دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
فروش انواع تریستور صنعتی

تریستور SCR

یکسوساز کنترل شده با سیلیکون (تریستور SCR) یا تریستور سه سیمه، نیمه هادی و یا مدارات مجتمعی هستند که برای اولین بار توسط شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۳۳۷ (۱۹۵۸ میلادی) ساخته شدند و یکسوساز کنترل شده با سیلیکون نام گرفتند. همان‌طور که از نامش پیداست، یک یکسوساز یا دیود کنترل شده‌است که امکان کنترل جریان به وسیله یک جریان پایین را فراهم می کنند. این ابزار به صورت یک قطعه­ ی چهار لایه‌ای P-N-P-N ساخته می‌شود که بطور گسترده در مدارهای الکترونیک پرتوان بکار می رود. پینیون در زمینه فروش تریستورهای صنعتی (Thyristor وتریستورSCR) درانواع مدل، تک فاز و سه فاز، تک (SINGLE TYRISTOR)، دوبل (DOUBLE TYRISTOR)، دیسکی با بارهای اهمی وسلفی در آمپر های مختلف و همچنین سری های SKT،SKKT از سمیکرون، سری های CS ،MCC از برند ویستکد و کاربرد های RF فعالیت می کند. برای مشاوره و یا استعلام قیمت با شماره های درج شده تماس بگیرید و یا از طریق فرم ثبت سفارش، محصول خود را سفارش دهید.

گواهی اصالت کالا برای فروش محصولات اورجینال صنعتی
پینیون نمایندگی فروش انواع قطعات برق و الکترونیک
با خرید از گروه پینیون می توانید از خدمات پشتیبانی ما استفاده کنید

یکسوساز کنترل شده با سیلیکون (تریستورSCR)

بعضی منابع یکسوساز کنترل شده با سیلیکون (تریستورSCR) را با تریستور یکسان دانسته اند و برخی دیگر یکسوساز کنترل شده با سیلیکون را به عنوان زیرمجموعه ای از تریستورها معرفی کرده اند، بنابراین ابتدا توضیحات مختصری درباره تریستور ارائه خواهد شد و سپس به یکسوساز کنترل شده با سیلیکون می­ پردازیم.

تریستورها ابزاری متشکل از نیمه ­هادی­ های نوع N و P به صورت چهارلایه هستند، دارای توانایی کنترل و پاسخگویی سریع و قابلیت اطمینان بسیار بالا هستند و با کمترین مراقبت می­ توانند جریان­ های بسیار بالا را مدیریت کنند. تریستورها هزینه تولید بسیار پایینی دارند و در عین حال بسیار کارآمد هستند. این ابزار دارای قابلیت مدیریت توانی به بزرگی ( 4MW 1600V در 2500A) را دارد. تمامی تریستورها مشابه اند اگرچه در قواعد عملکردی تفاوت­ هایی دارند.

برای شناخت انواع نیمه هادی ها به صفحه مشخص شده مراجعه فرمایید.

 

تصویر و شماتیک تریستور SCR

ساختار تریستور SCR

تریستور SCR شامل چهار لایه نیمه هادی به صورت PNPN و یا NPNP که شامل سه محل اتصال با نامهای J1، J2 و J3 و همچنین شامل سه ترمینال است به گونه ای که ترمینال آند آن به نیمه هادی نوع P، ترمینال کاتد آن به نیمه هادی نوع N و ترمینال گیت آن به نیمه هادی نوع N و نزدیک به ترمینال کاتد مطابق شکل زیر متصل می شوند.

ساختار داخلی و نام گذاری اتصالات در تریستور SCR

انواع مدکاری یکسوساز کنترل شده با سیلیکون

عملکرد تریستور SCR

این یکسوساز درسه مد کاری عمل می کند:

  • مد انسداد مستقیم

 در این مد کاری، ترمینال آند یکسوساز کنترل شده با سیلیکون به ترمینال مثبت منبع تغذیه، ترمینال کاتد تریستور SCR به ترمینال منفی منبع تغذیه متصل خواهند شد. درحالی که به ترمینال گیت ولتاژ صفر اعمال می ­شود. در این شرایط اتصال­های J1 و J2 به صورت بایاس مستقیم و اتصال J3 به صورت معکوس بایاس خواهد بود، در این حالت یک جریان بسیار کم از آند به کاتد وجود خواهد داشت که به این جریان، جریان نشتی گفته می­ شود. با وجود این جریان نشتی ولتاژ بین آند و کاتد تا رسیدن به ولتاژ شکست را فراهم خواهد کرد.

برای اطلاع از نحوه کار انواع منبع تغذیه کلیک کنید.

  • مد انسداد معکوس

در این مدکاری ترمینال آند تریستور SCR به ترمینال منفی منبع تغذیه و ترمینال کاتد یکسوساز کنترل شده با سیلیکون به ترمینال مثبت منبع تغذیه متصل خواهد شد. در این مد­کاری جریانی از آند به کاتد وجود نخواهد داشت و ولتاژ تریستور SCR نیز برابر ولتاژ مسدود خواهد بود. معمولا ولتاژ انسداد مستقیم و معکوس مشابه هم هستند.

  • مد هدایت مستقیم

در این مدکاری ترمینال آند یکسوساز کنترل شده با سیلیکون به ترمینال مثبت منبع تغذیه و ترمینال کاتد تریستور SCR به ترمینال منفی منبع تغذیه متصل می­ شود و یک پالس ولتاژ مثبت که ولتاژ راه انداز نیز نامیده می ­شود به پایه گیت یکسوساز کنترل شده با سیلیکون اعمال می­ شود. زمانی که این ولتاژ مثبت به پایه گیت اعمال می ­شود تریستور SCR بایاس مستقیم خواهد بود و جریانی از آند به کاتد جاری می ­شود. زمانی که تریستور SCR در حالت بایاس مستقیم است حتی با وجود اینکه هیچ ولتاژی بر پایه گیت نداشته باشیم همچنان تریستور SCR روشن خواهد بود به این ولتاژ ولتاژ­شلیک گفته می­ شود.

 برای رفع این مشکل دو راهکار وجود دارد: 1. کاهش جریان گیت 2. اتصال آند و کاتد به وسیله یک پوش باتن.

 

خاموش کردن تریستور SCR با اتصال آند و کاتد            خاموش کردن تریستور SCR با کاهش جریان گیت

زمانی که ولتاژ بایاس مستقیم به تریستور SCR اعمال می­ شود اتصالات J1 و J2 به صورت مستقیم بایاس می­ شوند در حالی که اتصال J3 بایاس معکوس است. با اعمال کلاک به گیت اتصال J3 نیز بایاس مستقیم خواهد شد و تریستور SCR هدایت می­ کند.­

تریستور SCR در حالت خاموش معادل یک مقاومت بی­ نهایت و در حالت روشن معادل یک مقاومت بسیار کوچک در حد صفر است.

کابردهای تریستور SCR

از تریستور SCR در کاربردهای متفاوتی استفاده می­ شود که برخی از آن­ها به شرح زیر هستند:

  • کنترل توان AC

تریستور SCR یک ابزار یک طرفه است و زمانی که به یک منبع AC متصل می­ شود در نیم سیکل مثبت روشن است و توان را به بار می­رساند و در نیم سیکل منفی منبع AC خاموش خواهد بود و هیچ توانی به بار منتقل نمی ­شود. بنابراین می­توان از آن برای کنترل توان AC در کلید­ای کنترل توان از قبیل دیمرهای فن­ها، رگلاتورهای توان و کنترل موتور استفاده کرد.

  • یکسوکننده پل کنترل شده

تریستور SCR در مبدل­ های AC به DC برای یکسوکردن توان AC در تبدیل به توان DC مانند یکسوکننده ­های نیم­ موج و تمام­ موج استفاده می­ شود. این یکسوکننده­ های توان را می­ توان با اعمال سیگنال راه ­انداز به پایه گیت ­تریستور SCR کنترل کرد.

استفاده از یکسوساز کنترل شده با سیلیکون برای یکسوکننده پل کنترل شده

  • انتقال توان DC

 از یکسوساز کنترل شده با سیلیکون در خطوط انتقال توان DC استفاده می ­شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید