دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

چه نوع بارهایی به بلبرینگ وارد می شود؟

بلبرینگ‌ها در انواع دستگاه‌های صنعتی، وظیفه دارند که همه فشارهای وارده را تحمل کرده و زمینه کار کردن دستگاه را به طور متناوب فراهم کنند. به همین دلیل نخستین چیزی که باید درباره این محصولات بدانید؛ انواع بارهایی است که به آن‌ها وارد می‌شود. شناخت بارهای مختلف واردشده بر بیرینگ به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین گزینه را برای نصب بر روی دستگاه انتخاب کرده و در نهایت از وارد شدن آسیب به آن جلوگیری کنید. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم این فشارها را به شما معرفی کرده و بگوییم که چه نوع بلبرینگی برای تحمل هریک از آن‌ها نیاز است.

چه نوع بارهایی به بلبرینگ وارد می شود؟

بار وارده بر بلبرینگ چیست؟

بارهای واردشده به بیرینگ، در واقع نیروهایی هستند که در میان حلقه‌های بلبرینگ جا به جا می‌شوند. به عبارت بهتر هر نیرویی که در حین کار به این قطعات وارد شود؛ از طریق اجرای غلتنده میان حلقه‌ها جا به جا خواهد شد و به این ترتیب در حلقه داخلی و خارجی منتقل خواهد شد. بنابراین بلبرینگ باید از استحکام کافی برای تحمل این فشارها برخوردار باشد و دچار تغییر شکل نشود. در غیر این صورت عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری به آن وارد شود. برای درک بهتر این موضوع توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت بلبرینگ لغزشی و غلتشی را مطالعه کنید تا با نحوه خنثی کردن بارهای مختلف توسط این قطعات آشنا شوید.

معرفی انواع بارهای شعاعی، محوری و... وارد شده به بلبرینگ

انواع بارهای وارد شده به بلبرینگ

به طور کلی نیروهایی که به این قطعه وارد می‌شوند؛ در 9 دسته قرار می‌گیرند که از قرار زیر هستند:

1) بار شعاعی

منظور از بارهای شعاعی، نیروهایی هستند که در راستای عمود بر محور شفت و موازی با شعاع بلبرینگ، به آن وارد می‌شوند. برای مثال چرخ‌دنده‌ها، کشنده‌ها یا ابزارهای برش، از مهم‌ترین دستگاه‌هایی هستند که این نوع بار را ایجاد می‌کنند. در این سیستم‌ها، شفت به صورت شعاعی بار را بر روی حلقه داخلی بلبرینگ وارد می‌کند. در نهایت، اجزای غلتنده، این نیرو را به حلقه بیرونی منتقل خواهند کرد. نکته مهم اینجا است که نیرو به طور یکنواخت و مساوی بر روی اجزای غلتنده اعمال نمی‌شود.

2) بار محوری

یکی دیگر از انواع بارهای واردشده به بلبرینگ، از نوع محوری است. این نوع از نیروها به صورت موازی با محور شفت عمل می‌کنند و به عنوان نیروی محرکه نیز شناخته می‌شوند. این نوع از بارها به دو صورت مستقیم و واکنشی وارد می‌شوند. برای مثال نیرویی که یک مته وارد می‌کند؛ از نوع بار محوری مستقیم است. نیروهای مستقیم به طور مساوی بر روی اجزای غلتنده تقسیم می‌شوند و توزیع متعادلی دارند. اما چرخ‌دنده‌های مورب، نوعی بار واکنشی را ایجاد می‌کنند که از محور شفت خارج می‌شود و در عین حال توزیع متعادلی هم بر روی اجزای غلتنده بلبرینگ ندارد.

3) نیروی گریز از مرکز

یکی دیگر از نیروهای واردشده بر بلبرینگ که زیرمجموعه‌ای از بارهای شعاعی است و در اثر سرعت چرخش دستگاه ایجاد می‌شود؛ نیروی گریز از مرکز است. هر چه تعداد دور در دقیقه بیشتر باشد؛ مقدار این نیرو هم افزایش خواهد یافت. جسمی که در مسیر منحنی حرکت می‌کند؛ نیرویی را به سمت بیرون مرکز چرخش وارد خواهد کرد که به عنوان گریز از مرکز یا مرکز گریز شناخته می‌شود. زمانی که چنین باری به بلبرینگ وارد شود؛ حلقه‌های داخلی باعث چرخش اجزای غلتنده می‌شود. در نتیجه آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند که یک مسیر مستقیم را مماس بر قوس چرخش در پیش بگیرند. اما حلقه بیرونی باید آن‌ها را وادار کند که در مسیر چرخش باقی بمانند. به این ترتیب فشار زیادی به حلقه بیرونی وارد خواهد شد.

4) پیش بار

پیش بار بلبرینگ یکی از انواع بارهای محوری وارد بر این قطعه است که در دسته بارهای برنامه قرار نمی‌گیرد. به عبارت بهتر باید بدانید که این نیرو از پیش تعیین شده است و می‌تواند به نوعی عملکرد بلبرینگ را بهبود ببخشد. اضافه شدن پیش بار به نیروهای واردشده بر روی بیرینگ باعث می‌شود که اجزای غلتنده راحت‌تر در مسیر غلتش قرار بگیرند و دچار لغزش نشوند. در نتیجه اصطکاک تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و به این ترتیب ظرفیت تحمل بار بلبرینگ زیادتر خواهد شد. در مجموع این نیروها می‌توانند دقت انجام کار را بالا ببرند و خیال شما را در تمام مواردی که شرایط بارگذاری در حال تغییر است؛ راحت کنند.

5) بارهای ترکیبی یا مرکب

این نیروها زمانی ایجاد می‌شوند که بارهای محوری و شعاعی به طور هم‌زمان به بلبرینگ اعمال شوند. به این ترتیب می‌توان آن‌ها را به دو مولفه شعاعی و محوری تقسیم کرد. بارهای ترکیبی بیشتر در ماشین‌های انتقال بتن و یا در اتصال شفت‌های دارای گریز از مرکز بالا به وجود می‌آیند.

علاوه بر این موارد، بارهای دیگری هم بر بلبرینگ وارد می‌شوند که از قرار زیر هستند:

  • بارهای یک‌طرفه ثابت: این نوع از نیروها به بخشی از مقطع دایره‌ای بلبرینگ اعمال می‌شوند و در جهت ثابتی عمل می‌کنند.
  • بارهای دوطرفه: زمانی که نیرو از دو جهت به بلبرینگ وارد شود؛ می‌گوییم که تحت اثر بار دوطرفه قرار گرفته است.
  • بارهای متغیر: وقتی نیروی واردشده نقطه اثر ثابتی نداشته باشد و در جهت‌های مختلفی اعمال شود، بلبرینگ در معرض بار متغیر قرار گرفته است. برای مثال بلبرینگ ماشینی یا خودرویی به طور دائمی این نیروهای متغیر را تجربه می‌کند.
  • بار خمشی: اگر بار به صورت خارج از مرکز به بلبرینگ وارد شود؛ یک نیروی خمشی ایجاد خواهد شد. این نیرو می‌تواند تا حدی قطعات را خمیده کرده و شکل آن‌ها را تغییر دهد.

نحوه محاسبه بارهای وارد شده بر بلبرینگ

ظرفیت تحمل بار بلبرینگ یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید در زمان تعیین ابعاد مناسب مورد توجه قرار بگیرد. برای اینکه مجموع نیروهای شعاعی و محوری وارد بر بلبرینگ محاسبه شود؛ از یک معادله استفاده می‌کنند که به صورت زیر است:

Po = XoFr + YoFa

در این معادله Po نشان‌دهنده بار استاتیکی کلی واردشده بر بلبرینگ، Fr نشان‌دهنده بار شعاعی، Fa نشان‌دهنده بار محوری هستند و Xo و Yo هم به ترتیب ضرایب بار شعاعی و محوری را نشان می‌دهند. این ضرایب بسته به نوع بلبرینگ متفاوت هستند و باید از روی بسته‌بندی برداشته شوند.

راهنمای انتخاب بلبرینگ شیار عمیق، کف گرد و... براساس نوع بار وارده

راهنمای انتخاب بلبرینگ بر اساس نوع بار وارده

با توجه به اینکه چه نوع باری قرار است به بلبرینگ وارد شود؛ نوع قطعه‌ای که باید در محصول نصب شود، تفاوت دارد. بر این اساس شما باید ویژگی‌های هر یک از انواع بلبرینگ را بشناسید تا بتوانید در جای درست از آن‌ها استفاده کنید. به این ترتیب سلامت قطعه و برنامه حفظ خواهد شد و طول عمر دستگاه بالا می‌رود. بر این اساس برای تحمل هر یک از نیروهایی که در بخش قبلی درباره آن‌ها صحبت کردیم؛ نیاز به نوع خاصی از بلبرینگ دارید که در ادامه درباره آن‌ها صحبت کرده‌ایم.

1) بلبرینگ شیار عمیق

برای مهار کردن بارهای شعاعی، بلبرینگ شیار عمیق بهترین گزینه است؛ زیرا به خوبی می‌تواند تنش‌های بالای متمرکز را تحمل کند. این نوع از محصولات بیشتر در ماشین‌های سواری، راه‌سازی و معدنی مورد استقاده قرار می‌گیرند. به علاوه در جرثقیل‌های دستی هم استفاده می‌شوند. برای روانکاوی این قطعات از گریس‌هایی با پایه غیر روان شو استفاده می‌شود. از این نوع بلبرینگ‌ها برای خنثی کردن بارهای خمشی در مقدار کم هم استفاده می‌شود.

2) بلبرینگ کف گرد

اگر به دنبال قطعه‌ای هستید که به خوبی بتوانید بارهای محوری یک جهته با مقدار متوسط و سنگین را مهار کند؛ پیشنهاد ما به شما خرید بلبرینگ کف گرد است. این محصولات را می‌توان در دستگاه‌هایی مانند گیربکس‌های عمودی نصب کرد. بزرگ‌ترین مزیت بلبرینگ کف گرد این است که در شکل‌های بسیار متعددی مانند سوزنی، مخروطی، استوانه ای و بشکه ای در بازار یافت می‌شود که می‌توانند تنش را به صورت همسان توزیع کنند. دقت کنید که در صورت وارد شدن بار محوری از دو طرف، باید از بلبرینگ کف گرد دوطرفه استفاده کنید. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی از تمرکز تنش بکاهد و به این ترتیب طول عمر این محصولات را افزایش دهد.

3) بلبرینگ تماس زاویه ای

بیشتر بیرینگ‌هایی که در بازار موجود هستند؛ تنها قادرند یکی از بارهای شعاعی یا محوری را خنثی کنند. به همین دلیل در گذشته بیشتر صاحبان صنایع، از ترکیبی از این قطعات برای مهار کردن بارهای ترکیبی استفاده می‌کردند. اما با روی کار آمدن بلبرینگ تماس زاویه ای، دیگر نیازی به ترکیب چند بلبرینگ یا استفاده از قطعات چند ردیفه نبود. زیرا این نوع از بیرینگ‌ها قادر هستند که بارهای شعاعی و محوری را در یک جهت خنثی کرده و به این ترتیب مانع از وارد شدن فشار به دستگاه شوند. این قطعه قادر است بار محوری در سرعت‌های بالا را هم تحمل کند. به همین دلیل در دستگاه‌هایی که نیروی گریز از مرکز را ایجاد می‌کنند؛ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای مهار کردن بارهای خمشی با مقدار متوسط و سنگین می‌توانید از بلبرینگ‌های تماس زاویه ای کمک بگیرید. این محصولات معمولا به صورت جفتی جلو به جلو یا پشت به پشت قرار می‌گیرند تا بتوانند به طور موثرتری بار را خنثی کنند.

4) بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ‌های خود تنظیم در زمانی استفاده می‌شوند که بارهای محوری و شعاعی هم‌محور نباشند. به عبارت بهتر برای خنثی کردن بارهای ترکیبی سنگین، پیشنهاد ما خرید بلبرینگ خود تنظیم است. این نوع از قطعات می‌توانند به خوبی انحرافات زاویه ای را تحمل کرده و به این ترتیب بازدهی دستگاه را بالا ببرند. البته در مواردی که مؤلفه‌های شعاعی و محوری بار ترکیبی بزرگ باشند؛ پیشنهاد می‌دهیم که از دو قطعه جداگانه برای مهار آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

برای اینکه بتوانید بهترین بلبرینگ را برای خنثی کردن بارهای واردشده بر قطعات مختلف خریداری کنید؛ نیاز دارید که این نیروها را بشناسید و بدانید که کدام بلبرینگ از پس مهار کردن آن‌ها برمی‌آید. در این مقاله از پینیون تلاش کردیم تا یک راهنمای جامع و کامل را درباره این موضوع به شما ارائه دهیم. در صورتی که نیاز به خرید انواع بلبرینگ از برندهای مطرح با بهترین قیمت پیدا کردید؛ تنها کافی است که سفارش خود را در پینیون ثبت کنید. ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش شما را با ضمانت اصالت کالا، به هر نقطه از ایران که بخواهید ارسال خواهیم کرد.

سوالات متداول

بهترین رولبرینگ برای مهار کردن بار محوری چیست؟

رولبرینگ استوانه ای طرح NU و NJ از بهترین محصولاتی هستند که برای خنثی کردن بارهای محوری استفاده می‌شوند.

برای مهار کردن بارها، بلبرینگ بهتر است یا رولبرینگ؟

اگر مقدار زیادی بار به این قطعات وارد می‌شود؛ بهتر است که از رولبرینگ استفاده کنید. زیرا ظرفیت تحمل بار آن‌ها بیشتر است.

در انتخاب بلبرینگ به جز نوع بار، باید به چه مواردی دیگری توجه کرد؟

فضای موجود برای نصب، شرایط محیطی، شرایط عملیاتی، سرعت دورانی، میزان دقت در کار و سختی از مهم‌ترین مواردی هستند که باید در زمان خرید بلبرینگ به آن‌ها دقت کنید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 پاسخ
  1. حیدر خداداد

    سلام وقت بخیر
    متن خوب وبه زبان ساده توضیح داده شده ولی ایکاش برای هر کدام سری بابرینگ با نمونه شکل نشان داده می شد

یک دیدگاه بگذارید