فروش انواع موتور جریان مستقیم (موتورDC) صنعتی در گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون در مدل های گیربکس دار و بدون گیربکس، ولتاژهای 12 و 24 و 36 ولت و ابعاد فلنج های مختلف با کیفیت بالا از برندهای مشهوری از جمله:
Maxom, Buhler ,Faulhaber ,Spg ,Landa ,Zheng ,Noshap ,Ggm می باشد. برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت موتور DC با ما تماس بگیرید.
به طور کلی موتور الکتریکی نوعی ماشین است که جریان الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. موتورهای الکتریکی به دو دسته موتور DC (جریان مستقیم) و موتور AC (جریان متناوب) تقسیم می شوند.
موتورهای جریان مستقیم خود به دو دسته براشلس (بدون جاروبک) و براش (با جاروبک) طبقه بندی می شوند. در ادامه این مطلب درباره موتورهای جریان مستقیم صحبت خواهیم کرد.
همانطور که گفته شد، موتورهای جریان مستقیم به دو دسته اصلی بدون جاروبک و با جاروبک طبقه بندی می شوند. از آنجایی که استفاده از موتورهای جریان مستقیم همراه با جاروبک متداول تر از مدل های بدون جاروبک است، در ادامه به بررسی موتورهای جریان مستقیم با جاروبک خواهیم پرداخت.
انواع موتورهای جریان مستقیم (موتور DC ) با جاروبک عبارت هستند از:
موتور سری، موتور موازی، موتور کامپوند (ترکیبی)، موتور مغناطیس دائم و موتور تحریک مستقل
در مدل های فوق نحوه کارکرد یکسان است و تفاوت در مواردی نظیر نحوه سیم پیچی ها و تعداد قطب های استاتور به چشم می خورد. از این رو اصول کلی این موتورها در ادامه توضیح داده خواهد شد و در انتها اشاره هایی کوتاه به تفاوت های مهم در بین متداول ترین موتورهای جریان مستقیم خواهیم کرد.
به طور کلی موتورهای جریان مستقیم(موتور DC) از سه بخش اصلی استاتور، روتور و جاروبک و نگهدارنده تشکیل می شوند که در ادامه به اختصار توضیح داده خواهند شد.
استاتور: استاتور قسمت ثابت موتور جریان مستقیم است که شامل بدنه موتور، هسته آهنی و سیم پیچی دور آن می شود. این سیم پیچی می تواند به دو شکل سری و شنت انجام شود که منجر به تولید دو دسته جداگانه از موتورهای جریان مستقیم می شود. هسته استاتور وظیفه تمرکز و هدایت میدان را بر عهده دارد و معمولا از آهن ترانس در ساخت آن استفاده می شود، چرا که نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد.
روتور: روتور همان بخش چرخان موتور جریان مستقیم است که به عنوان آرمیچر نیز شناخته می شود و مهمترین اجزای آن را هسته، سیم پیچی های دور آن و بلبرینگ ها تشکیل می دهند. هسته روتور نیز همانند هسته استاتور وظیفه تمرکز شار، جلوگیری از هدر رفت میدان مغناطیسی و هدایت میدان را بر عهده دارد.
جاروبک: جاروبک وظیفه انتقال جریان به کلکتور را بر عهده دارد. به طور کلی جاروبک در کنار کلکتور عامل یکسو کردن گشتاور در موتورهای الکتریکی جریان مستقیم(موتور DC) به حساب می آیند.
اصول کارکرد موتورهای جریان مستقیم (موتور DC)، جذب قطب های ناهمنام آهنربا و دفع قطب های همنام آهنربا است. همان طور که میدانیم، در صورت عبور جریان الکتریکی از درون یک سیم پیچ یک قطب مغناطیسی به وجود می آید. با قطع و وصل جریان الکتریکی می توان قطب مغناطیسی را قطع و وصل کند و با تغییر جهت جریان الکتریکی، قطب های مغناطیسی نیز 180 درجه تغییر جهت می دهند. در ساده ترین موتورهای الکتریکی جریان مستقیم، یک سری آهنربا بر روی استاتور و دو یا چند سری سیم پیچ بر روی روتور (آرمیچر) قرار گرفته است.
سیم پیچ استاتور: سیم پیچ استاتور به واسطه یک منبع جریان الکتریسیته خارجی تغذیه می شود و با عبور جریان الکتریکی از داخل این سیم پیچ ها میدان مغناطیسی یکنواختی در جهت ثابت تولید می شود. در کنار این میدان مغناطیسی، یک میدان مغناطیسی ناشی از عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ های روتور (آرمیچر) پدید خواهد آمد.
میدان جدید: میدان جدید در جهت خاصی نسبت به استاتور شکل می گیرد که با بر هم کنش میدان های مغناطیسی استاتور و روتور (آرمیچر) یک نیرو دورانی در روتور ایجاد می شود که منجر به چرخش آرمیچر شده و در نتیجه انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می شود.
ایجاد میدان مغناطیسی: برای ایجاد میدان مغناطیسی مناسب در روتور، لازم است که جهت جریان الکتریکی آرمیچر در هر سیکل دو بار برعکس شود. برای این منظور از سوییچی گردشی به نام کموتاتور استفاده می شود. به این ترتیب آهنربای الکتریکی آرمیچر (روتور)، آهنربای استاتور را جذب و دفع می کند.
تعیین سرعت: مجموعه پارامترهایی که در تعیین سرعت نهایی موتور جریان مستقیم تاثیر دارند، عبارت هستند از: ولتاژ، جریان، بار موتور یا گشتاور ترمزی. در موتور جریان مستقیم، سرعت وابسته به ولتاژ و گشتاور وابسته به جریان است چرا که با افزایش جریان و تعداد دور سیم پیچ می توان قدرت میدان مغناطیسی تولیدی را افزایش داد. در این موتور برای کنترل سرعت و تغییر آن می توان از یک منبع ولتاژ متغیر استفاده کرد.
با ظهور موتورهای جریان مستقیم در دهه 1870 میلادی، انقلابی دیگر در صنعت رخ داد چرا که یک سیستم برقرسانی برای به حرکت درآوردن ماشین آلات ابداع شده بود.
از آنجایی که این موتورها با باتری های قابل شارژ هم کار می کنند، می توان از آنها در مکان هایی که دسترسی به جریان الکتریکی متناوب نداریم، استفاده کنیم. همین موضوع بود که ایده اولی تولید ماشین های برقی (الکتریکی) را شکل داد.
امروزه موتورهای جریان مستقیم در سایزهای مختلف و با توان های مختلف تولید می شوند و از آنها در صنایعی گوناگونی استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به اسباب بازیهای مختلف اشاره کرد که از موتورهای جریان مستقیم در ابعاد کوچک استفاده می کنند. از انواع موتورهای جریان مستقیم با ابعاد و توان بیشتر برای مواردی همچون به کار انداختن غلتک های گردان فلزات در کارخانه های نورد نام برد.
از آنجایی که با اعمال توان مکانیکی به یک موتور جریان مستقیم می توان توان الکتریکی از آن دریافت کرد، از آن به عنوان ژنراتور نیز یاد می شود و از این ویژگی موتورهای جریان مستقیم برای شارژ باتریهای خودروهای هیبریدی و قطارهای برقی استفاده می شود که به این سیستم، ترمز احیا کننده می گویند.
دو دسته ای که نخست به بررسی آنها می پردازیم، موتورهای جریان مستقیم سری و موازی (شنت) هستند. در موتور سری، سیم پیچ استاتور به صورت سری به سیم پیچ روتور متصل شده است و این در حالی است که در موتور موازی این ارتباط به صورت موازی برقرار شده است. در موتور سری بر خلاف موتور موازی سیم پیچ میدان با سیمی با سطح مقطع بزرگ پیچیده می شود.
علت آن هم تحمل جریان زیاد گذرنده از سیم پیچ روتور است. از موتورهای سری در مکانهایی که نیازمند گشتاور بالا هستیم، استفاده می کنیم، نظیر راه اندازهای خودرو سواری، محرک قطارها و جرثقیل ها و این در حالی است که کاربرد موتورهای شنت (موازی) کاملا متفاوت بوده و مناسب کار تحت بارهای کم و ثابت نظیر دمنده ها و هواکش های صنعتی می باشد.
موتور ترکیبی همانطور که از نامش پیدا است، هر دو اتصال سری و موازی را دارد. در واقع سیم پیچ استاتور از دو سیم پیچ جداگانه تشکیل می شود که یکی از آنها با سیم پیچ روتور موازی است و دیگری به صورت سری با آن قرار گرفته است. دو زیر مجموعه این موتورها را موتورهای کمپوند نقصانی و کمپوند اضافی تشکیل می دهند. از این موتورها در مکان هایی که گشتاور زیاد با سرعت تقریبا ثابت مورد نیاز است، نظیر ماشین های برش کارخانجات، استفاده می شود.
در موتور مغناطیسی دائم، روتور بدون سیم پیچ است و از آهنربای دائم در آنها استفاده می شود، از این رو برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و یکی از پرکاربردتربن انواع موتورهای جریان مستقیم به شمار می آیند و از کاربردهای آن می توان به مواردی همچون برف پاک کن خودرو، بالابر شیشه در خودرو و … اشاره کرد.
در موتورهای تحریک مستقل، هر یک از سیم پیچ های روتور و استاتور به منبع جداگانه متصل می شوند.
از مزایای این موتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از معایب این موتورها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
با درود متاسفانه انواع تولیدات خود را با مشخصات فنی ان وحتی قیمت بعلاوه موارد دیگری که مشتری وسازندگان وسائل دیگر که نیاز به تولیدات شما دارند را درمورد تولیدات خود مرقوم ننموده اید
باسلام و احترام.
برای دریافت اطلاعات کامل در این مورد از کارشناس ما لطفا با شماره ۰۹۰۵۱۲۰۶۴۴۰ تماس بگیرید.
باتشکر.
پینیون