دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تامین و فروش انواع دیود

گروه فنی مهندسی بازرگانی پینیون در زمینه فروش انواع قطعات و تجهیزات حوزه برق و الکترونیک فعالیت دارد ، انواع دیود ها از برندهای معتبر را از ما بخواهید.

فروش دیود هانیانگ , آتبین , دلتا , شیوا امواج

دیود چیست؟

یک دیود یک نیمه هادی است که به عنوان سوئیچ یک طرفه جریان عمل می ­کند و امکان عبور جریان در یک جهت را فراهم می­ کند و در مقابل عبور جریان در جهت مخالف به شدت مقاومت می­ کند. دیودها همچنین به عنوان یکسوکننده نیز شناخته می­ شوند، زیرا جریان متناوب AC را به جریان مستقیم DC تبدیل می­ کند. دیودها بر اساس نوع ولتاژ و ظرفیت جریانشان ارزیابی می­ شوند.

دیودها

دارای دو قطب هستند، قطب مثبت آن­ها آند و قطب منفی آن­ها کاتد نامیده می­ شود. بیشتر دیودها تنها در صورت اعمال ولتاژ مثبت به آند اجازه عبور جریان را می ­دهند. در شکل زیر پیکر بندی متفاوت دیودها را مشاهده می­ کنید.

شماتیک دیود

شماتیک دیود همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، به صورت یک پیکان است که سر آن به صورت قراردادی در جهت عبور جریان در هنگام بایاس مستقیم است. این به این معناست که آند به نیمه هادی نوع P و کاتد به نیمه هادی نوع N متصل می­ شود.

عملکرد دیود

عملکرد دیود به فعل و انفعالات بین نیمه هادی نوع n و p بستگی دارد. یک نیمه هادی نوع n دارای الکترون­ های آزاد فراوان و تعداد کمی حفره است. به عبارت دیگر می­توان گفت تراکم الکترون ­های آزاد در نیمه هادی نوع n بسیار بالا و تراکم حفره ها در آن پایین است. الکترون های آزاد در نیمه هادی نوع n حامل­ های بار اکثریت هستند و حفره ­ها حامل­ های اقلیت محسوب می ­شود.

در نیمه هادی نوع p، حفره ­ها دارای تراکم بالا و الکترون­های آزاد تراکم کمی دارند. در این نوع نیمه هادی حفره­ ها حامل بار اکثریت و الکترون­ های آزاد حامل بار اقلیت محسوب می ­شوند.

وضعیت دیود در حالت عادی

در حالت عادی زمانی که نیمه­ هادی نوع n و p به یکدیگر متصل می­ شوند. از آنجایی که تراکم حامل­ های بار اکثریت در دو نیمه هادی متفاوت است، الکترون­های آزاد در نیمه هادی نوع n و حفره ها در نیمه هادی نوع p حامل­ های اکثریت هستند، الکترون­ های آزاد سعی در نفوذ به نیمه هادی نوع p و حفره ­ها سعی در نفوذ به نیمه هادی نوع n دارند.

بعد از گذشت یک مدت زمان الکترون ­های آزاد به نیمه هادی نوع p و حفره ها به نیمه هادی نوع n نفوذ می ­کنند، الکترون­ های نفوذی به نیمه هادی نوع p با حفره های موجود در آن ترکیب شده و یک ناحیه خالی از یون مثبت ایجاد می­کنند و به همین ترتیب حفره ­های نفوذی به نیمه هادی نوع n با الکترون ­های آزاد آن ترکیب شده و یک ناحیه خالی از یون منفی ایجاد می ­کنند. این ناحیه ها بین دو نیمه هادی و در محل اتصال آن­ها واقع است و به ناحیه تخلیه معروف است.

بایاس مستقیم

در این حالت ترمینال مثبت منبع به نیمه هادی نوع p و ترمینال منفی منبع به نیمه هادی نوع n متصل می­ شود. اگر ولتاژ منبع را از صفر افزایش دهیم در شروع هیچ جریانی از دیود عبور نخواهد کرد. دلیل این امر کم بودن میزان ولتاژ برای غلبه بر میدان ایجاد شده درون دیود می ­باشد. ولتاژ مورد نیاز برای غلبه بر میدان ایجاد شده در ناحیه تخلیه را ولتاژ آستانه می­ نامند. این مقدار برای سیلیکون 0.7 ولت و برای ژرمانیم 0.3ولت است.

 پس از رسیدن ولتاژ منبع به ولتاژ آستانه و عبور از آن، حامل­ های اکثریت شروع به عبور از ناحیه تخلیه کرده و جریان از دیود عبور می­ کند. در این حالت دیود مانند اتصال کوتاه رفتار می­کند و تنها مقدار خیلی کمی مقاومت از خود نشان می­ دهد.

بایاس معکوس

در این حالت ترمینال مثبت منبع به نیمه هادی نوع n و ترمینال منفی منبع به نیمه هادی نوع p متصل می­ شود. در این شرایط بدلیل نیروی جاذبه پتانسیل منفی منبع، حفره ها بیشتر از ناحیه تخلیه فاصله می­ گیرند و به همین ترتیب الکترون­ های ازاد به سمت ترمینال مثبت منبع جذب می­ شوند و این اتفاق موجب افزایش ناحیه تخلیه و جلوگیری از عبور جریان خواهد شد. در این حالت دیود به عنوان یک المان مدار باز عمل خواهد کرد و مقاومت آن به بی نهایت میل می­ کند.

همانطور که در ابتداا گفته شد درون نیمه هادی ها علاوه بر حامل­ های اکثریت، حامل­ های اقلیتی وجود دارند در شرایط بایاس معکوس در حضور ولتاژ معکوس زیاد این حامل­های اقلیت شروع به حرکت خواهند کرد و باعث عبور یم جریان کوچک از دیود خواهد شد. اگر ولتاژ معکوس اعمالی بیشتر شود این باعث افزایش حرکت حامل­ های اقلیت و تخریب دیود خواهد شد.

انواع دیود

انواع مختلفی از دیود­ها برای طراحی مدارات الکتریکی وجود دارند، که می­ توان دیود لیزری، دیود شاتکی، دیود زنر، دیود تفنگی، ال ای دی، فوتو دیود، دیور ورکتوری و بسیاری دیگر را نام برد. بسیاری از انواع دیودهای در صنعت نیز کاربرد دارند که دارای ساختار و بدنه متناسب با کاربردهای صنعتی طراحی شده اند بعضی از این دیودها به شرح زیر هستند:

دیودهای پیچی

دیودهای پیچی برای مصارف ولتاژ بالا و ولتاژ پایین کاربرد دارند و این تجهیزات برای عملکرد در رنج ولتاژی 200 تا 2000 ولت طراحی شده ند. رنج جریان آنها  بین 1 تا 7500 آمپر است.

مزایای دیود پیچی

تجهیزات پیچی در رنج عظیمی از کاربردها استفاده می شوند، ویژگی های خاص این محصول در صورتی که جریان بالا، توپولوژی غیر معمول، خنک کننده گی و پایداری در مکان های سخت مورد نیاز باشد به کار می آیند.

  • سرهم بندی آسان
  • آب بندی مناسب
  • ساختار مستحکم

کاربردهای دیود پیچی

در دستگاه های جوش، شارژر باتری، استارترهای نرم، کنترل موتور DC و کنترل کننده هایAC(به عنوان مثال برای کنترل دما) ، مبدل ها و بسیاری دیگر….

دیود دیسکی

دیودهای دیسکی یکی از انواع دیودها هستند که برای کاربردهای با جریان بیش از 8000 آمپر و یا ولتاژ بیش از 7200 استفاده می­ شوند. دیودهای دیسکی در سیستم توزیع قدرت به عنوان سوئیچ و یا یکسوکننده به  کار برده می ­شوند.

دیود فست

یک نیمه هادی است که زمان ریکاوری معکوس برای یکسو سازی را در فرکانس بالا تسریع می کند، زمان ریکاوری سریع برای یکسوسازی سیگنال های AC فرکانس بالا بسیار ضروری است و مشکل اصلی در کارکرد دیودهای مرسوم سرعت پایین آن­ها است. ساختار دیود فست همچون دیودهای عادی است با این تفاوت که در دیودهای فست طلا به مواد نیمه هادی افزوده می­شود. دیودهای فست در دو نوع اصلی وجود دارند، یکی ساخته شده از اتصال P-N دیفیوز شده و دیگری ساخته شده از مواد نیمه هادی است.

مزایای دیود فست

  • سرعت خیلی بالا در سوئیچینگ
  • زمان کوتاه برای ریکاوری معکوس
  • کارایی مناسب تر نسبت به دیودهای معمولی
  • تلفات کمتر

کاربردهای دیود های فست

  • یکسوکنندگی: این دیودها در یکسوکنندههایی که برای فرکانس بالا استفاده میشوند کاربرد دارند.
  • محیط های صنعتی و تجاری: این دیودها در مدارات الکترونیکی در صنایع مختلف ئر بخش های مختلف اتومبیل کاربرد دارند.
  • آشکارسازی سیگنال های رادیویی: از این دیود ها برای آشکار سازی امواج فرکانس بالای RF استفاده می شود.
  • مدارهای ارتباطی دیجیتالی و آنالوگی: از این مدارات به دلیل سرعت بالا در مدارهای ارتباطی استفاده میشود.

ماژول پل دیودی

پل های دیودی در دو نوع تکفاز و سه فاز موجودند، یک پل دیودی آرگومانی متشکل از چهار دزود است که برای یکسوسازی یک جریان متناوب و تبدیل آن به یک جریان مستقیم استفاده می شود.یک ماژول پل دیودی یکسوسازی تمام موج است.

ماژول های پل تکفاز در ادارات و خانه ها با ولتاژ 120 تا 24 ولت کاربرد دارند. یکسو سازهای سه فاز که به عنوان چند فاز هم شناخته می شوند در عملکرد مشابه یکسوسازهای سه فاز می توان در بسیاری از کاربردهای صنعتی می توان استفاده کرد.