گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون تامین کننده و فروش انواع الکتروموتورهای صنعتی (موتور AC) از برند های معتبر از جمله موتور موتوژن، الکتروژن، ایلماژ ترکیه، گاماک، زیمنس، کمپ موتور ویبره، ای ال کا می باشد. انواع موتور های AC عبارتند از: تک فاز و سه فاز، فلنج دار و پایه دار در انواع فرم های آلومینیومی، چدنی و توان های (0.06 تا 75) کیلووات در دور های (750 تا 3000) دور بر دقیقه. برای خرید موتور AC فقط کافیست با ما تماس بگیرید تا از مشاوره گروه بازرگانی پینیون بهره مند شوید.
به طور کلی موتور AC نوعی ماشین است که جریان الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می کند. موتورهای الکتریکی به طور کلی به دو دسته DC (جریان مستقیم) و AC (جریان متناوب) تقسیم می شوند.
موتورهای جریان مستقیم خود به دو دسته براشلس و براش طبقه بندی می شوند و موتورهای جریان متناوب را می توان به سه نوع خطی، موتورهای سنکرون و موتورهای القایی تقسیم بندی کرد. در ادامه این مطلب درباره موتورهای جریان متناوب (موتور AC) صحبت خواهیم کرد.
همان طور که از نام موتورهای جریان متناوب پیدا است، این موتورها با جریان متناوب تغذیه می شوند و توان الکتریکی را به توان مکانیکی چرخشی تبدیل می کنند. موتورهای جریان متناوب جز متداولترین موتورهای موجود در بازار هستند که در بسیاری از تجهیزات صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار می گیرند.
به طور کلی می توان مزایای زیر را برای این دسته از موتورها برشمرد:
به طور کلی تمام موتورهای جریان متناوب از دو بخش اصلی استاتور و روتور تشکیل شده اند که با فاصله ای مشخص و ثابت نسبت به یکدیگر درون بدنه موتور قرار می گیرند که در ادامه مختصری درباره آنها توضیح خواهیم داد.
استاتور بخش ثابت و خارجی بدنه موتور است که با جریان الکتریکی متناوب از سیم پیچ های آن عبور می کند و در نتیجه میدان مغناطیسی دوار ایجاد می شود. استاتور از چند قطعه کوچک فلزی از جنس آلومینیوم، آهن یا مس ساخته می شود. شکل نهایی این قطعه نظیر یک سیلندر تو خالی است که به آن هسته استاتور گفته می شود.
بخش داخلی: در بخش داخلی این استوانه شیارهایی در نظر گرفته شده که محل عبور سیم پیچ ها هستند. سیم پیچ ها به همراه هسته ی خود، یک آهنربای مغناطیسی تولید می کنند که با تغذیه AC کار می کنند.
روتور نیز بخش متحرک و داخلی موتور AC جریان متناوب را تشکیل می دهد که به محور موتور متصل بوده و در اثر میدان مغناطیسی دوار استاتور، گشتاور ایجاد می کند.
اجزای تشکیل دهنده روتور: روتور از چند قطعه جداگانه و باریک فولادی تشکیل شده است که میان آنها میله هایی مسی و یا آلومینیومی قرار گرفته است.
متداول ترین نوع روتور: در متداول ترین نوع روتور که روتور قفس سنجابی نام دارد. میله ها در دو انتها استوانه به کمک حلقه هایی به صورت الکتریکی و مکانیکی به یکدیگر متصل میشوند. از آنجایی که شکل این روتور شبیه قفس سنجاب است، این نوع، به روتور قفس سنجابی شهرت پیدا کرده است.
به طور کلی می توان موتورهای جریان متناوب (موتور ac) را در سه دسته بندی زیر گنجاند:
موتورهای القایی را عموما بر اساس تعداد پیچه های استاتور تقسیم بندی می کنند. بر این اساس دو دسته اصلی این موتورها را موتورهای القایی تک فاز و موتورهای القایی سه فاز تشکیل می دهند.
متداول ترین موتور AC موجود در بازار است که علت آن هم می توان در سادگی، ارزانی و هزینه پایین نگهداری آن جستجو کرد. روتور این موتورها از نوع قفس سنجابی بوده و با یک منبع تغذیه تک فاز کار می کند. این موتور، خود راه انداز نبوده و به همین علت عموما یک سیستم راه انداز و آغازگر بر روی این موتور قرار داده می شود.
با توجه به متدهای مختلف آغازگر، موتورهای القایی تک فاز را در مدل های مختلفی نظیر موتورهای القایی AC فاز شکسته، موتورهای القایی AC با خازن دائمی اسپلیت، موتورهای القایی AC با خازن، موتورهای القایی AC با قطب سایهدار و موتور القایی AC با استارت خازنی تولید می کنند.
همانطور که می دانید در این موتورها پس از اتصال تغذیه تک فاز، پیچه اصلی دارای جریان متناوب می شود که منجر به تولید میدان مغناطیسی ضربانی می شود و همین میدان مغناطیسی منجر به القای روتور می گردد ولی به علت ضربانی بودن میدان، گشتاور لازم جهت شروع حرکت اعمال نمی شود و روتور در جای خود ارتعاش می کند. دستگاه آغازگر به واسطه پیچه ی اضافی قرار گرفته در استاتور منجر به ایجاد یک میدان مغناطیسی کمکی می شود و برهم کنش این دو میدان مغناطیسی منجر به راه افتادن موتور می شود.
این موتورها (موتور AC) در مکان هایی که سیستم تغذیه سه فاز دارند نظیر مراکز صنعتی و تجاری، بسیار پرکاربرد بوده، چرا که توان های به مراتب بیشتری را تولید می کنند. می توان این موتورها را بر اساس نوع روتورشان به دو دسته روتور پیچ خورده (سیمپیچی شده) یا قفس سنجابی (قفسی) دسته بندی کرد. البته بیش از 90 درصد موتورهای القایی سه فاز از نوع قفس سنجابی هستند. موتورهای القایی سه فاز، خود استارت هستند و نیازی به تجهیزات و سیستم آغازگر ندارند.
اختلاف فاز موجود بین سه فاز تغذیه کننده منجر به ایجاد میدان دوار متعادل شده که با سرعت ثابتی می چرخد. میدان مغناطیسی دوار حاصله منجر به القای جریان در سیمپیچ روتور میگردد و همین جریان به طور متقابل یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که در نهایت منجر به چرخش روتور در جهت میدان مغناطیسی می شود. در این موتورها سرعت چرخش روتور کمتر از سرعت میدان دوار ناشی از اختلاف فازها خواهد بود، چرا که با یکسان شدن این دو سرعت، جریانی در روتور القا نخواهد شد و روتور از چرخش باز می ایستد. این تفوت سرعت را در اصطلاح لغزش می نامند.
سرعت روتور در موتورهای آسنکرون از رابطه تعیین می شود که در این رابطه S همان میزان لغزش است و یک مولفه بیبعد بوده که از رابطه بدست می آید.
اگر خروجی هر یک از قطب های روتور به یک منبع خارجی به نحوی وصل شود که روتور هم یک میدان جداگانه و مداوم ایجاد کند، به موتور حاصل، موتور همزمان (سنکرون) گفته می شود. علت نامگذاری این موتورها به موتورهای همزمان، برابر بودن سرعت چرخش روتور با سرعت میدان دوار است.
از این موتور می توان به عنوان یک ژنراتور جریان متناوب نیز استفاده کرد. از این رو یکی از مهمترین کاربردهای این موتورها در نیروگاه های آبتلمب های است چرا که در ساعات کم باری از انرژی الکتریکی به عنوان موتوری برای انتقال آب به ارتفاع بالاتر استفاده می شود و در هنگام پرباری به عنوان یک ژنراتور عمل می کند.
سرعت موتورهای سنکرون را می توان به کمک رابطه تعیین کرد. در این رابطه سرعت موتور یا سرعت چرخش میدان مغناطیسی بر اساس دور بر دقیقه است. فرکانس شبکه و تعداد قطب های موتور است. از این رو برای تغییر سرعت این موتورها باید فرکانس منبع تغذیه را تغییر دهیم چرا که تعداد قطب های یک موتور یکی از مشخصه های طراحی موتور بوده که بعد از ساخت قابل تغییر نیست.
برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.