دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

یونیت بریک چیست و چه تفاوتی با مقاومت ترمز دارد؟

در دنیای صنعت، توقف موتور یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید با دقت زیاد انجام شود. به ویژه در مواردی مانند جرثقیل و آسانسور که مقدار بار سنگین است و یا با سلامت افراد و اشیا سر و کار داریم، اهمیت این موضوع بیشتر خواهد شد. به همین دلیل از روش های مختلفی به‌منظور ترمز موتور در اینورترها استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها استفاده از مقاومت ترمز است. اما مفهوم دیگری هم به نام واحد ترمز یا بریک یونیت در صنعت وجود دارد که ممکن است با بریک رزیستور اشتباه گرفته ‌شود. به همین دلیل در این مقاله از پینیون به این سوال پاسخ می‌دهیم که braking Unit چیست و چه تفاوتی با Braking Resistor دارد؟

یونیت بریک و تفاوت آن با مقاومت ترمز

یونیت ترمز چیست؟

بریک یونیت یکی از وسایل مورد نیاز در زمان نصب اینورتر است که در موارد لزوم باید حتما به همراه مقاومت ترمز خریداری شود. به عبارت بهتر Braking unit یک واسط است که میان درایو و رزیستور ترمز قرار می‌گیرد و در زمان اتصال مقاومت ترمز به اینورتر استفاده می‌شود. انواع اینورتر یونیک استنسون تا توان 22 کیلووات دارای واحد ترمز داخلی هستند. به همین دلیل در کاربردهای توان پایین، نیازی به خرید بریک یونیت هم وجود نخواهد داشت. در این صورت همان‌طور که در مقاله مدار داخلی اینورتر توضیح داده شده، این وسیله دارای یک بخش ترمز است که یک المان سوئیچ کننده در آن وجود دارد و می‌تواند انرژی ایجادشده را به رزیستور ترمز منتقل کند.

 اما در توان­‌های بالاتر که المان سوئیچ کننده­‌ی ولتاژ بر روی مقاومت ترمز خارجی حجیم می­شود، نیاز است که این بخش تحت عنوان واحد ترمز در کنار اینورتر نصب گردد. به همین دلیل برای اتصال به درایور موتور نیازمند یک واسط هستیم که Braking Unit یا چاپر ترمز نام دارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود. پس باید به این نکته توجه نمود که در زمان خرید اینورتر صنعتی با توان بالا، باید علاوه بر خرید مقاومت ترمز خارجی، یونیت بریک را هم تهیه کنید.

ویژگی های بریک یونیت

ویژگی های بریک یونیت

  • قابلیت استفاده برای درایوهایی با برندهای مختلف
  • دارای پیکربندی انعطاف‌پذیر و قابلیت کار با VFD هایی در سطوح ولتاژ مختلف
  • طراحی با قابلیت اطمینان بالا و مناسب برای محیط‌های صنعتی و خشن
  • رابط کاربری ساده
  • دارای عملکردهای حفاظتی کامل در برابر اتصال کوتاه، جریان یا ولتاژ بیش از حد و گرمای زیاد

شمای الکتریکی واحد ترمز

شاید با خودتان فکر کنید که یونیت بریک شبیه به یک درگاه است که کابل مقاومت ترمز خارجی به آن متصل شده و به این ترتیب با درایو ارتباط برقرار می‌کند. اما بد نیست بدانید که این موضوع قدری پیچیده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. یک Braking Unit در واقع یک سوئیچ الکتریکی یا IGBT است که ولتاژ باس DC را با تغییر انرژی الکتریسیته به گرما، مدیریت می‌کند.

به عبارت بهتر می‌توان گفت که بریکینگ یونیت وظیفه دارد عملکرد ترمز را فعال کرده و به این ترتیب سطح ولتاژ باس DC را مدیریت کند. همان‌طور که در مقاله مقاومت ترمز اینورتر چیست توضیح دادیم، در زمان توقف موتور بخشی از انرژی جنبشی به الکتریکی تبدیل شده و موتور حالت ژنراتور پیدا می‌کند. زمانی که واحد مقاومت ترمز در مدار داخلی اینورتر قرار ندارد، نیاز است که این انرژی تولیدشده به‌گونه‌ای به رزیستور انتقال پیدا کند. در این صورت واحد ترمز وظیفه این انتقال را بر عهده می‌گیرد. پس می‌توان گفت که Braking Unit یک مسیر کنترل شده است که به انرژی تولیدشده در موتور اجازه عبور می‌دهد و آن را برای تبدیل شدن به گرما، به سمت رزیستور هدایت می‌کند.

شکل زیر نحوه قرارگیری واحد ترمز در مدار و اتصال بریکینگ رزیستور را به آن نشان می‌دهد.

عملکرد بریکنیگ یونیت در مدار

هر واحد ترمز برای اینکه بتواند انرژی تولیدشده توسط موتور در زمان توقف را به رزیستور ترمز منتقل کند، باید یک فرایند چند مرحله‌ای را طی نماید که از قرار زیر است:

  • نیروی خارجی واردشده به موتور در زمان توقف کاهش پیدا کرده و رفته‌رفته انرژی جنبشی به الکتریکی تبدیل می‌شود. این نیروی الکتروموتور وارد اینورتر شده و به این ترتیب ولتاژ باس DC را در آن افزایش می‌دهد.
  • زمانی که ولتاژ باس DC به یک مقدار مشخص رسید، سوئیچ IGBT واحد ترمز روشن شده و جریان به وجود آمده از طریق این واحد انتقال پیدا می‌کند. این حد ولتاژ برای هر واحد ترمز متفاوت است و بر اساس مشخصات فنی آن تعیین می‌شود.
  • این جریان به مقاومت ترمز منتقل شده و به صورت گرما تلف می­شود. به این ترتیب سرعت موتور و ولتاژ باس DC کاهش پیدا می‌کند.
  • زمانی که ولتاژ باس DC تا یک مقدار مشخص کم شد، سوئیچ IGBT بریکینگ یونیت خاموش می‌شود. در نتیجه دیگر هیچ جریانی به رزیستور ترمز راه پیدا نکرده و این قطعه می‌تواند با انتقال گرمای خود به محیط، خود را خنک کند.
  • این فرایند با هر بار بالا رفتن دوباره ولتاژ باس DC تکرار خواهد شد تا ولتاژ باس متعادل شده و سیستم بتواند به صورت عادی کار کند.

کاربردهای واحد ترمز

به طور معمول از بریک یونیت در زمانی استفاده می‌شود که اینورتر، واحد ترمز داخلی نداشته و نیاز به وصل این قطعه به صورت خارجی در آن وجود داشته باشد. اما اگر بخواهیم از یک اینورتر در اینرسی بالا استفاده کنیم که نیاز به کاهش شدید سرعت در زمان ترمز گیری داشته باشد، به braking Unit احتیاج پیدا خواهیم کرد. به همین دلیل است که می‌توان این قطعه را در مواردی مانند ماشین لباسشویی، خشک‌کن، آسانسور، جرثقیل، ماشین‌آلات نساجی و کاغذسازی مشاهده کرد.

سخن پایانی

برای اینورترهایی که با توان بیشتر از 22 کیلووات کار می‌کنند، امکان نصب واحد ترمز داخلی وجود ندارد. به همین دلیل نیاز به نصب واحد ترمز خارجی دارند؛ در این صورت حتما باید وسیله‌­ای را به نام یونیت بریک هم خریداری کنید. این واحد ترمز در واقع نوعی واسط یا سوئیچ کنترل‌کننده است که جریان اضافی تولیدشده را به Braking Resistor منتقل می‌کند. در این مقاله به بررسی نحوه عملکرد این قطعه و نقش آن در مدار پرداختیم.

سوالات متداول

  • اصلی ترین ویژگی های مشخصه بریک یونیت چیست؟

هر واحد ترمز دارای دو سطح ولتاژ باز شدن و توقف است که با توجه به آن‌ها روشن و خاموش می‌شود.

  • مزیت استفاده از Braking Unit چیست؟

زمانی که از اینورتر برای کاهش سرعت موتور استفاده می‌شود، باید فرکانس ورودی برای کم شدن سرعت، کاهش پیدا کند. اما در زمان بالا بودن اینرسی، حالتی در موتور ایجاد خواهد شد که آن را تبدیل به یک تولید کننده می‌کند. در این صورت نیاز است که انرژی اضافه برای اتلاف و جلوگیری از آسیب دیدن درایو به مقاومت ترمز منتقل شود. این عمل در توان­‌های پایین توسط واحد ترمز داخلی خود اینورتر صورت می­پذیرد ولی با افزایش توان اینورتر، به دلیل حجیم شدن واحد ترمز، لازم است که از واحد ترمز خارجی استفاده شود. در چنین حالتی می­توان توسط ترمینال­‌های مخصوص واحد ترمز بر روی اینورتر، واحد ترمز را به اینورتر متصل نمود و در خروجی واحد ترمز نیز مقاومت مناسب را برای اتلاف انرژی مازاد موجود در اینورتر استفاده نمود تا بدین صورت مشکل ایجاد خطا یا آسیب دیدن اینورتر برطرف شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

4 پاسخ
  1. hossein

    درایو LS موضوع مقاومت ترمز و یونیت ترمز
    با سلام وقت بخیر .
    در مورد یک درایو ۵۵ کیلووات درایو LS – is5 برای تنظیم پارامتر مقاومت ترمز به همراه یونیت ترمز پارامتر FU2-75 باید روی چه عددی ست بشه ؟
    عدد صفر ( none ) – عدد یک (int-DB-r) – عدد دو(EXT-DB-r )
    همچنین پارامتر FU2-76 ؟
    این درایو مربوط به قلاب جرثقیل سقفی می باشد .

    1. pinion

      سلام و عرض ادب
      لطفا جهت راهنمایی در این زمینه با کارشناسان ما در بخش الکترونیک ارتباط بگیرید.
      با تشکر
      پینیون

یک دیدگاه بگذارید