دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

گروه فنی مهندسی و بازرگانی پینیون

پینیون دارای دو شعبه در دو شهر بزرگ و صنعتی اصفهان و تهران آماده خدمت رسانی به صنعتگران کشور می باشد.

برای سفارش ساخت انواع روانکارهای صنعتی با ما تماس بگیرید.

کاربرد روغن گردشی

روانکارهای صنعتی در انواع مختلفی روانه بازار شده‌اند که هر یک برای کاربرد خاصی تولید شده‌اند. یکی از روانکارهای پر کاربرد در صنعت، روغن گردشی است. روغن های گردشی برای سیستم‌های بسته‌ای که در عین روانکاری نیاز به انتقال حرارت دارند و یا میزان الودگی در آن‌ها زیاد است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن‌های گردشی‌ در سیستم‌های گردشی و هیدرولیکی کاربرد دارد که برخی از این سیستم‌ها عبارت هستند از: جعبه دنده‌ها (گیربکس)، سیستم‌های حاوی چرخ زنجیر، سیستم‌های هیدرولیک پرس، یاتاقان‌های ساده و دستگاه‌های موجود در صنایع نساجی. روغن گردشی را به نام تجاری R&O (Rust and oxidation) هم می‌شناسد. دو نمونه از پرکاربردترین روغن های گردشی روغن هیدرولیک و روغن دنده صنعتی هستند که به ترتیب برای سیستم های هیدرولیک و برای سیستم‌های چرخ‌دنده‌ دار مختلف استفاده می‌شوند.

 

مشخصات روغن گردشی

روغن گردشی عموما در سیستم‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که آلودگی محیطی زیادی وجود دارد. از این رو باید روغن گردشی قابلیت بالایی در فیلتراسیون داشته باشد تا بتوان به راحتی انواع ترکیبات اضافی موجود در روغن را از آن جدا کرد. دو مورد از مهم‌ترین آلاینده‌های موجود در سیستم‌های حاوی روغن های گردشی، آب و هوا است. به همین علت روغن گردشی باید قابلیت جداشوندگی بالا و راحتی از آب و هوا داشته باشد.

سیستم‌های حاوی روغن گردشی عموما خوردگی بالایی دارند (نظیر انواع سیستم‌های انتقال قدرت گیربکسی) و وجود ترکیباتی نظیر آب و هوا می‌تواند منجر به اکسید شدن روغن شود، از این رو روغن گردشی مورد استفاده در این سیستم‌ها باید قابلیت ضد خوردگی و ضد اکسایش هم داشته باشد. یکی دیگر از مشخصات مهم روغن گردشی میزان ویسکوزیته (گرانروی) روغن است، چرا که با بالا رفتن بیش از اندازه ویسکوزیته، سیستم پمپاژ به مشکل خواهد خورد و با کاهش بیش از اندازه ویسکوزیته هم وظایف روانکاری روغن به خوبی انجام نخواهد شد.

روغن‌های گردشی عموما روغن های معدنی هستند و برای اینکه مشخصات ضد خوردگی، ضد اکسایش و عدم ترکیب شدن با آب و هوا را داشته باشند، از انواع مواد افزودنی استفاده می‌شود. در برخی از انواع این روغن‌ها که در سیستم‌های هیدرولیک استفاده می‌شود، ترکیباتی به منظور افزایش میزان تحمل بار هم به روغن اضافه می‌شود.

سیستم روانکاری روغن گردشی

هر سیستم گردشی روغن نیازمند ادوات اصلی نظیر مخزن، پمپ، فیلترها و تجهیزات کنترلی است. البته برخی از سیستم‌های پیچیده‌تر و خاص‌تر تجهیزات اضافی‌تری نظیر سانتریفیوژ و مبدل‌های حرارتی هم دارند که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

ابتدا روغن تمیز و با درجه حرارت مطلوب توسط پمپ به درون سیستم فرستاده می‌شود و پس از اینکه روغن وظیفه روانکاری و انتقال حرارت خود را انجام داد، به مخزن اصلی باز می‌گردد. در این بخش از روش‌های مختلف فیلتراسیون استفاده می‌شود تا کیفیت روغن کاهش پیدا نکند تا مجدد به وسیله پمپ در سیستم به گردش در‌ آید. در این بین برخی از سیستم‌ها که گرمای زیادی تولید می‌کنند نیاز به خنک‌کاری بیشتری دارند، بدین منظور از مبدل‌های حرارتی در سیستم گردش روغن استفاده می‌شود تا دمای روغن های گردشی در رنج مورد نظر حفظ شود. در سیستم‌هایی که میزان آلودگی بیشتر است و یا نیاز به روغن خالص‌تری داریم از سانتریفیوژ هم در مسیر روغن گردشی استفاده می‌شود تا انواع ترکیبات آلاینده و آب و هوا در سیستم فیلتراسیون از روغن خارج شود. عملیات فیلتراسیون عموما به واسطه گرما و استفاده از سیستم‌های مغناطیسی انجام می‌شود.

تمام روند فوق باید به صورت دقیق مورد پایش آنلاین قرار داشته باشد، از این رو تجهیزات مختلف کنترل فشار، دما و … در سیستم روغن گردشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا روغن همواره در وضعیتی پایدار به روانکاری سیستم گردشی بپردازد. در این سیستم‌ها در صورت کاهش کیفیت روغن، لازم به تعویض تمام روغن موجود در سیستم نیست و جهت افزایش کیفیت روغن، مقداری روغن گردشی جدید به سیستم اضافه می‌کنند.

مشخصات کلی روغن گردشی:

به طور کلی یک روغن گردشی مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • محافظت سیستم از اکسیداسیون و تشکیل لجن
  • قابلیت جدا شدن سریع و مطلوب از آب
  • خاصیت ضد اکسایش و ضد زنگ‌زدگی مطلوب
  • شاخص گرانروی نسبتا بالا
  • جلوگیری از تشکیل کف پایدار

یک دیدگاه بگذارید

فروش انواع بلبرینگ

لینیر موشن ها

فروش انواع زنجیر صنعتی

انواع تسمه

روانکارهای صنعتی