دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

طول عمر سروو موتور چقدر است؟

سروو موتور یک نوع موتور بسیار قدرتمند در فرایندهای اتوماسیون دقیق است که امکان کنترل حرکت خطی، زاویه ای و شتاب را به ما می‌دهد. طول عمر سروو موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد و یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران این محصول است. در این مقاله از پینیون می‌خواهیم عوامل موثر بر عمر servo motor را بررسی کرده و به شما بگوییم که این نوع موتورها تا چه مدتی کار می‌کنند.

روشهای افزایش طول عمر سروو موتور

عوامل موثر بر عمر سروو موتور

عوامل موثر بر عمر سروو موتور

طول عمر سروو موتور به عوامل مختلفی مانند شرایط محیطی و پارامترهای کاربردی بستگی دارد و به همین دلیل نمی‌توان محدوده زمانی دقیقی را برای زمان کارکرد این موتورها تعیین کرد. مهمترین عوامل تاثیرگذار بر طول عمر servo motor عبارتند از:

سرعت موتور

سرعت موتور تعیین می‌کند که چه مقدار توان ورودی موردنیاز است؛ به عبارت بهتر، موتورهایی که با سرعت بالا کار می‌کنند، به چرخش بیشتری نیاز دارند و در نتیجه سایش یاتاقان‌ها و اجزای سیستم افزایش پیدا می‌کند. موتورهایی که با سرعت کمتری کار می‌کنند، شوک و استرس ارتعاشی کمتری تولید می‌کنند که این به معنای طول عمر بالاتر است.

چرخه های کاری

از دیگر عوامل موثر بر طول عمر سروو موتور می‌توان به تعداد چرخه‌های کاری موتور اشاره کرد. در صورتی که قصد دارید به طور مداوم از یک موتور استفاده کنید، نیاز است محصولی را خریداری نمایید که دارای حالت کار مداوم یا S1 است. این موضوع باعث می‌شود که موتور از ابتدا برای این موضوع آماده شده و استرس کمتری را تحمل کند. برای اینکه متوجه شوید آیا یک موتور دائم کار است یا خیر؟ می‌توانید مقاله پلاک خوانی موتور را مطالعه کنید.

شرایط محیطی

عواملی مانند رطوبت کنترل نشده، استفاده از روغن و گریس نامناسب و دمای بالای محیط می‌توانند بر عملکرد و عمر سروو موتور تاثیر منفی بگذارند. بنابراین حفظ یک فضای عملیاتی تمیز و دارای تهویه مناسب بهترین راه برای مدیریت این تهدیدات است.

همچنین بخوانید: سروو موتور چیست

دلایل خرابی سروو موتورها

دلایلی وجود دارند که به مرور زمان می‌توانند باعث خرابی این محصول و کاهش عمر servo motor شوند. این عوامل در اثر استفاده مکرر به وجود می‌آیند؛ اما نحوه کاربرد غلط هم می‌تواند منجر به کوتاه‌تر شدن طول عمر محصول شود. مهمترین دلایل خرابی سروو موتور عبارتند از:

خرابی بلبرینگ

آمار نشان می‌دهد مه خرابی بلبرینگ، رایجترین علت از کار افتادن سروو موتور است و دو سوم خرابی‌های آن را شامل می‌شود. استفاده مکرر از سروو موتورها باعث می‌شود که یاتاقان‌های آن فرسوده شدن و طول عمر کلی موتور کاهش پیدا کند. البته مهندسان در زمان ساخت و تولید این موتورها، مقداری اضافه بار را در نظر می‌گیرند؛ اما در بسیاری از مواقع، مصرف کنندگان از رتبه بندی‌های منتشرشده فراتر می‌روند و در نهایت باعث خراب شدن بلبرینگ خواهند شد. در صورت بروز این مشکل، شما می‌توانید برای خرید بلبرینگ با ما در پینیون تماس بگیرید.

تاثیر شرایط محیطی بر عمر سروو موتور

تاثیر شرایط محیطی بر عمر سروو موتور

یکی از دلایل کاهش طول عمر سروو موتور، قرار دادن آن در محیطی است که تهویه ضعیفی دارد. این موضوع باعث می‌شود که دمای اطراف موتور افزایش پیدا کرده و دچار آسیب حرارتی شود. از سوی دیگر آلوده بودن محیط و وجود ذرات گرد و غبار هم به تشدید این وضعیت منجر خواهد شد. البته تقریبا تمام سروو موتورها به سنسورهای دما مجهز شده‌اند و می‌توانند دماهای غیر عادی را تشخیص داده و عملکرد مناسبی را برای جلوگیری از خرابی نشان دهند. اما بی‌توجهی به این موضوع، باعث خراب شدن سروو موتور خواهد شد.

نگهداری نادرست

یکی از دلایل خرابی سروو موتور، نگهداری نادرست از آن است. شما می‌توانید از طریق سرویس مرتب و بازبینی دوره ای موتور، به راحتی از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و مدت بیشتری از این موتورها استفاده کنید.

عدم کابل کشی مناسب

نصب نادرست یکی از دلایل اصلی خرابی سروو موتور است؛ زیرا انتخاب کابل نامناسب باعث می‌شود که موتور نتواند از کلیه ظرفیت خود استفاده کرده و بهره وری را مختل خواهد کرد. این موضوع در درازمدت باعث افزیش ولتاژ شده و کاهش طول عمر موتور را به دنبال خواهد داشت.

مدت زمان عمر سروو موتور

جدول زمانی مشخصی برای طول عمر سروو موتور وجود ندارد؛ به طوری که در شرایط ایده آل، می‌توان تا بیش از 20 سال از یک موتور استفاده کرد اما در شرایط نامطلوب، این محصولات کمتر از 1 سال دوام می‌آورند. اما در صورت نگهداری درست، بیشتر سروو موتورها بین 20 تا 30 هزار ساعت عمر می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید سروو موتور صنعتی با ما در پینیون تماس بگیرید.

راهکارهایی برای افزایش عمر سروو موتور

برای اینکه بتوانید مدت بیشتری از سروو موتورهای استفاده کنید، می‌توانید موارد زیر را رعایت نمایید:

  • انتخاب سروو موتور بر اساس نوع نیاز و برنامه کاری
  • راه اندازی و نصب اصولی موتور در یک محیط با تهویه مناسب
  • نگهداری مناسب از سروو موتور و انجام سرویس دوره ای
  • جایگزینی قطعات فرسوده با جدید

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی طول عمر سروو موتور و عوامل موثر بر آن پرداختیم. همچنین راهکارهایی را برای افزایش بازدهی این موتورها و جلوگیری از خرابی آن‌ها ارائه دادیم. در صورتی که با هریک از موارد ذکرشده در علت خرابی سروو موتور مواجه شدید، باید بلافاصله با تعمیرکار تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره برای خرید سروو موتور بر اساس نیازهای صنعت خود، با ما در پینیون در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان فهمید که سروو موتور نیاز به سرویس دارد؟

در صورتی که صدایی غیرعادی از موتور می‌شنوید یا لرزش وجود دارد، باید سروو موتور را سرویس کنید.

  • مزیت سرویس دوره ای سروو موتور چیست؟

این موضوع باعث می‌شود که در صورت بروز مشکل، بتوان به سادگی آن را پیش بینی کرده و قبل از شدید شدن، برطرف کرد. در نتیجه اختلال کاهش پیدا کرده و از خرابی پرهزینه جلوگیری می‌شود.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید