دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

سروو موتور چیست؟ ویژگیها، انواع و کاربردها

سروو موتور یکی از بهترین وسایل برای کنترل حرکت در اتوماسیون صنعتی است که به شما قدرت کنترل حرکت خطی، زاویه ای، شتاب و سرعت را می‌دهد. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که سروو موتور چیست؟ همچنین اطلاعاتی را درباره انواع و کاربردهای این وسیله در اختیار شما قرار می‌دهیم. شما می‌توانید برای ثبت سفارش خرید سروو موتور با ما در پینیون تماس بگیرید.

معرفی انواع سروو موتور

سروو موتور چیست؟

سروو موتور یا Servo Motor وسیله ای است که امکان کنترل موقعیت خطی و زاویه ای، گشتاور، سرعت و شتاب را برای ما فراهم می‌کند و می‌تواند به عنوان یک عملگرد دورانی یا خطی، در سیستم فعالیت می‌کند. سروو موتورها دارای حالتی پلکانی شبیه به استپ موتور هستند که می‌توانند امکان کنترل موقعیت را برای ما فراهم کنند. علاوه بر این یک سیستم فیدبک در آن‌ها وجود دارد که امکان تنظیم دقیق مکان را فراهم کرده و به این ترتیب دقت انجام کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. شما می‌توانید برای اطلاع از تفاوت سروو موتور و استپ موتور مقاله ما را در این مورد مطالعه کنید.

سروو موتور چگونه کار می کند؟

سروو موتور در واقع بخشی از یک سیستم حلقه بسته است که مدارهای کنترل، چرخ دنده‌ها، درایوها و تقویت کننده‌ها را شامل می‌شود. این سیستم یک موتور معمولی دارد که یک انکودر بر روی شفت آن نصب شده است. در زمان شروع به کار، یک سیگنال کنترلی به سروو ارسال شده و شفت بر اساس فرمان موقعیت ارسال شده، در یک زاویه خاص تنظیم می‌شود؛ این زاویه تا زمان ارسال فرمان بعدی و تغییر سیگنال حفظ خواهد شده و به طور دائمی از طریق ارسال فیدبک از انکودر، تنظیم می‌شود.

همچنین بخوانید: سیستم کنترل حلقه بسته چیست

انواع سروو موتور چیست؟

سروو موتورها بر اساس معیارهای مختلفی طبقه بندی می‌شوند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سروو موتور برچه اساسی طبقه بندی میشوند

جریان کاری

انواع سروو موتور بر اساس جریان کاری به دو دسته AC و DC طبقه بندی می‌شوند. این دو نوع servo Motor از نظر توانایی کنترل سرعت با هم تفاوت دارند؛ به این معنا که در موتورهای DC، سرعت با ولتاژ و بار ثابت ارتباط دارد. اما در موتورهای AC، کنترل سرعت به فرکانس ولتاژ و تعداد قطب‌های مغناطیسی وابسته است. علاوه بر این، جریانی که در موتورهای AC استفاده می‌شود، بیشتر خواهد بود؛ اما به دلیل دقت و سرعت بالاتری که دارند، در بیشتر کاربردهای صنعتی مانند ساخت روبات از سروو موتور AC استفاده می‌شود.

ساختار الکتریکی

انواع سروو موتور بر اساس ساختار الکتریکی در دو دسته سه سیم و پنج سیم قرار می‌گیرند که نمونه‌های سه سیم آن رایجتر است. در این سیستم، دو سیم به عنوان تغذیه و یک سیم برای کنترل کاربرد دارد؛ اما در سروو موتور پنج سیم، چهار سیم برای تغذیه در نظر گرفته شده که دو تا متعلق به مدار و دوتای باقیمانده متعلق به موتور هستند.

ساختار مکانیکی

از دید ساختار مکانیکی هم انواع سروو موتور در دو دسته خطی و دورانی قرار می‌گیرند. هریک از این دو نوع، توانایی کنترل موقعیت در یک حالت خاص را دارند؛ برای مثال در ساختار خطی، حرکت‌های دورانی با استفاده از گیربکس به خطی تبدیل شده و در نهایت کنترل موقعیت در این راستا انجام می‌شود.

برند

امروزه شرکت‌های مختلفی در سرتاسر دنیا به تولید انواع سروو موتور اشتغال دارند که از بهترین آن‌ها می‌توان به سروو موتور دلتا، LS، زیمنس و استون اشاره کرد. شما می‌توانید برای خرید سروو موتور از بهترین برندها و با ضمانت اصالت کالا، با ما در پینیون تماس بگیرید.

کاربرد سروو موتور چیست؟

سروو موتور چه کاربردهایی دارد؟

در هر جایی که نیاز به دقت و سرعت بالا باشد و نتوان از الکتروموتورهای معمولی استفاده کرد، از سروو موتور استفاده می‌شود. مهمترین کاربردهای سروو موتور از قرار زیر هستند:

  • صنایع نساجی و تولید پارچه
  • سینماهای چند بعدی
  • ماشین آلات چاپ
  • دستگاه‌های تزریق پلاستیک
  • دستگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی
  • دستگاه‌های CNC فلزات و چوب
  • ساخت طلا و جواهر
  • ساخت انواع دوربین برای تنظیم لنز و زوم
  • ساخت ربات برای کنترل سرعت و حرکت چرخ‌ها
  • ساختار پنل‌های خورشیدی
  • دستگاه‌های فرم دهی و برش قطعات

سخن پایانی

سروو موتور یکی از بهترین انواع الکتروموتورها برای کاربردهایی است که نیاز به سرعت و دقت بالا دارند. در این مقاله از پینیون به این سوال پاسخ دادیم که سروو موتور چیست؟ همچنین انواع و نحوه عملکرد آن را بررسی کرده و درباره مزایا و کاربردهای این مدل الکتروموتور اطلاعاتی را به شما دادیم.

سوالات متداول

مهمترین بخش سروو موتور چیست؟

مهمترین بخش در سروو موتور، انکودر است که وظیفه دارد فیدبک را ارسال کرده و اطلاعات مربوط به جریان، سرعت و موقعیت را در اختیار الکتروموتور قرار دهد.

مزیت استفاده از سروو موتور چیست؟

  • امکان کنترل دقیق موقعیت به دلیل استفاده از فیدبک
  • قابلیت مانیتورینگ دقیق مکان موتور
  • امکان کار در سرعت بالا و گشتاور کامل
  • مصرف برق کم

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید