دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بلبرینگ ZZ و 2RS

بلبرینگ به عنوان یکی از انواع یاتاقان با هدف کاهش میزان اصطکاک و جلوگیری از فرسایش ابزارها و ماشین‌هایی که چرخش دارند، به کار برده می‌شود. این قطعه با توجه به نوع کاربری و محیط استفاده‌شده در انواع مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌شود تا ضمن داشتن عملکرد مناسب موجب افزایش کارایی و طول عمر دستگاه نیز بشود. دو نوع متداول و پرکاربرد بلبرینگ‌ها، نوع ZZ و 2RS هستند که با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته و هر کدام برای محیط‌های خاصی مورداستفاده قرار داده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد دو نوع پرکاربرد بلبرینگ‌هایی که در صنایع مختلف به کار برده می‌شوند صحبت کرده و آن‌ها را از تمامی جوانب موردبررسی قرار دهیم. همچنین میتوانید جهت استعلام قیمت بلبرینگ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بررسی تفاوت ها و ویژگی های بلبرینگ zz و 2rs

بلبرینگ ZZ چیست؟

همان‌طور که می‌دانید یکی از مواردی که موجب تنوع در تولید بلبرینگ‌ها می‌شود، نوع پوشش استفاده‌شده در آن‌ها است. بلبرینگ ZZ یک نوع بلبرینگ شیار عمیق با پوشش فلزی در دو طرف است. این نوع بیرینگ در برخی موارد که تولید ژاپن باشند با نام بلبرینگ 2Z در بین مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود. بیشترین کاربرد این قطعه در محیط‌هایی است که امکان نفوذ گرد و غبار و آلودگی به فضای داخلی بلبرینگ زیاد باشد به همین دلیل با استفاده از پوشش مناسب فلزی  در دو طرف بیرینگ نوع ZZ از ورود آلودگی به داخل محفظه قطعه جلوگیری می‌کنند. لازم به ذکر است پوشش فلزی اطراف این نوع از بلبرینگ تنها مانع ورود گرد و غبار به داخل می‌شود اما مانع خوبی برای ورود رطوبت نیست. علاوه بر این به دلیل اینکه محفظه داخلی با روغن گریس پر شده است این قطعه نیازی به روانکاری ندارد.

بلبرینگ 2RS چیست؟

پوشش استفاده‌شده در بلبرینگ 2RS از جنس پلاستیک است که از ورود گرد و غبار و آلودگی به درون بلبرینگ جلوگیری می‌کند. علاوه بر این ویژگی بارز دیگر، ممانعت از ورود رطوبت به داخل محفظه است که موجب شده تا در صنایعی ماند کشاورزی، ماشین‌آلات صنعتی و … مورداستفاده قرار داده شود. وجود روغن و گریس در محفظه داخلی بلبرینگ 2RS باعث شده تا این قطعه از لحاظ روانکاری و گریس کاری نیازی به بررسی و نگهداری نداشته باشد. برای آشنایی بیشتر با معنای هریک از این کدها در انتخاب نام بیرینگ، پیشنهاد می‌دهیم مقاله شماره گذاری بلبرینگ ها را مطالعه کنید.

تفاوت بلبرینگ ZZ و 2RS از نظر کاربرد

تفاوت بلبرینگ ZZ و 2RS از نظر کاربرد

بلبرینگ ZZ یا همان بلبرینگ شیار عمیق با واشر فلزی در دو طرف یا کاسه نمد فلزی، از جنس ورقه استیل است که بیشترین کاربرد را در محیط‌هایی با درجه حرارت بالاتر از 100 درجه سانتی‌گراد دارد و میزان تحمل دمایی این قطعه از انواع دیگر بلبرینگ بالاتر است. بلبرینگ 2RS به دلیل استفاده از واشر پلاستیکی در دو طرف، قابلیت استفاده در محیط‌هایی را دارد که با رطوبت سر و کار دارند و در برخی موارد به دلیل مقاومت در برابر مواد خورنده در این نوع محیط‌ها نیز کاربرد دارد.

مقایسه مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت

بلبرینگ‌ها به دلیل استفاده از نوع پوششی مناسب در دو طرف خود می‌توانند از ورود گرد و غبار و آلودگی به محفظه داخلی جلوگیری نمایند. بلبرینگ 2Z و 2RS به ترتیب با پوشش فلزی و پلاستیکی که در دو طرف خود دارند؛ از ورود گرد و غبار به محفظه داخلی قطعه جلوگیری می‌کنند. اما تنها بلبرینگ 2RS است که به دلیل پوشش پلاستیکی خود می‌تواند در برابر رطوبت و نفوذ آن به داخل عملکرد مناسبی داشته باشد. بلبرینگ ZZ به دلیل پوشش فلزی که دارد دچار زنگ‌زدگی شده و این فرسایش قطعه را به دنبال خواهد داشت.

بررسی نیاز به روانکار صنعتی در بلبرینگ ZZ و 2RS

روانکار صنعتی یا گریس موجود در بلبرینگ‌ها به منظور چرخش آسان‌تر و داشتن عملکرد مناسب از قطعه در ماشین‌آلات و ابزارها به کار گرفته می‌شود. بلبرینگ ZZ و 2RS هر دو دارای محفظه‌های پر شده از گریس هستند که نیازی به روانکاری در ابتدای خرید ندارند. اما تفاوت آن‌ها در این است که بلبرینگ نوع 2RS با اتمام روغن، باید بلافاصله گریس کاری شود. در صورتی که بلبرینگ ZZ در صورت تمام شدن روغن، پس از مدت‌زمان طولانی نیاز به تعویض روانکار دارد.

مقایسه مزیت های بلبرینگ 2RS و ZZ

مقایسه مزیت های بلبرینگ 2RS و ZZ

بلبرینگ شیار عمیق با آب‌بندی یا پوشش فلزی در طرفین یا همان بلبرینگ 2Z است دارای مزایایی است که عبارت‌اند از:

  • قابل دسترس بودن
  • ممانعت از ورود گرد و غبار به محفظه داخلی
  • عدم افزایش دما در اثر ایجاد اصطکاک
  • عدم تولید اصطکاک اضافه
  • قابل لمس بودن
  • قابلیت استفاده تا حداکثر سرعت مجاز
  • درزبندی مناسب در برابر نشتی روغن و مقاومت بالا
  • عدم نیاز به تعمیر و نگه‌داری برای طولانی‌مدت

در مقابل بلبرینگ 2RS است که با پوشش دو طرف پلاستیک در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. مزایای این بلبرینگ عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلودگی
  • مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب به داخل محفظه
  • مقاومت بالا در برابر افزایش حرارت در بازه دمایی بین 20- الی 100 درجه سانتی‌گراد
  • مقاومت در برابر اکثر مواد خورنده
  • عدم نیاز به تعمیر و نگه‌داری تا مدت طولانی

بررسی معایب این محصولات

با توجه به قابلیت‌ها و مزایایی که بلبرینگ‌ها برای صنایع مختلف دارند، به دلیل نوع پوشش می‌توانند معایبی نیز داشته باشند. بلبرینگ 2Z به دلیل وجود روغن یا گریس در محفظه داخلی و وجود پوشش فلزی در طرفین بلبرینگ، امکان گریس کاری مجدد را ندارد. برای انجام این کار نیاز است تا آب‌بند تعویض شود و این یکی از مهم‌ترین معایب این نوع از بلبرینگ به حساب می‌آید. علاوه بر این از درزبندی خوبی در برابر ورود گرد و غبار برخوردار نیست و عدم امکان برداشتن واشر و تعویض آن در اثر خرابی وجود ندارد. از جمله معایب بلبرینگ 2RS یا همان بلبرینگ آب‌بند دار واشر پلاستیکی، تولید اصطکاک بیش از اندازه به دلیل سایش قفسه و ساچمه‌ها با یکدیگر است که در مقایسه با بلبرینگ واشر فلزی یا همان ZZ مقدار بالاتری است. در واقع این نوع بلبرینگ دارای مقاومت اصطکاک بالایی است.

آیا می توان از بلبرینگ 2Z به جای 2RS استفاده کرد؟

آیا می توان از بلبرینگ 2Z به جای 2RS استفاده کرد؟

برای پاسخ به این سوال بهتر است در درجه اول به نوع نیاز پروژه و کاربرد قطعه توجه شود تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. در حالت کلی مواقعی که افزایش دما و حرارت بر روی آب‌بند لاستیکی یا همان بلبرینگ 2RS تاثیری نداشته و همچنین بلبرینگ نیازی به اینکه داخل قطعه دیگری تزریق شود، نداشته باشد می‌توانید بلبرینگ‌های نوع ZZ و 2RS را جایگزین هم نموده و استفاده کنید.

در مقابل مواردی وجود دارد که به هیچ عنوان امکان جایگزین نمودن این دو نوع بلبرینگ با یکدیگر وجود ندارد. از جمله:

  • در کاربردهایی که نیاز است تا بلبرینگ به داخل قطعه‌ای دیگر تزریق شود.
  • موقعیت‌هایی که افزایش دما و حرارت تاثیر مستقیمی بر روی بلبرینگ دارد.
  • با توجه به معایب گفته‌شده در مواردی که نیاز به روانکاری یا گریس کاری مجدد وجود داشته باشد.
  • در محیط‌هایی که بلبرینگ‌ها در معرض رطوبت و آب قرار داده می‌شوند.

سخن پایانی

بلبرینگ‌ها از جمله قطعات کاربردی در صنایع مختلف به شمار می‌روند که به منظور کاهش اصطکاک ایجادشده و هم‌چنین جلوگیری از فرسایش و ساییدگی دو قطعه متحرک بر روی هم در ابزارها و ماشین‌آلات به کار برده می‌شوند. بلبرینگ‌ها یا یاتاقان بسته به نوع پوششی که دارند در انواع مختلف تولید و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار داده می‌شوند. دو نوع بلبرینگ ZZ و 2RS از متداول‌ترین بلبرینگ‌هایی هستند که با وجود تفاوت‌هایی در بسیاری از صنایع مورداستفاده قرار داده می‌شوند. این بیرینگ‌ها در دسته بلبرینگ ژاپنی ناچی قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای بررسی ویژگی‌ها و خرید هر کدام از آنها به صفحه خرید بلبرینگ ناچی مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. مهم‌ ترین تفاوت بین بلبرینگ ZZ و 2RS کدام است؟

اصلی‌ترین تفاوت بین این دو نوع بلبرینگ در پوشش داخلی بلبرینگ است. بلبرینگ ZZ با پوشش یا واشر فلزی آب‌بندی‌شده و بلبرینگ 2RS با پوشش یا واشر پلاستیکی آب‌بندی‌شده و به بازار عرضه می‌شوند.

  1. کدام نوع از بلبرینگ را میتوان در محیط های مرطوب و خورنده مورد استفاده قرار داد؟

بلبرینگ 2RS به دلیل پوشش پلاستیکی قابلیت استفاده در محیط‌های مرطوب و خورنده را دارد.

  1. کدام نوع از بلبرینگ را نمی‌ توان به صورت مجدد گریس کاری کرد؟

بلبرینگ ZZ از ابتدا در محفظه  داخلی گریس به منظور روانکاری دارد اما با توجه به فلزی بودن نوع واشر امکان شارژ مجدد گریس پس از تمام شدن را ندارد.

  1. منظور از بلبرینگ ZZ و 2RS چیست؟

هر دوی این بلبرینگ‌ها از نوع شیار عمیق هستند که در ماشین‌آلات مختلف بسته به نوع محیط کاربری و نوع واشر آب‌بندی به‌کاربرده شده در آن‌ها قابلیت استفاده خواهند داشت. بلبرینگ ZZ یا 2Z دارای واشر فلزی بوده و بلبرینگ 2RS با واشر پلاستیکی طراحی و تولید می‌شوند. این علامت‌ها همان پسوندهایی است که در پایان شماره فنی بلبرینگ قرار داده می‌شوند تا نوع آب‌بند مشخص باشد.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید