دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
دفتر تهران : ۰۲۱۹۱۰۹۰۰۸۳ دفتر اصفهان : ۰۳۱۳۲۳۶۸۰۸۳
Info@Pinion.ir
خرید مطمئن
گواهی اصالت کالا
انتخاب صحیح
قیمت رقابتی کالا
مشاوره مهندسی
کارشناسان مجرب

تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین چیست؟

امروزه انواع بلبرینگ در همه جای زندگی ما کاربرد دارند و چیزهای زیادی را می‌بینم که از این قطعات صنعتی استفاده می‌کنند. بر اساس نوع کاربرد، بلبرینگ‌ها در دو دسته دور بالا و دور پایین قرار می‌گیرند. اما تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین تنها در سرعت چرخش آن‌ها نیست؛ زیرا برخی از بلبرینگ‌های دور پایین یا low speed می‌توانند تا چند هزار دور بر دقیقه هم بچرخند. از سوی دیگر بلبرینگ‌های دور بالا یا high speed در بازار وجود دارند که تنها چند صد دور بر دقیقه می‌چرخند. پس اگر می‌خواهید تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین را بدانید، تا انتها با این مقاله از پینیون همراه شوید.

6 تفاوت اصلی بین بلبرینگ دور بالا و دور پایین

1- تفاوت ظاهری بلبرینگ دور بالا و دور پایین

یکی از تفاوت‌های اصلی در میان بلبرینگ‌های دور بالا و دور پایین در شکل ظاهری آن‌ها است. به طور کلی بلبرینگ دور پایین ظاهر خشن‌تری دارد و اتصال میان قطعات آن شل‌تر است. این در حالی است که دقت ساخت در بلبرینگ‌های دور بالا بسیار زیاد بوده و ساختار آن‌ها بسیار دقیق طراحی و تولید شده است. برای مثال فاصله میان حلقه‌های داخلی و خارجی کم است و سطح روی آن‌ها حالت صیقلی و بسیار صافی دارد؛ یعنی هیچ زبری و سوراخی بر روی سطح دیده نمی‌شود.

2- تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر جنس

تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر جنس

یک تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین در جنس آن‌ها است؛ به طور معمول بلبرینگ‌های سرعت بالا از فولادی با سختی زیاد تولید می‌شوند که می‌تواند فشار ناشی از سرعت بیش از حد را تحمل کند. اما در ساخت بلبرینگ دور پایین از مواد معمولی استفاده می‌شود که نیازی به تحمل فشار زیاد ندارند؛ در نتیجه سختی مواد و دوام آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید: تفاوت بلبرینگ zz و 2rs

3- تفاوت قطعات چرخشی

یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های بلبرینگ دور پایین و دور بالا در شکل ظاهری قطعات چرخشی آن‌ها است؛ به طور معمول در بلبرینگ‌های کم سرعت یا دور پایین، از قطعات گرد، مخروطی یا استوانه ای در قسمت‌های چرخشی استفاده می‌شود. این در حالی است که در بلبرینگ‌های دور بالا، استفاده از بوش بلبرینگ رواج زیادی دارد؛ این موضوع به بلبرینگ‌های high speed توانایی تحمل سرعت خطی بالاتر را می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که بلبرینگ شیار عمیق، تماس زاویه ای و بلبرینگ خود تنظیم در دسته بلبرینگ‌های دور بالا قرار می‌گیرند.

4- تفاوت قیمت بلبرینگ دور بالا و دور پایین

تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین در قیمت آنها

قیمت را می‌توان واضح‌ترین تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین دانست؛ از آنجا بلبرینگ‌های سرعت بالا دارای دقت ساخت زیادی هستند و از مواد باکیفیت تری در ساختار آن‌ها استفاده می‌شود، قیمت بالاتری هم دارند. با این حال قیمت بلبرینگ دور پایین به دلیل ساختار ضعیفتر و کاربردهای معمولیتر، کمتر است. البته باید بدانید که به دلیل تفاوت در کاربردهای هریک از این بلبرینگ‌ها، نمی‌توان آن‌ها را به جای هم استفاده کرد و بنابراین در نظر گرفتن تفاوت قیمتی در زمان خرید بلبرینگ کار اشتباهی است.

5- نیاز به روانکاری در بلبرینگ های سرعت بالا و سرعت پایین

یک تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین، نیاز آن‌ها به روانکاری است. به دلیل کم بودن سرعت بلبرینگ‌های دور پایین، نیاز به روغنکاری و روانکاری در آن‌ها بسیار کم است. این در حالی است که بلبرینگ‌های دور بالا را باید به طور دائمی با استفاده از روغن، روانکاری و خنک کاری کرد تا در اثر افزایش دما و سرعت بالا، کارایی خود را از دست ندهد.

6- تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر ساچمه ها

تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین از نظر ساچمه ها

یکی دیگر از تفاوت‌های بلبرینگ دور بالا و دور پایین در ساختار و اندازه ساچمه‌های آن‌ها است. به طور معمول در زمان چرخش، ساچمه‌ها تحت تاثیر یک بار گریز از مرکز قرار می‌گیرند که باعث می‌شود بار واردشده به ساچمه‌های داخلی افزایش پیدا کند. از آنجا که این موضوع در سرعت‌های بالا شدیدتر می‌شود، نیاز است که در بلبرینگ دور بالا از ساچمه‌های داخلی سبکتر با اندازه کوچکتر استفاده شود. به همین دلیل از مواد اولیه سبکتری مانند سرامیک در این دسته از بلبرینگ‌ها استفاده خواهد شد که اندازه ساچمه را تا 75 درصد کاهش می‌دهد. بنابراین به نوعی می‌توان گفت که بلبرینگ هیبرید سرامیک هم نوعی از بلبرینگ دور بالا محسوب می‌شود.

سخن پایانی

شناخت تفاوت بلبرینگ دور بالا و دور پایین به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید بلبرینگ گزینه مناسب را انتخاب کرده و به این ترتیب از سلامت دستگاه‌ها و قطعات صنعتی محافظت کنید. در این مقاله از پینیون به بررسی این تفاوت‌ها پرداختیم.

سوالات متداول

چگونه می توان سرعت قابل تحمل توسط بلبرینگ را مشخص کرد؟

محدوده سرعت قابل تحمل توسط یک بلبرینگ باید بر اساس آزمایش‌هایی تعیین شود که مشخص می‌کنند بالاترین سرعت چرخش به طور مداوم که باعث به وجود آمدن تغییرات ناشی از اصطکاک نمی‌شود، چقدر است. به همین دلیل در زمان خرید بلبرینگ دور بالا و دور پایین باید به این سرعت حدی که بر روی بسته بندی درج شده، دقت زیادی داشته باشید.

در چه شرایطی باید از بلبرینگ دما بالا استفاده کرد؟

شما باید محدوده سرعت دورانی بلبرینگ را از جدول مشخصات فنی که در اختیار شما قرار گرفته استخراج کنید و آن را در دو ضریب اصلاح بار f1 و f2 ضرب نمایید. اگر سرعت چرخش بلبرینگ، 80 درصد عدد به دست آمده باشد، باید به سراغ بلبرینگ دور بالا بروید.

برای هر چه بهتر شدن پینیون در ارائه خدمات و اطلاعات لطفا دیدگاه و امتیاز خود را وارد کنید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک دیدگاه بگذارید