دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
دفتر اصفهان : ۳۲۳۷۲۵۵۰-۰۳۱ دفتر تهران : ۶۶۰۸۳۰۷۹-۰۲۱ ۸:۰۰-۱۸:۰۰
خرید مطمئن
رضایت مشتری
انتخاب صحیح
بالاترین کیفیت
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون

تامین کننده وفروش انواع موتور DC صنعتی

فروش انواع موتورDC صنعتی در مدل های گیربکس دار وبدون گیربکس ، ولتاژهای 12و24 و36 ولت وابعاد فلنج های مختلف با کیفیت بالا برای دریافت مشاوره رایگان  واطلاع از قیمت موتورDC باما تماس بگیرید.

فروش موتور Maxom,Buhler,Faulhaber,Spg

شبکه های اجتماعی

telegram
whatsapp
linkedin
instagram

 

سفارش موتور

فرم زیر را تکمیل کنید

موتورهای جریان مستقیم(موتور DC )

به طور کلی موتور الکتریکی نوعی ماشین است که جریان الکتریکی را به حرکت چرخشی تبدیل می­ کند. موتورهای الکتریکی به دو دسته موتور DC  (جریان مستقیم) و موتور AC (جریان متناوب) تقسیم می شوند.

موتورهای جریان مستقیم خود به دو دسته براش­لس (بدون جاروبک) و براش (با جاروبک) طبقه بندی می­ شوند. در ادامه این مطلب درباره موتورهای جریان مستقیم صحبت خواهیم کرد.

همان­طور که گفته شد، موتورهای جریان مستقیم به دو دسته اصلی بدون جاروبک و با جاروبک طبقه بندی می­ شوند. از آنجایی که استفاده از موتورهای جریان مستقیم همراه با جاروبک متداول­ تر از مدل­ های بدون جاروبک است، در ادامه به بررسی موتورهای جریان مستقیم با جاروبک خواهیم پرداخت.

 انواع موتورهای جریان مستقیم(موتور DC ) با جاروبک عبارت هستند از:

موتور سری، موتور موازی، موتور کامپوند (ترکیبی)، موتور مغناطیس دائم و موتور تحریک مستقل

نحوه کارکرد موتورهای جریان مستقیم(موتور DC )

در مدل ­های فوق یکسان است و تفاوت در مواردی نظیر نحوه سیم ­پیچی­ ها و تعداد قطب ­های استاتور به چشم می ­خورد. از این رو اصول کلی این موتورها در ادامه توضیح داده خوهد شد و در انتها اشاره­ای کوتاه به تفاوت ­های مهم در بین متداول­ ترین موتورهای جریان مستقیم خواهیم کرد.

 

ساختمان موتورهای جریان مستقیم(موتور DC )

به طور کلی موتورهای جریان مستقیم(موتور DC) از سه بخش اصلی استاتور، روتور و جاروبک و نگه­دارنده تشکیل می­ شوند که در ادامه به اختصار توضیح داده خواهند شد.

استاتور

استاتور قسمت ثابت موتور جریان مستقیم است که شامل بدنه موتور، هسته آهنی و سیم­ پیچی دور آن می ­شود. این سیم­ پیچی می ­تواند به دو شکل سری و شنت انجام شود که منجر به تولید دو دسته جداگانه از موتورهای جریان مستقیم می ­شود.

هسته استاتور وظیفه تمرکز و هدایت میدان را بر عهده دارد و معمولا از آهن ترانس در ساخت آن استفاده می ­شود، چرا که نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد.

 

روتور

روتور همان بخش چرخان موتور جریان مستقیم است که به عنوان آرمیچر نیز شناخته می ­شود و مهم­ترین اجزای آن را هسته، سیم ­پیچی­ های دور آن و بلبیرینگ­ ها تشکیل می ­دهند.

هسته روتور نیز همانند هسته استاتور وظیفه تمرکز شار، جلوگیری از هدر رفت میدان مغناطیسی و هدایت میدان را بر عهده دارد.

 

جاروبک

جاروبک وظیفه انتقال جریان به کلکتور را بر عهده دارد. به طور کلی جاروبک در کنار کلکتور عامل یکسو کردن گشتاور در موتورهای الکتریکی جریان مستقیم(موتور DC) به حساب می ­آیند.

اصول کارکرد موتور DC

اصل اساسی که بر اساس آن موتورهای جریان مستقیم کار می ­کنند، جذب قطب ­های ناهم­نام آهنربا و دفع قطب ­های هم­­نام آهن­ربا است. همان ­طور که می­دانیم، در صورت عبور جریان الکتریکی از درون یک سیم­ پیچ یک قطب مغناطیسی به وجود می ­آید.

با قطع و وصل جریان الکتریکی می ­توان قطب مغناطیسی را قطع و وصل کند و با تغییر جهت جریان الکتریکی، قطب­ های مغناطیسی نیز 180 درجه تغییر جهت می­ دهند.

در ساده ­ترین موتورهای الکتریکی جریان مستقیم، یک سری آهن­ربا بر روی استاتور و دو یا چند سری سیم­ پیچ بر روی روتور (آرمیچر) قرار گرفته است.

سیم­ پیچ استاتور به واسطه یک منبع جریان الکتریسیته خارجی تغذیه می­ شود و با عبور جریان الکتریکی از داخل این سیم ­پیچ ­ها میدان مغناطیسی یکنواختی در جهت ثابت تولید می­ شود. در کنار این میدان مغناطیسی، یک میدان مغناطیسی ناشی از عبور جریان الکتریکی از سیم­ پیچ­ های روتور (آرمیچر) پدید خواهد آمد.

میدان جدید در جهت خاصی نسبت به استاتور شکل می­ گیرد که با بر هم کنش میدان­ های مغناطیسی استاتور و روتور (آرمیچر) یک نیرو دورانی در روتور ایجاد می­ شود که منجر به چرخش آرمیچر شده و در نتیجه انرژی الکتریکی به مکانیکی تبدیل می ­شود.

برای ایجاد میدان مغناطیسی مناسب در روتور، لازم است که جهت جریان الکتریکی آرمیچر در هر سیکل دو بار برعکس شود. برای این منظور از سوییچی گردشی به نام کموتاتور استفاده می ­شود. به این ترتیب آهن­ربای الکتریکی آرمیچر (روتور)، آهن­ربای استاتور را جذب و دفع می ­کند.

مجموعه پارامترهایی که در تعیین سرعت نهایی موتور جریان مستقیم تاثیر دارند، عبارت هستند از: ولتاژ­، جریان، بار موتور یا گشتاور ترمزی. در موتور جریان مستقیم، سرعت وابسته به ولتاژ و گشتاور وابسته به جریان است چرا که با افزایش جریان و تعداد دور سیم­ پیچ می ­توان قدرت میدان مغناطیسی تولیدی را افزایش داد. در این موتور برای کنترل سرعت و تغییر آن می­ توان از یک منبع ولتاژ متغیر استفاده کرد.

 

کاربرد موتورهای جریان مستقیم(موتور DC )

با ظهور موتورهای جریان مستقیم در دهه 1870 میلادی، انقلابی دیگر در صنعت رخ داد چرا که یک سیستم برق­رسانی برای به حرکت درآوردن ماشین آلات ابداع شده بود.

از آن­جایی که این موتورها با باتری­ های قابل شارژ هم کار می­ کنند، می ­توان از آن­ها در مکان ­هایی که دسترسی به جریان الکتریکی متناوب نداریم، استفاده کنیم. همین موضوع بود که ایده اولیه­ی تولید ماشین­ های برقی (الکتریکی) را شکل داد.

امروزه موتورهای جریان مستقیم در سایز­های مختلف و با توان ­های مختلف تولید می ­شوند و از آن­ها در صنایعی گوناگونی استفاده می ­شود. به عنوان مثال می­ توان به اسباب­ بازی­های مختلف اشاره کرد که از موتورهای جریان مستقیم در ابعاد کوچک استفاده می ­کنند.

از انواع موتورهای جریان مستقیم با ابعاد و توان بیشتر برای مواردی همچون به کار انداختن غلتک­های گردان فلزات در کارخانه ­های نورد نام برد.

از آن­جایی که با اعمال توان مکانیکی به یک موتور جریان مستقیم می ­توان توان الکتریکی از آن دریافت کرد، از آن به عنوان ژنراتور نیز یاد می­ شود و از این ویژگی موتورهای جریان مستقیم برای شارژ باتری­های خودروهای هیبریدی و قطارهای برقی استفاده می­ شود که به این سیستم، ترمز احیا کننده می ­گویند.

 

بررسی انواع موتورهای جریان مستقیم(موتور DC )

دو دست ه­ای که نخست به بررسی آن­ها می­ پردازیم، موتورهای جریان مستقیم سری و موازی (شنت) هستند. در موتور سری، سیم ­پیچ استاتور به صورت سری به سیم­ پیچ روتور متصل شده است و این در حالی است که در موتور موازی این ارتباط به صورت موازی برقرار شده است.

در موتور سری بر خلاف موتور موازی سیم­ پیچ میدان با سیمی با سطح مقطع بزرگ پیچیده می ­شود.

علت آن هم تحمل جریان زیاد گذرنده از سیم ­پیچ روتور است. از موتورهای سری در مکان­هایی که نیازمند گشتاور بالا هستیم، استفاده می ­کنیم، نظیر راه­اندازهای خودرو سواری، محرک قطارها و جرثقیل­ها و این در حالی است که کاربرد موتورهای شنت (موازی) کاملا متفاوت بوده و مناسب کار تحت بارهای کم و ثابت نظیر دمنده ­ها و هواکش­ های صنعتی می ­باشد.

موتور ترکیبی همان­طور که از نامش پیدا است، هر دو اتصال سری و موازی را دارد. در واقع سیم ­پیچ استاتور از دو سیم ­پیچ جداگانه تشکیل می­ شود که یکی از آن­ها با سیم ­پیچ روتور موازی است و دیگری به صورت سری با آن قرار گرفته است. دو زیر مجموعه این موتورها را موتورهای کمپوند نقصانی و کمپوند اضافی تشکیل می ­دهند.

از این موتورها در مکان­ هایی که گشتاور زیاد با سرعت تقریبا ثابت مورد نیاز است، نظیر ماشین­ های برش کارخانجات، استفاده می ­شود.

در موتور مغناطیسی دائم، روتور بدون سیم ­پیچ است و از آهن­ربای دائم در آن­ها استفاده می­ شود، از این رو برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرند و یکی از پرکاربردتربن انواع موتورهای جریان مستقیم به شمار می ­آیند و از کاربردهای آن می ­توان به مواردی همچون برف پاک کن خودرو، بالابر شیشه در خودرو و … اشاره کرد.

در موتورهای تحریک مستقل، هر یک از سیم­ پیچ­ های روتور و استاتور به منبع جداگانه متصل می­ شوند.

مزایا و معایب موتورهای جریان مستقیم(موتور DC)

مزایا موتور DC

از مزایای این موتورها می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل سرعت
  • امکان کنترل مستقل دور موتور از گشتاور آن
  • راه اندازی و کنترل آسان
  • گشتاور ثابت
  • قابلیت تولید گشتاور مناسب حتی در سرعت­های پایین

 

معایب موتور DC

از معایب این موتورها می ­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت نسبتا بالا
  • نیاز به جریان مستقیم برای راه­اندازی
  • راندمان نسبتا پایین
  • استهلاک بالا
  • هزینه تعمیرات و نگه­داری بالا