر عهده میگیرد. پس میتوان گفت که Braking Unit یک مسیر کنترل شده است که به انرژی تولیدشده در موتور اجازه عبور میدهد و آن را برای تبدیل شدن به گرما، به سمت رزیستور هدایت میکند.
شکل زیر نحوه قرارگیری واحد ترمز در مدار و اتصال بریکینگ رزیستور را به آن نشان میدهد.
هر واحد ترمز برای اینکه بتواند انرژی تولیدشده توسط موتور در زمان توقف را به رزیستور ترمز منتقل کند، باید یک فرایند چند مرحلهای را طی نماید که از قرار زیر است:
به طور معمول از بریک یونیت در زمانی استفاده میشود که اینورتر، واحد ترمز داخلی نداشته و نیاز به وصل این قطعه به صورت خارجی در آن وجود داشته باشد. اما اگر بخواهیم از یک اینورتر در اینرسی بالا استفاده کنیم که نیاز به کاهش شدید سرعت در زمان ترمز گیری داشته باشد، به braking Unit احتیاج پیدا خواهیم کرد. به همین دلیل است که میتوان این قطعه را در مواردی مانند ماشین لباسشویی، خشککن، آسانسور، جرثقیل، ماشینآلات نساجی و کاغذسازی مشاهده کرد.
سخن پایانی
برای اینورترهایی که با توان بیشتر از 22 کیلووات کار میکنند، امکان نصب واحد ترمز داخلی وجود ندارد. به همین دلیل نیاز به نصب واحد ترمز خارجی دارند؛ در این صورت حتما باید وسیلهای را به نام یونیت بریک هم خریداری کنید. این واحد ترمز در واقع نوعی واسط یا سوئیچ کنترلکننده است که جریان اضافی تولیدشده را به Braking Resistor منتقل میکند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد این قطعه و نقش آن در مدار پرداختیم.
سوالات متداول
هر واحد ترمز دارای دو سطح ولتاژ باز شدن و توقف است که با توجه به آنها روشن و خاموش میشود.
زمانی که از اینورتر برای کاهش سرعت موتور استفاده میشود، باید فرکانس ورودی برای کم شدن سرعت، کاهش پیدا کند. اما در زمان بالا بودن اینرسی، حالتی در موتور ایجاد خواهد شد که آن را تبدیل به یک تولید کننده میکند. در این صورت نیاز است که انرژی اضافه برای اتلاف و جلوگیری از آسیب دیدن درایو به مقاومت ترمز منتقل شود. این عمل در توانهای پایین توسط واحد ترمز داخلی خود اینورتر صورت میپذیرد ولی با افزایش توان اینورتر، به دلیل حجیم شدن واحد ترمز، لازم است که از واحد ترمز خارجی استفاده شود. در چنین حالتی میتوان توسط ترمینالهای مخصوص واحد ترمز بر روی اینورتر، واحد ترمز را به اینورتر متصل نمود و در خروجی واحد ترمز نیز مقاومت مناسب را برای اتلاف انرژی مازاد موجود در اینورتر استفاده نمود تا بدین صورت مشکل ایجاد خطا یا آسیب دیدن اینورتر برطرف شود.
برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.
برای اینورتر ۱.۵ کیلووات سه فاز نیاز به بریک یونیت دارد یا نه.
سلام و عرض ادب
لطفا جهت راهنمایی در این زمینه با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.
با تشکر
پینیون
درایو LS موضوع مقاومت ترمز و یونیت ترمز
با سلام وقت بخیر .
در مورد یک درایو ۵۵ کیلووات درایو LS – is5 برای تنظیم پارامتر مقاومت ترمز به همراه یونیت ترمز پارامتر FU2-75 باید روی چه عددی ست بشه ؟
عدد صفر ( none ) – عدد یک (int-DB-r) – عدد دو(EXT-DB-r )
همچنین پارامتر FU2-76 ؟
این درایو مربوط به قلاب جرثقیل سقفی می باشد .
سلام و عرض ادب
لطفا جهت راهنمایی در این زمینه با کارشناسان ما در بخش الکترونیک ارتباط بگیرید.
با تشکر
پینیون