دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
پینیون > خدمات مهندسی > آموزش و مشاوره > معرفی بخش های UG-16 تا UG-22 مخازن تحت فشار

بخش اول: معرفی مخازن تحت فشار

بخش دوم: شرایط کار با استاندارد ASME Sec VIII DIV.1

بخش سوم:

در ادامه مبحث طراحی، ساخت، بازرسی و نصب مخازن تحت فشار

در این قسمت به معرفی بخش های UG-16 تا UG-22 پرداخته خواهد شد.

در UG-16 (طراحی عمومی یا unit general) حداقل ضخامت مورد نیاز برای ورق بعد از فرم دادن هد یا دیواره 1.5 میلیمتر در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که اگر ضخامت ورقی 8 میلیمتر باشد نباید بعد از ساخت هد یا شل برای مخزن در اثر فرمینگ یا رولینگ ورق ضخامت نقطه ای از آن به زیر 6.5 میلی متر کاهش یابد. لازم به توضیح است که اعداد گفته شده بدون در نظر گرفتن میزان خوردگی برای ورق می باشد. در این قسمت استثناهایی نیز وجود دارد که می بایست به فراخور خود و در موارد خاص در نظر گرفته شود.

UG-18: در این قسمت به این نکته اشاره شده است که از کلیه متریالها در زیر قسمت C به شرط رعایت موارد ذکر شده در sec IX می توان برای ساخت مخازن می­توان استفاده نمود. تنها نکته مهم در این قسمت رعایت ناحیه HAZ (Heat affected zone) می باشد. ناحیه HAZ ناحیه ای است که در محدوده جوشکاری واقع شده و به دلیل بالا رفتن درجه حرارت در این ناحیه، حرارت بالا بر روی متریال مجاور جوش نیز تأثیر گذار خواهد بود. در برخی از موارد بعد از جوشکاری، ناحیه HAZ می بایست تحت عملیات (Post welded heat treatment) PWHT  قرار گیرد.

UG-19: در این قسمت مخازن خاص معرفی شده است. در برخی از مخازن فشار و دما ممکن است در مخزن و در نقاط مختلف متفاوت باشد. به طور کلی در این مخازن در هر نقطه می بایست شرایط بحرانی تر برای محاسبات ملاک قرار گرفته و برای شرایط بحرانی تر طراحی صورت گیرد. برای مثال فشار بالاتر و دمای بالا و یا خیلی پایین تر می بایست ملاک طراحی در این مخازن باشد.

UG-20: در این قسمت به دمای طراحی اشاره شده است. بر اساس نوع ورق مورد استفاده در مخزن دمای طراحی مشخص می گردد. این بدان معناست که هر ورق با هر جنس می تواند یک بازه دمایی خاص را تحمل کند و اگر بازه مورد نظر رعایت نگردد منجر به آسیب به ورق و در نتیجه آسیب به مخزن خواهد شد. همچنین مینیمم دمای طراحی نیز به همین شیوه می باشد. به طور مثال حداقل دمای طراحی برای ورق  50c ،  A283 grade C+ می باشد.

اصطلاح رایج برای دمای حداقل (minimum design metal temperature) MDMT می باشد. نکته دیگر مورد اشاره در این قسمت تست ضربه می باشد. برای شرایط دمایی پایین بر روی ورق تست ضربه می بایست صورت گیرد بدین معنی که ورق تا دمای مورد نظر سرد و با استفاده از ضربه تا 30 ژول به آن ضربه زده می شود و مقاومت آن در برابر این ضربه اندازه گیری می گردد تا از مناسب بودن آن برای مصرف مورد نظر اطمینان حاصل شود.

UG-21: در این قسمت به فشار طراحی اشاره شده است. مخازن طراحی شده توسط این استاندارد می بایست برای دو شرایط طراحی و تست مورد محاسبه قرار گیرند. منظور از تست، تست هیدوراستاتیک و با فشار 1.3 برابر فشار طراحی می باشد.

در اینجا لازم است به فاکتوری به نام (maximum allowable working pressure) MAWP با ذکر مثال اشاره نمود.

فرض کنیم پس از طراحی مخزن با فشار طراحی ضخامت ورق 15.3 میلی متر بدست آید و ورق استاندارد در بازار با ضخامت 16 میلی متر باشد. چون برای ورق خریداری شده ضخامت بالاتر از ضخامت طراحی می باشد می بایست مجددا فشار با ضخامت 16 میلی متر محاسبه گردد. فشار بدست آمده MAWP نام دارد که بالاتر از فشار طراحی اولیه می باشد.

UG-22 : نیروهای وارده به مخازن تحت فشار

  • فشار داخلی و یا خارجی و یا اختلاف فشار بیرون و داخل مخزن و یا خلا
  • وزن مخزن با سیال و بودن سیال چه در شرایط عملیاتی و چه در شرایط نرمال
  • نیروی باد و برف
  • نیروی ناشی از زلزله
  • نیروی وارده از طرف متعلقات مانند نردبان و پلت فرم ها
  • نیروی وارده از اتصالات و متعلقات داخلی مخزن به مخزن
  • نیروی ناشی از بارگذاری سیکلی مانند پر و خالی شدن مخزن
  • نیروی ناشی از ضربات سیال داخل مانند ضربه قوچ

برای طراحی مخزن تحت فشار کلیه نیروهای واره به مخزن می بایست مورد محاسبه قرار گیرد. به برخی از این نیروها، بار مرده و برخی دیگر بار زنده گفته می شود. نیروهایی مانند باد، برف، زلزله و… بار زنده و نیروهایی مانند نیروهای اتصالات و متعلقات بار مرده تلقی می شوند.

pressure-tank-ug-17

 

3 پاسخ
  1. قلی زاده

    سلام وقتتون بخیر.
    در زمینه ساخت مخازن نفت و گاز فیلم های اموزشی دارید؟ترجیحا به زبان فارسی
    لطف میکنید سایتی تو این زمینه برام ارسال بفرمایید تو اینترنت تمامی فیلم ها چون به زبان فارسی نیست و من نیاز شدید به توضیحات حین فیلم دارم به همین دلیل مزاحم شما شدم اگر فیلم خودتون دارید بی زحمت برام ارسال کنید یا اگر سایتی میشناسید معرفی بفرمایید.
    با تشکر

یک دیدگاه بگذارید